החמרה במצב השחיתות בישראל: נמצאת במקום ה-33 בעולם

נסיכות קטאר עקפה השנה את ישראל ; העשירייה הראשונה במדד הבינלאומי מורכבת זה שנים כמעט כולה ממדינות החברות ב-OECD

החמרה במצב השחיתות בישראל נמצאה במדד תפיסת השחיתות העולמי לשנת 2008 שמפרסמת הבוקר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, שבי"ל.

ישראל קיבלה השנה את הציון 6 ודורגה במקום 33 מבין 180 המדינות שנבדקו. במדד השנה שעברה, 2007, התקדמה ישראל במלחמתה בשחיתות, קיבלה ציון 6.1 ודורגה במקום ה-30 לאחר ששנה לפני כן עמדה ישראל בציון 5.9 ובדירוג 34.

המדד מתמקד בשחיתות בסקטור הציבורי ומגדיר שחיתות כ"ניצול לרעה של התפקיד הציבורי לצורך רווח אישי". המדד כולל ציונים הנעים בין 0 - שחיתות גבוהה ל-10 - מדינות נקיות משחיתות.

העשירייה הראשונה במדד הבינלאומי מורכבת זה שנים כמעט כולה ממדינות החברות ב-OECD. את הדירוג השנה מובילות דנמרק, ניו זילנד ושבדיה שקיבלו את הציון 9.3. אחריהן סינגפור, פינלנד, שוויץ, איסלנד, הולנד, אוסטרליה וקנדה.

נסיכות קטאר עקפה את ישראל השנה כשקפצה לציון 6.5 אחרי ששנה קודמת קיבלה מדד 6. נושקות לישראל במדד הבינלאומי נמצאות איחוד האמירויות עם 5.9, בוטסואנה, מלטה ופורטו ריקו עם 5.8. הודו וסין עמן יש לחברות ישראליות קשרי מסחר ענפים ובעלי נפח כספי הולך ועולה קיבלו ציונים נמוכים של 3.4 ו 3.6, ומדורגות במקומות 85 ו 72 בהתאמה. רוסיה קיבלה ציון 2.1 ומדורגת במקו 147, את הרשימה סוגרת סומליה בציון 1.

גליה שגיא, מנכ"ל עמותת שבי"ל ישראל, אומרת: "הציון של ישראל בדירוג מוכיח כי נכון לעכשיו המאבק בשחיתות עדיין אינו נושא את פירותיו". שגיא קוראת לממשלת ישראל לסיים את הליך אשרור אמנת האו"ם נגד שחיתות.