חבילה הגיעה: כמה באמת עולה רכישה מאתרי אינטרנט אמריקניים, כולל המשלוח?

רכישה מאתרי סחר אמריקניים שאינם מבצעים משלוחים לישראל מתאפשרת באמצעות חברות מתווכות - אולם מלאכת פיענוח התשלום על השירות אינה פשוטה, והלקוח עלול לגלות שהוא משלם הרבה יותר משציפה

שער הדולר הנמוך בשילוב תאוות הקניות המפותחת מובילים ישראלים רבים לבצע רכישות באתרי אינטרנט אמריקניים. אלא שכידוע, חלק ניכר מהאתרים מוכנים לשלוח את הרכישות רק ברחבי היבשת של הדוד סם, ובמידה שהם מאפשרים שילוח ליעדים רחוקים דוגמת ישראל כרוך שירות זה בעלות גבוהה שעשויה להפוך את הרכישה ללא כדאית.

על מכשול מהותי זה מנסות לדלג חברות המוכנות להיות אותו "דוד מאמריקה": חברות אלה מעניקות לכל המבקש כתובת (פיקטיבית) בארצות-הברית, אליה מגיעות הרכישות, ומעבירות עד לפתח ביתכם בישראל את החולצה שקניתם ב-"גאפ" ושאי אפשר בכלל לרכוש בישראל, את נעלי הספורט החדשות של "נייקי" שרכשתם בכמה מאות שקלים פחות ממחירן כאן או אפילו את ה-macbook air הנחשק של "אפל" שעולה באתר החברה 1,750 דולר (אליהם צריך להוסיף עוד הוצאות משלוח לישראל ומע"מ) לעומת כ-11,000 שקלים בארץ.

שלוש חברות מציעות כיום את שירות הכתובת האמריקאית. כפי שיוסבר בהמשך, צורת חישוב עלות ההובלה של המוצר שנרכש באינטרנט מסובכת, ומתבססת על הגבוה שבין המשקל הפיזי והמשקל הנפחי של הפריט. שיטת התמחור השונה בין החברות מקשה עוד יותר את הקביעה מי מבין השלוש מציעה את המחיר הטוב יותר.

בדיקת מחיר הובלת מוצר שמשקלו הפיזי כ-0.5 ק"ג מצביעה על כך שהחברות "Mustop" ו-"Ushops" מציעות מחיר דומה: 23-24 דולר, ואילו מוצרים שמשקלם הפיזי עולה על ק"ג כדאי להעביר באמצעות "Ezbuyus" - שם יגבו מחיר מינימום של 28 דולר עבור משלוח הכולל משקל של עד 1.8 ק"ג (ויגבו שבעה דולרים עבור כל 453 גרם נוספים).

Ezbuyus מנצחת את ההשוואה גם במהירות הגעת המוצר לישראל. בחברה מתחייבים לשלושה-ארבעה ימי עבודה מהרגע בו נחתה ההזמנה במרכז הלוגיסטי שלהם, ועד לרגע שבו ידפוק השליח על דלת ביתכם, זאת לעומת שבעה ימי עבודה אליהם מתחייבים ב-Mustop ועשרה ימי עבודה ב-Ushops.

תורת האריזה

בהובלה אווירית מחושב מחיר ההובלה לישראל לפי המשקל הפיזי או המשקל הנפחי של החבילה, הגבוה מבין השניים. משקל נפחי מוגדר כיחידת הנפח שהוקצתה לחבילה כחלק מהמשלוח הכולל. חישוב יחידת הנפח בק"ג הוא מכפלת אורך, רוחב ועומק החבילה מחולקים ב-6,000.

בעוד המשקל הפיזי אבסולוטי וברור, הרי המשקל הנפחי עשוי להשתנות כתוצאה מצורת האריזה, ולייקר משמעותית את עלות השילוח.

לשם ההמחשה: עבור חולצה שמשקלה 400 גרם, יחויב הלקוח בתעריף המשלוח לפי המשקל הפיזי.

עבור מצלמה השוקלת 2.4 ק"ג וארוזה באריזה מקורית, יחויב הלקוח בתעריף המשלוח על פי המשקל הנפחי הגבוה מהמשקל הממשי, כשהחישוב יתייחס ליחידת משקל נפחי כאל יחידת ק"ג.

גם מנהלי האתרים מודים כי קשה לאמוד מראש את מחיר ההובלה האווירית. גורמים בענף מודים כי מדובר בשוק פרוץ שמושפע מתעריפי חברות השילוח הבינלאומיות, הקובעות את תעריפיהן על פי מידת התחרותיות והכדאיות. באתר Ushops פועל מחשבון שעשוי לסייע בהערכת מחיר ההובלה באמצעות שירות Ushops, אלא ששאלת המשקל הנפחי של החבילה נשארת במקרים רבים עלומה עד לדרישת התשלום מחברת ההובלה - רק אחרי שהמוצר הגיע למרכז הלוגיסטי בדרכו לישראל.

האתרים הגדולים דוגמת "גאפ", "אולד נייבי", "אמזון" ודומיהם מספקים עם ההזמנה גם הערכה לגבי גודל אריזת הפריטים, עובדת העשויה להקל אל אומדן עלויות השינוע.

לקוחות שהשתמשו בשירות שילוח חבילות שנרכשו באינטרנט לישראל העידו כי לא אחת נדהמו מהסכום אותו התבקשו לשלם עבור משלוח חבילה שהוערכה על ידיהם כקלת משקל. כך, לדוגמה, הוזמנה חבילה של חמש גופיות של המותג הפופולרי "היינס", אליה צורפו כבונוס ארבעה זוגות תחתוני בוקסר. עלות המוצרים הסתכמה ב-19.90 דולר. בהתחשב בעובדה שעלות שלוש גופיות זהות בישראל מגיעה ל-75 שקל, נראה היה שמדובר בעסקה אטרקטיבית. אלא שמשקלה הנפחי של החבילה עלה על משקלה הפיזי, ועלות המשלוח הגיעה ל-33 דולר.

