רופא אליל

כחלק ממתקפת הרטרו העיקשת, אנו צפויים בחורף הקרוב להבלחות של נעלי ד"ר מרטינס

אי שם בשנות ה-90, מי שלא נעל נעלי ד"ר מרטינס נידון לשבת בספסל הכי קידמי של האוטובוס ולהתבונן בעיניים בוכיות על כל הקולים של המחזור במושב האחורי ששפר עליהם גורלם והבינו מה הכי טרנדי נכון לאותה שנה.

ד"ר קלאוס מרטינס, גאון ממוצא גרמני שעומד מאחורי המותג מסוף שנות ה-40, לא העלה על דעתו שהנעליים השחורות עם האימום הכעור והעור הרך יהפכו לחוד החנית של אופנת הפאנק והרוק, בעיקר בשנות ה-90 בארה"ב ובאירופה ומשם יתפשטו בסערה כמעט לכל רחבי העולם.

דר מרטינס

בנות נעלו אותן עם שמלות פרחוניות, עם דגמ"חים צבאיים ועם מכנסי שורטס סקסיים. מהזכרים בכלל לא היה ניתן לנתק את נעלי המרטינס מהגוף אלא בהתערבות כירורגית.

הנעליים ה"קוליות" האלה פרצו את גבולות האופנה והפכו לסוג של התרסה נגד קודים אסתטיים-חברתיים-תרבותיים, שאפיינו בעיקר את הוויית הפרברים האמריקנית, של שלמות והרמוניה מדומות.

שלא לדבר על כך שכנעלי יוניסקס, הן יצרו טשטוש מגדרי שנועד למרוד בחלון הראווה הרפובליקני של הבעל המפרנס ואשת הסברביה המתוקה והמושלמת, הטופפת מעדנות על עקביה בין תנור האפייה למכונת הכביסה.

אלא שעם כל הכבוד לזעם הקדוש, הנעליים הללו רחוקות מלהיות סקסיות ומחמיאות, וכאילו לא שבענו מהן, עכשיו הן מאיימות לחזור.

בבריטניה, המותג של מרטינס זוכה לרענון עם קמפיין חדש שבו מככבת דייזי לאו, ה"איט גירל" של בריטניה, בתו של סולן להקת "בוש" לשעבר, גווין רוסדייל ובת זוגו של המוזיקאי מארק רונסון.

קשה לי להאמין שנעלי הצבא האלה יכבשו שוב את הרחובות אבל אין ספק שנראה הבלחות שלהן בחורף הקרוב.

ד"ר הצילו!

להשיג: ברשת נעלי Weekend ברחבי הארץ. מחירים: החל מ-499 שקל.

ים-יבשה

תכשיטיה של שלי לימור משלבים בהרמוניה מושלמת אלמנטים ימיים-אורגניים עם מוטיבים אורבניים

שלי לימור

רוב מעצבי התכשיטים מעתיקים אחד מהשני, או במילים מכובסות יותר: שואבים מאותן בארות השראה, מבקרים באותן תערוכות באירופה, מעלעלים באותם מגזיני כרומו נוצצים ומאמינים בכל ליבם שהם המקור וכל השאר הם בבחינת העתק זול וחיוור. זאת הסיבה שכשנתקלתי בתכשיטים של שלי לימור, האישה שעומדת מאחורי המותג "אושן", סוף סוף זז אצלי משהו מבפנים. בתכשיטים של לימור אפשר לזהות תנופה חופשית, לא מסחרית, משהו עם נשמה שלא מרגיש כמו דז'ה-וו. וכשפגשתי אותה גם הבנתי למה.

