כאן לא יגורו בכיף אנשי היי-טק ושוק ההון: אזורים וקב' הרוכשים של "העיר החדשה" לא עברו שלב במכרז השוק הסיטונאי; גם תדהר ואפריקה ישראל בחוץ

(עדכון) - חמש הקבוצות שהעפילו לשלב הבא: שיכון עובדים, עזריאלי, קנדה ישראל, אשטרום וקבוצת משקיעים זרה ; ל"גלובס" נודע, כי המוכרים קבעו סכום מינימלי של הצעות, שרק מי שהציע מעליהן עבר לשלב הבא ; הערכות: קבוצת "העיר החדשה" תציע את רשימת הקונים הפוטנציאליים ליזם אחר, שימשיך במקומה במכרז

בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול (ב') על מכרז השוק הסיטונאי ועל המחירים שהציעו הקבוצות השונות, נודעו היום השמות שממשיכים לשלב הבא והסופי של מכרז הנדל"ן הגדול ביותר במדינה.

חמש הקבוצות שהעפילו לשלב הבא הן: שיכון עובדים, עזריאלי, קנדה ישראל, אשטרום נכסים וקבוצת משקיעים זרה. ככל הנראה, עורכי המכרז קבעו סכום מינימלי של הצעות, שרק מי שהציע מעליהן עבר לשלב הבא.

בין החברות שלא עברו את השלב השני בו הוגשו הצעות לא מחייבות ומקדמיות ניתן למנות את תדהר ואפריקה ישראל . גם אזורים נשארה בחוץ לאחר שהלכה למכרז יחד עם קבוצת הרוכשים של "העיר החדשה", בניהולם של דרור הלוי ורביב צולר, שאיגדה רוכשים העובדים בשוק ההון ובענף ההיי-טק וזכתה לחשיפה וויכוחים מתוקשרים ביותר.

לפי ההערכות בשוק הנדל"ן, קבוצת "העיר החדשה" תציע את רשימת הקונים הפוטנציאליים מקרב עובדי שוק ההון וההיי-טק ותציע אותה ליזם אחר שימשיך במכרז. ביולי השנה דיווחו עורכי המכרז על השתתפות של לפחות 22 מתחרים במכרז, מרביתם בינלאומיים, בהן קרנות השקעות, חברות פיתוח, יזמות ובנייה בינלאומיות ויזמים פרטיים בעלי הון אישי עצום, בעיקר יהודיים.

לשלב ההצעות המקדמיות הגיעו תשע חברות וכעת נותרו רק חמש. אתמול חשף "גלובס" כי טווח ההצעות שניתנו נע בין 800 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל, אך גורמים אחרים המקורבים למכרז טענו כי הסכומים גבוהים יותר. לדבריהם, סכומים אלה היו המינימום למעבר לשלב הבא, בו יתחרו החברות השונות על הצעותיהן, כשהבחירה בזוכה צפויה בינואר 2009. בעבר נודע כי עורכי המכרז מקווים לקבל סכומים הנעים בין 1.2-1.5 מיליארד דולר.

גורם בכיר בשוק הנדל"ן אמר היום ל"גלובס" כי אפריקה טרם קיבלה הודעה על אי העפלתה, אבל "אם החברה לא המשיכה לשלב הבא זה לא בגלל שהיא לא יכולה, אלא בגלל שהיא לא רוצה להציע את המחירים שדורשים עורכי המכרז. הם לא הגיוניים וגבוהים מדי לפרויקט מורכב שכזה. החברה לא רוצה ללכת לפרויקט במחיר כזה ומעדיפה מיזמים שהיא חושבת שתוכל להרוויח בהם".

מהעיר החדשה נמסר בתגובה: "עדיין לא יצא כלל מכרז לפרויקט ופרטיו עדיין לא הועברו כלל לידיעת המתמודדים. טרם נמסר מועד הגשת המכרז, הביטחונות והתנאים הנילווים. חשוב להבין כי ההליך היחיד שהיה עד כה הוא בדיקה מקדמית של כוונות לא מחייבות של הגורמים בשוק ושאינן מלוות בהתחייבויות כלשהן. המהלך הממשי היחיד יהיה לאחר שיפורסם המכרז ושיוגשו הצעות מחייבות מגובות בביטחונות. אנו מעריכים כי בשלב זה קבוצת העיר החדשה תיזכה במכרז".