היחליף הדולר קידומת?

8 גורמים שיניעו את הדולר למעלה, ושניים שעלולים לשנות שוב את מגמת ההתחזקות

השבירה של מחסום 3.65 שקלים לדולר, אשר מחזיק מעמד חדשים אחדים, מעוררת את הצורך לברר את הגורמים שתורמים למהלך, את המשך תנועת המחיר בכיוון זה ואת הגורמים אשר יהיו כמעצורים למגמה.

  1. מחזוריות

    לפני מספר חדשים נסחר הצמד דולר/יורו בשפל - 1.61. גם כנגד מטבעות אחרים נסחר הדולר בשפל. מאז חל שינוי כיוון שהלך ותפס תאוצה. גם המשבר הפיננסי המתחולל בעולם לא הצליח לשנות את המגמה: להוציא פסק זמן קצר, הולך הדולר ומתחזק. הוא נתפס כעת כמטבע המפלט מסערת המשבר, לאו דווקא בגלל עוצמת הכלכלה האמריקאית, אלא בגלל שהכל סבורים שאירופה סובלת מהמשבר לא פחות, אולי אף יותר, ומי שיצא ממשבר זה קודם תהיה דווקא ארה"ב.
  2. פיחות במתעוררים

    בתקופה האחרונה ניתן לראות פיחות חד במטבעות השווקים המתעוררים, לעומת הדולר. שווקים שהמטבע המקומי שלהם נהנה מפופולאריות גבוהה, בעיקר עקב פערי ריבית, ספגו פיחות חד, במיוחד בשבועיים האחרונים.
    משבר הנזילות והחשש מחוסר יציבות גרם למשקיעים להחזיר כספים לחוף מבטחים. ישראל כבר אינה נחשבת שוק מתעורר ולכן העוצמה כאן היתה פחותה משמעותית.
  3. פערי הריבית מצטמצמים

    בשוק רווחת טענה שהורדת הריבית בו זמנית כמעט בארה"ב ובישראל, גרמה לכך שפער הריבית לא השתנה. אולם, את הפער בין הריבית בארץ ובחו"ל, יש לבחון בטווח הארוך. בעוד שבארה"ב עלתה הריבית לטווח ארוך לסביבות 4% וייתכן ותעלה אף יותר עקב הנפקות אג"ח כחלק מתכנית ההצלה, בישראל ירדה הריבית, והפערים כן הצטמצמו ועשויים להצטמצם עוד יותר.
    על זה מסתכלים הספקולנטים ובעקבות מה שקרה, עולה מבחינתם רמת הסיכון בהחזקת שקלים.
  4. אינפלציה ומיתון

    מדד חודש ספטמבר היה נמוך באופן משמעותי מהציפיות ויחד עם הצפי למדדים שליליים בתקופה הקרובה, מתפתח חשש כבד ממיתון והציפיות להפחתה נוספת בריבית עוד החודש עלו משמעותית.
  5. מדיניות בנק ישראל

    לאחרונה שינה בנק ישראל את כללי המשחק והחל להפתיע. אחד הגורמים המרכזיים להפיכת השוק הישראלי לגן עדן לספקולנטים היה מדיניות גלויה לחלוטין וברורה לכולם. זה השתנה וכשאי הוודאות גדלה גדל הסיכון במגרש זה.
  6. שפע הזדמניות שיצרה הקריסה בשווקים

    רבים עדיין חוששים ואולי בצדק, אולם הכל יודעים שמי שמוכן לקחת סיכון גדול יכול להרוויח בגדול, עיין ערך נוחי דנקנר ורכישת מניות קרדיט סוויס דנקנר לא לבד ויש גופים נוספים שהחליטו לנצל את רמות השערים בבורסות מעבר לים ולרכוש. משמעות הדבר עבורנו היא רכישות מט"ח.
  7. THE TREND IS YOUR FRIEND

    כל מי שסוחר בשווקים מכיר את המושג היטב: לך עם המגמה. אין ספק כי המגמה בישראל בעת האחרונה היא פרו דולרית.
  8. שינוי בטעם הציבור

    כרגע הציבור עדיין אינו סומך לגמרי על הדולר ומעדיף במקרים רבים להשאיר את כספו בשקלים ובנכסים הצמודים לשקל. אולם, ככל שימשיכו להתקיים הגורמים שמניתי לעיל, טעמו של הציבור ישתנה.
    אמנם את הציבור שאינו בקיא קל להטות בהמלצות לכל כיוון ולא לחינם משווים את שוק המט"ח המקומי לשוק המניות. גם בזה וגם בזה, הפראיירים קונים נכסים בסוף העליה.

גורמים שעלולים לעצור ואף לשנות את מגמת ההתחזקות

  1. בשוך הסערה העולמית וכשיהיה זמן לנתח את השלכותיה לעומק ייתכן ויגיעו למסקנה בעולם שארה"ב לא תימלט מהקריסה וכתוצאה מכך ישוב הדולר וייחלש. גורם זה עשוי לשנות את המומנטום גם בישראל.
  2. בנק ישראל יכול כתוצאה מחשש להשלכות הפיחות המהיר על האינפלציה, לנקוט בצעדים. פישר אמר שישקול המשך רכישת דולרים בהתאם להתפתחויות. אין לי ספק ששיקוליו בשער 4 שקלים לדולר יהיו שונים משיקוליו ב-3.70.
    אם הפיחות יהיה דרמטי לטעמו הוא יודיע על חזרה לתוכנית המקורית ויצמצם רכישותיו ממאה מיליון דולר ביום לעשרים וחמישה בלבד. ובל נשכח את כלי הריבית. אם הפיחות יהיה אגרסיבי מידי לטעמו לא יהסס הנגיד לעצור את הפחתות הריבית עד שיזהה מה התמסורת האמיתית בין הפיחות לאינפלציה.

השורה התחתונה

אם התקיימו הגורמים אותם מניתי בראש המאמר, הפיחות יימשך וכל ירידה תהיה לצורך עלייה בלבד. אני בטוח שהדרך למעלה תהיה שונה מהדרך למטה, היות ובל נשכח שהיצואנים מחזיקים סכומי עתק של תקבולים דולריים אותם סרבו לממש בשערים הנמוכים.
סביר להניח כי לאורך כל העלייה נראה שינויי כיוון מסוג זה, ועם זאת כרגע נראה ששינוי הקידומת משלוש לארבע קרוב מתמיד.

שבוע טוב וחג שמח

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס. ניתן ליצור איתו קשר בכתובת זו
Rika40@012.net.il