פסק דין בארה"ב: גם דואר זבל הוא חופש ביטוי

ביהמ"ש העליון של מדינת וירג'יניה פסק כי חוק האנטי-ספאם שחוקק במדינה נוגד את הזכות לחופש הביטוי ; "הזכות להביע דעה בעילום שם - בייחוד אם היא פוליטית או דתית - מעוגנת בתיקון הראשון לחוקה האמריקנית"

בית המשפט העליון של מדינת וירג'יניה בארה"ב פסק השבוע כי חוק האנטי-ספאם שחוקק במדינה במטרה למנוע שליחת כמויות גדולות של דואר אלקטרוני לא רצוי, נוגד את התיקון הראשון לחוקה האמריקנית - הזכות לחופש הביטוי. התובע הכללי של מדינת וירג'יניה, הודיע כי יערער על ההחלטה בבית-המשפט העליון של ארה"ב.

וירג'יניה היתה אחת המדינות הראשונות בארה"ב שחוקקה חוק נגד דואר זבל. ב-2004 הרשיע בית-משפט במחוז לאודון, את ג'רמי ג'יינס בעבירה על החוק המדובר לאחר ששלח בעילום שם כמויות גדולות של דואר זבל לתיבות דואר אלקטרוני של משתמשי אינטרנט. ג'יינס עתר נגד ההרשעה לבית-המשפט העליון של המדינה, שזיכה אותו בטענה שהחוקה אינה מבדילה בין אופני דיבור לאופני שליחת דואר אלקטרוני, ולכן ההרשעה נוגדת את החוקה האמריקנית.

השופט כתב בפסק הדין כי "הזכות להביע דעה בעילום שם - בייחוד אם היא פוליטית או דתית - מעוגנת בתיקון הראשון לחוקה האמריקנית". כמו-כן, ציין השופט כי החוק לא מגדיר במדויק מהו דואר זבל ולכן לא ניתן להסתמך עליו על מנת להרשיע אדם בהפצת 'ספאם'. מדינות רבות בארה"ב הלכו בעקבות מדינת וירג'יניה וחוקקו חוק נוגד 'ספאם', אך הן טרחו להגדיר איזה סוג של דואר אלקטרוני בתפוצה רחבה ייחשב לכזה.

בתגובתו על החלטת בית המשפט העליון אמר התובע הכללי כי החוק עליו הסתמכה ההרשעה של בית המשפט המחוזי "פורץ דרך בהגנה על האזרחים", והוסיף גם כי ג'יינס נחשב לאחר מגדולי ה'ספאמרים' בעולם כולו. בית-המשפט המחוזי בלאודון דן את ג'יינס ל-9 שנות מאסר אך הותיר לו להישאר חופשי כל עוד לא דן בית המשפט העליון בערעורו.

ההחלטה גררה תגובות מעורבות מצד אנשים הנוגעים לעולם המשפט והאינטרנט. "אני חושב שהשופט קיבל החלטה מחושבת", אמר רודני סמולה, פרופסור למשפטים ומומחה לתיקון הראשון לחוקה. "במקרה הזה חוק מנוסח היטב היה מונע את המעשים שג'יינס הרשה לעצמו לעשות, אך בווירג'יניה, לא לא השכילו לשקוד על הפרטים", הוסיף.

מנגד אומר המשפטן ג'ו פרייד, המייצג בין השאר את חברות האינטרנט AOL ו-Verizon כי "הרעיון שמישהו יכול לפלוש לתא הדואר שלך רק מכיוון שאולי הוא שלח לך את נאום גטיסברג (נאום שנאם נשיא ארה"ב אברהם לינקולן בנובמבר 1863) הוא טיפשי, באותה מידה אפשר להצדיק פריצות לבתים כל עוד הפורץ מצטט בפניך את לינקולן".