בשם הגרגרנות

אוכל ויין נועדו זה לזה, צריך רק לדעת איך להתאים ביניהם ; כך עושים זאת האיטלקים

כשמתאימים יין לאוכל, הכלל החשוב ביותר הוא להתאים את עוצמת טעם המנה לעוצמת היין. גם ניגודים יילכו היטב, לדוגמה, אוכל שמן ויין חומצי. כשמבשלים ביין, רצוי לבשל באותו יין שמגישים לשולחן לאחר מכן. כל יין מתאים לבישול, אם כי לא הייתי נסחפת ומבשלת דווקא ביינות היקרים ביותר שיש לי.

העם שמבין ומיישם בצורה הטובה ביותר את הצירוף "אוכל ויין" הם האיטלקים. המיתולוגיה הרומית מספרת על אירועים והילולות חשק, שבכולם, בלי יוצא מן הכלל, מוקדש זמן לא מועט לגרגרנות גרידא. באיטליה האוכל והיין נחשבים לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום. זו אולי אחת הסיבות שהרבה מהיינות האיטלקיים מתאימים לסוגי אוכל שונים.

אחד מהיקבים הבולטים באיטליה הוא היקב הטוסקני "אנטינורי". השורשים ומסורת הייצור של היקב מתועדים עוד משנת 1385, מזה 26 דורות. בשנות ה-70 "מרד" המרקיז פיירו אנטינורי במוסדות היין הבירוקרטיים וייצר יין מודרני ייחודי, שונה מהיינות המסורתיים האיטלקיים. יין זה ייסד למעשה את קטגוריית ה"סופר טוסקן", וצבר ביקורות ותשבחות בכל רחבי העולם. מהלך זה גרם לשינוי דרמטי שהשפיע על תעשיית היין האיטלקית כולה.

אחד היקבים הישראלים שאפשר להרגיש בו את איטליה הוא יקב פלם. גולן וגלעד פלם, שלמדו באיטליה, ישבו במונטלצ'ינו בשנת 1996 והחליטו שהם רוצים לעשות את היין הטוב ביותר. בימים אלה הם חוגגים עשור ליקב הבוטיק שלהם. היינות של היקב הם שילוב מנצח המחבר את ישראל ואיטליה, בארומות ובטעמים, וכמובן שכולם מאוד מתאימים גם... לאוכל.

יקב עמק האלה שוכן בעמק יפהפה כשמסביבו ענבים בכרמים מטופחים שהוא מגדל בעצמו. היינן דורון רב הון למד בצרפת ולא באיטליה, אך יין חדש של היקב שטעמתי לאחרונה כל-כך התאים לאוכל, שהחלטתי להמליץ עליו דווקא בכתבה זו. *

המלצת השבוע:

עמק האלה קברנה פרנק 2006

הולך טוב עם: מנת בשר בקר עשירה או תבשילי קדרה עם הרבה עשבי תיבול.

אירוע מתאים: ארוחת ערב של תבשיל קדרה מתובלן.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: היין מיוצר מ-95% קברנה פרנק ו-5% מרלו. יין מלא, בשל ומורכב עם ארומות של פרי אדום, קלייה, שוקולד, מנטה ותבלינים ירוקים.

מחיר: 118 שקל.

Antinori Via cave aldobrandesca 2006, Italy

הולך טוב עם: בשר ברביקיו על האש או רוסטביף מפולפל, אפשרי גם קר.

אירוע מתאים: אפשר ליהנות ממנו עם הבשר בערב ברביקיו חברתי מהנה.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: שילוב נדיר בין חדשנות למסורת, כמו כל יינות היקב.

יין פירותי, אלגנטי ומורכב עם נימות מפולפלות וסיומת טעימה.

מחיר: 112 שקל.

פלם מרלו ריזרב 2006

הולך טוב עם: מנות בשר כמו אוסובוקו, ביף סטרוגנוף או צלי בקר.

אירוע מתאים: להביא לארוחה שהזמין אותך הבוס שאתה רוצה להרשים. הקידום מובטח.

טמפרטורת הגשה: 18-20 מעלות.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: היין מיוצר מ-90% ענבי מרלו מהגליל העליון ו-10% פטי ורדו מהרי יהודה. יין אלגנטי, עוצמתי ומאוד מרוכז בפה. מלא טעמי פרי ועץ קלוי, פלפל, שוקולד, קפה וצימוקים ברום. משיי, מלא וטעים. תענוג של יין.

מחיר: 150 שקל.