הפסיקו מייד את המכירה בחסר

אדוני שר אוצר, רשות ני"ע נכבדה, הבה נקדים תרופה למכה שעומדת למחוץ אותנו

טל עבדה הוא מומחה לניהול סיכונים, סמנכ"ל כלל פורקס - זרוע המט"ח של כלל פיננסים

חברי למקצוע ולענף, אבקש את תשומת לבכם לרגע קט.

אמנם השורטיסטים מייצרים עבורנו הכנסות נאות ביותר, דרך עמלות שאנו גובים מהם, אבל מתוך האחריות שאנו כאנשי המקצוע מחויבים לה, עלינו להסתכל בימים כאלה על טובת השוק כולו, על כל נגזריו, ולא רק על כיסנו.

ממצא מדאיג

כשבחנתי את מחזורי המסחר בתעודות השורט, לעומת כל מחזור המסחר במניות, גיליתי מציאות מדאיגה:

גם אם נניח שרק 70% מהעסקאות בתעודות השורט הן קנייה של תעודות בחסר, עדיין נמצא שהן מהוות כעשרה אחוזים מהמחזור היומי במסחר בבורסה. (כיוון שהמסחר בתעודות אלה מתבצע כנגד עושי שוק, הוא לא בהכרח מאוזן, ויכול להיות שאחוז גבוה יותר מהסוחרים בהן מבצעים פעולות בכיוון אחד בלבד). אם מוסיפים לכך את סך מחזורי המסחר של מניות באופן ישיר ולא באמצעות מכשירים עקיפים, מגיעים לנתונים מדאיגים.

כמובן שהשוק בישראל מושפע מהמשבר העולמי, וכמובן שהירידות אצלנו הן תוצאה של המיתון הצפוי בכל העולם. עם זאת, ברור גם שהמכירה בחסר היא שמן למדורת הכלכלית הבוערת, ומכשול נוסף בדרכו של השוק להתאוששות.

אני אומר - אל נא נבחר בדרך האדישות. במקום לשבת בחיבוק ידיים, לבהות במסכים המאדימים לנגד עינינו ולהפטיר "ככה זה, אין מה לעשות", הבה נעשה מעשים למען ייצוב השוק וצמצום הירידות.

אני החלטתי לעשות, לכתוב ולהשמיע את דעתי, הגם שאינה פופולרית, ומציע לכם לעשות את אותו הדבר.

מי ייפגעו מהגבלה ואיסור

ההחלטה לאסור ביצוע מכירה בחסר תפגע בגורמים מסויימים: היא תפגע במשקיעים ספקולנטים, בבתי-השקעות מתוחכמים ובשחקנים פיננסים מקצוענים אחרים. גורמים אלה חיוניים לקיומו של שוק הון פעיל ודינאמי, ולכן חשוב לשמור ולטפח אותם, גם בישראל.

מנגד עומדים משקי הבית, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות והפנסיה, כספו של העם, של אותה הגברת הנודעת לבית משפחת כהן מחדרה שמודאגת, כשהיא רואה בכל ערב את הספרות האדומות בפינה הכלכלית הקצרה המוגשת במהדורת החדשות.

אני סבור שאם על המאזניים עומדת מצד אחד פגיעה בכל הציבור, ומצד שני פגיעה בשחקנים המתוחכמים בשוק ההון, יש להעדיף את הציבור על פני השחקנים הפיננסיים, אך לעשות במידה שתאפשר בעתיד את המשך פעילותם. רוב מדינות אירופה כבר החלו לפעול באגרסיביות לייצוב המשק. אצלנו עוד מתמהמהים.

תרופה קטנה למכה גדולה

אפשר ללמוד דבר מה מהאופן שבו התגלגלו העניינים בעולם ולהקדים את המכה הגדולה בתרופה מנע קטנה, אך יעילה.

במצב השוק הנוכחי, גדלה והולכת הסבירות שאם לא תוגבל האפשרות למכור בחסר היום, יהיו אזרחי המדינה קונים בעל כורחם - מחר. הנזק מהתערבות כלכלית כזו עלול להיות עצום (היזכרו נא בתוכנית הייצוב שייושמה בשנות שמונים).

הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של בריטניה מכים היום על חטא משום שלא מנעו בזמן את השורטים האדירים שנעשו כנגד מניות הבנקים להשקעות. הם התפכחו מאוחר מדי: איסור השורטים לא עזר ולא מנע את קריסת המוסדות הפיננסים שלהם.

שלושה חודשים של חסד בלי חסר

לשון העצומה: אני קורא בזאת לשר האוצר, הנהלת הרשות לניירות ערך והנהלת הבורסה, להקפיא לשלושה חודשים את האפשרות לקנות תעודות שורט, כלים פיננסיים בחסר, ואת האפשרות למכור בחסר את מניות ת"א 100, אג"ח מדינה ואג"ח קונצרני.

חברים, עמיתים, מתחרים ושותפים, הגיע השעה לקחת אחריות.

אם לנו לא קל עכשיו, שוו בנפשכם מה יהא על החלשים יותר שאין בכוחם להבין את סוג השינוי המתבקש. מי יכול לעשות משהו מלבדנו? איש לא חי את השוק יום יום כמונו. אף אחד לא משקיע את זמנו בניתוח העתיד הכלכלי של ישראל כמונו.

נצלו את האפשרות, הצטרפו למעגל לוקחי האחריות והוסיפו את שמכם ותפקידכם בתחתית מאמר זה כתגובה. כשנגיע למאה, אני מתחייב לשלוח קריאה זו למקבלי ההחלטות בשם כולנו.

שנה טובה וחתימה טובה,

טל עבדה
להתקשרות: tal@clalforex.co.il