יוחנן צנגן: "ערוצים 2 ו-10 מפסידים עשרות מיליוני שקלים בשנה"

מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת יוצא בחריפות נגד פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין, ומבקש מוועדת השרים לחקיקה להוציא את הרפורמה בטלוויזיה מחוק ההסדרים

מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן, דורש להוציא את פתיחת שוק הפרסום לכבלים ולוויין מחוק ההסדרים. צנגן פנה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בטענה כי כבר היום, שוק הפרסום בטלוויזיה אינו מספיק כדי לכלכל את הערוצים המסחריים, עוד לפני הרפורמה המתוכננת. לדבריו, ערוצים 2 ו-10 מפסידים באופן מצרפי עשרות מיליוני שקלים בשנה.

במכתב של צנגן, שהגיע לידי "גלובס" הוא כותב: "הכנסות הכבלים והלוויין מפרסומות יגיעו להערכתנו לכ-500 מיליוני שקלים בשנה, בשנתיים הראשונות. הפגיעה בערוצים המסחריים תהיה בהיקף של כרבע עד שליש מהכנסותיהם".

לדבריו, ההנחות של משרדי האוצר והתקשורת על הצורך בקידום הרפורמה בחוק מבוססות על מספר פרמטרים - שכולם מוטעים. "הנחת היסוד לפני עליית ערוץ 10 לאוויר היתה ששוק הפרסום יגיע ל-400 מיליון דולר בשנה. היום, 7 שנים מאוחר יותר, השוק עומד על כ-320 מיליון דולר, ולא מראה כל סימני גדילה. במידה והכבלים והלוויין יפתחו לשידורי פרסומות, ערוצי המדיה האחרים, ובמיוחד ערוצי הטלוויזיה המסחרית והעיתונות יושפעו במידה ניכרת, והכנסותיהם יפגעו משמעותית. היות שההוצאות קשיחות, הערוצים המסחריים יספגו הפסדים במאות מיליוני שקלים בשנה", כתב צנגן.

לדבריו, בשיעורי הרווחיות האפסיים בהם הערוצים המסחריים פועלים, אבדן הכנסות בסדר גודל של כרבע עד שליש מהמחזור הוא הרסני ובלתי הפיך. "רק לפני 3 שנים התחילה תקופת זיכיון חדשה בערוץ 2, וכבר מתערער הבסיס הכלכלי שלו, כאשר עוגת הפרסום אשר אמורה הייתה לפרנס מספר מסוים של ערוצים צריכה להתחלק בין יותר ערוצים, מבלי לגדול. זכייני ערוץ 2 השקיעו מאות מיליוני שקלים בהתבסס על הבלעדיות שהובטחה להן בשידור פרסומות בטלוויזיה, ובהחלטה פזיזה במסווה של 'רפורמה', נשמט הבסיס תחת רגליהן".

בעניין הצעת חבילת בסיס צרה על-ידי הכבלים והלוויין, כנגד מתן האפשרות לשדר פרסומות, כותב צנגן כי "המדינה נתנה את דעתה על הצורך להציע חבילת ערוצים צרה לציבור, בדמות ה-DTT (החבילה הדיגיטלית). אין צורך בעוד פלטפורמה שתציע את השרות שהמדינה תעניק בכל מקרה".

באשר לפגיעה בתוכן הוא כותב כי "ירידה בהכנסות הערוצים המסחריים, תביא לקיצוץ בהוצאות על הפקות מושקעות. הטלוויזיה תשדר רק שעשועונים ותכניות בידור זולות במתכונת של הטלוויזיה האיטלקית. לא דרמות, לא סרטי תעודה, לא אקטואליה ולא תחקירים".

לסיכום כותב צנגן כי "מעבר למשטר של רישיונות איננו ולא יהיה פיצוי על פיזור עוגת הפרסום גם לערוצי הכבלים והלוויין. להיפך, זהו מהלך תמוה כאשר עוד לא עברו שלוש שנים מהמכרז אשר הבטיח בלעדיות בתחום הפרסום בטלוויזיה, עליה שילמו הזוכים מאות מיליוני שקלים למדינה".

לדבריו, "הרפורמה המוצעת הינה מרחיקת לכת ומהפכנית ודורשת חשיבה ארוכה, מעמיקה ויסודית המלווה בחקיקה מסודרת שלא בחוק ההסדרים. על כן נודה לכם אם תוציאו סעיף זה מהחוק".