"ידיעות" יפצה ב-50 אלף שקל חייל שתמונתו במצעד הגאווה פורסמה בניגוד לרצונו

למרות בקשת התובע, ב"ידיעות" פירסמו שוב את תמונתו בשתי כתבות שעסקו בחיילים הומוסקסואליים ; ביהמ"ש: "חשיפת נטיותיו המיניות של התובע ע"י פרסום תמונתו צועד במצעד הגאווה מהווה פגיעה בפרטיות ובאנונימיות"

בית משפט השלום בירושלים חייב את "ידיעות אחרונות", המו"ל ארנון מוזס והעורך הראשי לשעבר, רפי גינת, לפצות חייל ב-50 אלף שקל בגין פגיעה בפרטיותו. זאת לאחר שפורסמה תמונתו צועד במצעד הגאווה שלא בהקשר של המצעד, למרות בקשת החייל שלא לפרסמה.

שגב ישראל אפריאט צולם צועד במצעד הגאווה בירושלים ב-2004 כשהוא לבוש מדים. לאחר פרסום התמונה במסגרת ידיעת דיווח על המצעד, ביקש אפריאט ממערכת העיתון שלא להשתמש שוב בתמונתו. אלא שב"ידיעות" פירסמו שוב את התמונה כאילוסטרציה לשתי כתבות שעסקו בחיילים הומוסקסואליים בצבא.

"אין מחלוקת כי הזכות לאנונימיות מהווה יסוד מרכזי בזכותו של אדם לפרטיות והיא זכות חוקתית מהמעלה הראשונה", קבע השופט ארנון דראל. "חשיפת נטיותיו המיניות של התובע בדרך של פרסום תמונתו צועד במצעד הגאווה, מהווה פגיעה בפרטיות ובאנונימיות".

הצדדים הסכימו כי "בעצם הליכתו של התובע במצעד הגאווה היתה הסכמה מכללא לפרסום הראשון המתאר אותו צועד במצעד". ואולם, השופט קיבל את טענת החייל, וקבע כי הוא היה רשאי לחזור בו מהסכמתו המפורשת או המשתמעת, "ומרגע שעשה כן לא היו הנתבעים רשאים להשתמש עוד בתמונתו בכלל ולהפוך אותו לסמל לקשר בין הומוסקסואליות ושירות בצבא בפרט. המשך השימוש בתמונתו והפיכתו למי שמסמל את 'החייל ההומוסקסואל', לאחר שהודיע כי הוא אינו מסכים לכך, היא שלא כדין".

השופט מתח ביקורת על העיתון ועורכיו, וקבע כי "התעקשותם על זכותם להוסיף ולהשתמש בתמונת התובע פעמיים, למרות התנגדותו, היא תמוהה והחמירה את נזקו".

לאפריט נפסק גם שכר-טרחת עורך דין בסך 10,000 שקל, והוצא צו האוסר על העיתון להשתמש עוד בתמונה. (ת.א. 6023/07).