ואלה שמות

* Mustop.co.il

כל משלוח באמצעות החברה כרוך בתשלום מינימום של 14 דולר לפני מע"מ (ולאחריו, 16.93 דולר) ללא קשר למשקל החבילה, ובנוסף דמי הובלה בגובה ששה דולרים עבור כל חצי ק"ג. משקל החבילה מחושב בחצאי ק"ג עגולים ומעוגל כלפי מעלה.

לקוחות Mustop יחויבו בגין שירות הובלת מוצרים בשתי תנועות כספיות עוקבות: עם יציאת החבילה מארה"ב על גבי טיסת DHL לישראל יתבצע חיוב בגין שרותי ההובלה והביטוח, ובמקרה ונגבו מהחברה כספים לצורך שרותי עמילות מכס או מסים, יחויב הלקוח בתשלומים אלו עם שחרור חבילתו מהמכס.

בחברה מבטיחים לפעול לצמצום נפחים מיותרים בחבילות כל עוד החסכון בנפח האריזה אינו מסכן את שלמות המוצר וכן אין פגיעה אסתטית באריזות ייחודיות.

* Ushops.co.il

החברה נמצאת בבעלות מלאה של קבוצת "לידור" ופועולת בחסות אתר דואר ישראל.

Ushops היא היחידה מבין השלוש המאפשרת בחירה בין שינוע אווירי לשינוע ימי למוצרים גדולים יותר.

מחיר מינימום למשלוח באוויר הוא 24 דולר לק"ג. מחיר זה מורכב מ-7 דולרים דמי טיפול 17 דולר לק"ג הראשון. עלות השילוח לפריטים כבדים יותר מחושבת עד לדיוק של הגרם הבודד.

עלות השילוח מחושבת על-פי המשקל בפועל או על-פי משקל נפחי, הגבוה מבין השניים. כשמדובר ברכישת ספרים מאפשרת החברה צבירת חבילות שנרכשו באותה חשבונית וששוגרו למרכז הלוגיסטי ממוקדים שונים בארצות-הברית.

* שינוע ימי:

מחיר שילוח בים זול ממחיר השילוח באוויר והוא מתאים לחבילות גדולות. ההובלה בים אורכת 30-40 ימי עבודה מיום הגעת הפריט למרכז הלוגיסטי באמריקה. מחיר מינימום לשילוח בים הוא 17 דולר. הובלת פריטים כבדים במשקל וגדולים בנפח, כמו רהיטים ומוצרי חשמל גדולים, תעלה 350 דולר לכל 1 מ"ק.

לחבילות מעל 30 ק"ג תהיה תוספת במחיר של 2 דולרים לכל ק"ג נוסף.

* Ezbuyus.co.il

החברה נוקבת במחיר מינימום של 28 דולר למשלוח הכולל 4 lb (כ-1.8 ק"ג) ו-6.99 דולר לכל ליברה נוספת (1 ליברה - 0.450 ק"ג). קיימת אפשרות לצבור במחסנים הלוגיסטיים של החברה בארה"ב כמה חבילות עד שאלה יגיעו למשקל זה, המחייב מינימום לתשלום. החברה מעבירה את המשלוחים לישראל באמצעות מטוסי המטען של אל-על, ומתחייבת להעביר אותם לפתח הדלת בתוך 3-4 ימי עסקים מיום הגעתו למרכז הלוגיסטי שלה בארצות-הברית.

7 טיפים להעברת מוצרים שנרכשו באינטרנט לישראל

1. הגודל כן קובע: נסו לברר בשירות הלקוחות של האתר מה יהיה גודלה של החבילה, או לחלופין, אם האתר מאפשר זאת, הוסיפו הערה בה תבקשו לארוז את המוצרים בצורה המצומצמת ביותר.

2. תורת הקבלה: למרות שמרבית האתרים עושים זאת באופן אוטומטי, הקפידו לציין את חשיבות צירוף הקבלה למשלוח לצורך קבלת פטור ממס או קביעת תעריף מס או מכס.

3. טרנסאטלנטי: בדקו באתר האם האחריות הניתנת על המוצר הנרכש מכסה גם העברה בין יבשתית.

4. מה שביטוח: אם מדובר במוצר יקר-ערך, הקפידו לבטח את השילוח (כל החברות מאפשרות ביטוח בתוספת תשלום).

5. תקרת זכוכית: חבילות ביבוא אישי שערכן הכולל (כולל את עלות ההובלה המקומית בחו"ל) אינו עולה על 50 דולר פטורות מתשלום מכס או מע"מ. פריטי ביגוד והנעלה פטורים בתקרה של 75 דולר. התקרה מתייחסת לחבילה בודדת בייבוא אישי. אין מגבלה על כמות חבילות ללקוח כל עוד לא מדובר בייבוא מסחרי.

6. השתייה עלינו: מוצרי אלכוהול וטבק יוצאים מכלל זה וחייבים במכס בכל סכום.

7. כמה זה עולה: מוצרים שערכם הכולל הוא מעבר למדרגות הפטור הנ"ל יחויבו על-פי קבוצות האפיון שלהם. מידע מפורט ועדכני על שעורי המכס והמע"מ ניתן לקרוא באתר המכס, בכתובת http://62.219.95.10/misimmeruk/taxesconc.aspx.