לימור, 29, היא אלופת הארץ בגלישת גלים לשנת 2006, מורה לביקראם יוגה (יוגה שעושים ב-40 מעלות) ומעצבת תכשיטים. אחרי שלמדה גלישת גלים באוסטרליה היא חזרה לארץ ללמוד תכשיטנות בבצלאל, בסיום הלימודים נסעה לקוסטה ריקה ושוב נשאבה חזרה לארץ הקודש והקימה לפני שלוש שנים את מותג התכשיטים O-SHAN - אוקיינוס ביפנית. התכשיטים שלה מרגשים באותנטיות שלהם משום שניתן לזהות את כל הביוגרפיה שלה בתוכם. יש בהם שילוב של אלמנטים ימיים ואורגניים יחד עם מוטיבים אורבניים והכל ביחד מצטרף לתוך באלאנס והרמוניה יוגיסטית. בקולקציה החדשה אפשר למצוא טבעות ענקיות שנראות כמו הכלאה בין אמבה מימית לקונכייה שנפלטה על החוף; שרשרות ממתכת עם תליונים בצורה של צדפות ואידרות דג מופשטות; שרשרות ארוכות שעשויות משילובים של פליז, כסף, גולד פילד, ברזל, נירוסטה ועיבודים כימיים של מתכות וקריסטלים; עגילים וצמידים מרובעים דמויי זהב. זה כיף גדול לענוד משהו מקורי ולא מתיימר שעושה לך חשק לגלוש על אדוות האופנה.

להשיג: ת"א - חנויות המעצבים: ג'רי שי, שרון ברונשר, בנקר, עלמה וכתומנטה; רשת רזילי; גרטרוד רמה"ש, מקום רמה"ש; קפריצ'יו רחובות. מחירים: עגילים: 290-450 שקל. שרשרות: 320-750 שקל, צמידים: 300-450 שקל.

שבץ נע

הקולקציה החורפית של מיקה בשן מחברת בהצלחה בין בגדי העור שמזוהים איתה לטרנד המשבצות העולמי

מיקה בשן

להיות מעצבת אופנה ותיקה זה עניין לא קל. את צריכה להמציא את עצמך בכל עונה מחדש, לשמר את קהל הלקוחות הקיים ובמקביל להגדיל ולהרחיב אותו. עלייך לחדש ולרגש אך גם לשמור על השפה העיצובית שלך ועל טביעת היד האישית. תרשים זרימה סבוך לכל הדעות.

מעצבת האופנה מיקה בשן שפועלת בזירת האופנה כבר קרוב ל-20 שנה עשתה את זה ובגדול בעונת החורף הנוכחית. בשן הצליחה לחבר בין טרנד המשבצות הכלל עולמי ובין מינעד החומרים שלה, שמתחיל ומסתיים בעור, בלי שזה ייראה כפוי או מאולץ. היא רקחה מעילים מעור עם הדפס משבצות וצווארון מנומר שאינו חוטא במראה מוגזם או גרוטסקי, ואם תהיו ביום טוב במיוחד הוא אפילו ייראה לכם כמו אחד מדגמיה של ויויאן ווסטווד האגדית.

בקולקציה החורפית של בשן אפשר למצוא ז'קטים קצרים עם משבצות או וסטים קטנים שנלבשים עם ג'ינס, מעילי טראנצ' בעור סקוטי, מכנסי משבצות וקו בובתי של ז'קטים קצרים ומתרחבים עם צווארון נפוח שנרכסים בתיקתקים ענקיים שתפורים בעבודת יד. בהמשך החורף, כשהגשם יהפוך לקצת יותר משמעותי, אפשר יהיה לרכוש אצל בשן מעילים באורכים שונים בגזרות מתרחבות עם בטנת משי משובצת ומעילים נפוחים שמתכווצים לפני קו הברך עם צווארון דמוי צמה מעור.

זיכרו לשמור על כלל ברזל אחד חשוב: הימנעו מהטוטאל-לוק. המשבצות מבורכות כשהן מגיעות על פריט אחד, אם תחברו מספר פריטים משובצים בפעם אחת, תסתכנו במראה המביך של לוח שבץ נא או גרוע מכך, צמד חלילים אנושי.

להשיג: מיקה בשן ה' באייר 48 ת"א.מחירים: ז'קטים: 6,500 שקל , מעילים: 8,500-9,500 שקל, מכנסיים: 6,000 שקל.