אחרי החגים: חברות הביטוח יפטרו עובדים ויקצצו משכורות

גורמים בשוק: חברות הביטוח יפעלו באגרסיביות בקרוב להפחתת העלויות - גם של הוצאות השיווק וההטבות לסוכני הביטוח

לאחר החגים צפויים תהליכי התייעלות וקיצוצים בקבוצות הביטוח בישראל, שככל הנראה יכללו קיצוצי שכר ואף קיצוצים במשרות ופיטורי עובדים. על-פי הערכות בשוק, דיונים בעניין כבר מתקיימים לאחרונה בחלק ניכר מהנהלות החברות, זאת על רקע הפגיעה החדה ברווחי החברות כתוצאה מהשפעות משבר האשראי העולמי והצפי להאטה ניכרת בפעילות במשק הישראלי.

בנוסף מציינים גורמים בשוק כי חברות הביטוח, ולא רק הגדולות, צפויות לפעול באגרסיביות בעתיד הקרוב להפחתת העלויות, בין היתר גם הוצאות השיווק וההטבות לסוכני הביטוח - למשל במבצעי סוכנים עתידיים ובנסיעות לחו"ל. גורם בכיר בענף הביטוח אמר ל"גלובס" כי "אין ספק שיש צורך בימים אלו לקצץ בהוצאות. לדעתי כולם בוחנים את הדרכים לעשות את הקיצוצים הללו".

חברות הביטוח, כמו יתר ענפי הפיננסים, רשמו בחודשים החולפים, למעשה מתחילת המחצית השנייה ב-2007, הרעה ניכרת בתוצאות פעילותן. מבחינת קבוצות הביטוח ההרעה נבעה משלוש סיבות עיקריות: התשואות השליליות בשוקי ההון בארץ ובעולם, שחיקת הדולר ביחס לשקל ועליית המדד. במחצית הראשונה של 2008 רשמו חברות הביטוח רווח נקי מצרפי של 259 מיליון שקל, צניחה של כ-90% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בימים אלה עורכות החברות את סיכומי הרבעון השלישי, שלפי ההערכות בשוק הביא לשחיקה נוספת בתוצאותיהן, על רקע החמרת המשבר העולמי וירידות השערים הניכרות שנרשמו בבורסות העולם, ובכללן בבורסה המקומית. מגמות אלה כבר הובילו בחודשים האחרונים לקיצוצים ולפיטורים בחלק ניכר מבתי ההשקעות בשוק.

הפניקס מסרה בתגובה כי "החברה בוחנת כל העת דרכים שונות כדי לייעל את ההתנהלות, ובייחוד עכשיו, לנוכח המשבר המתמשך הפוקד את השווקים בארץ ובעולם". מכלל ביטוח נמסר כי "קבוצת כלל מקיימת זה כמה חודשים באופן שוטף מעקב אחר היקף ההוצאות שלה ודואגת להתאימו להיקף ההכנסות. מדיניות אחראית זו של שמירה על מסגרת ההוצאות תימשך גם בעתיד". מגדל, הראל ומנורה-מבטחים סירבו להתייחס לנושא.