חכו חכו מה יהיה בתפוז ובנענע-10

אם וואלה מפטרת, האינטרנט הישראלי נכנס לבונקר. מצא לו זמן להשקה, מאקו

זה הגיע מהר מהצפוי. מגזר האינטרנט הישראלי מתחיל לאותת כי ההרגעות הלאומיות שמגיעות ממשרד האוצר ומבכירי המשק, לא ממש מבוססות וגם לא ממש מרגיעות. בעוד הם מצהירים כי ההאטה העולמית לא צפויה לפגוע במשק הישראלי, בפורטלים הישראליים כבר מתכוננים לחורף אינטרנטי.

וואלה, אולי אחד האתרים היחידים בישראל שמצליח להוכיח כי ניתן להקים פורטל רווחי בישראל, מתחיל לקצץ במצבת כוח האדם. צעד כזה חייב לעורר שאלות: אם אתר רווחי כמו וואלה מבין כי עליו להתאים את עצמו לתקופה המשברית, חכו ותראו מה יקרה עוד בענף. סביר להניח כי פורטלים אחרים, שאינם רווחים ולא מצליחים להגיע לחשיפה כה משמעותית, עתידים לנקוט בצעדים דומים, למעשה אף יותר חריפים.

מי הבא בתור?

האמת, במציאות שבה פיטורי עובדים כבר מיושמים בפורטל ענק כמו יאהו ובאתרים חברתיים מצליחים בחו"ל, היה קצת נאיבי להניח שדווקא האתרים הישראליים ידלגו על הפעלתן של תוכניות מנע.

עכשיו נותר רק לחכות ולראות מי הבא בתור: נענע10, שמתמודד עם ביקורות ההשקה וצפוי לצמצם שורות; תפוז, שממשיך לדרוך במקום ולא מצליח להגדיל את שיעורי החשיפה שלו מזה זמן רב; או אולי דווקא nrg מעריב, לאור הבעיות הכספיות הקשות בהן נתון העיתון המודפס, כארבעה חודשים לאחר השקת האתר המחודש שלא הצליח לשנות את הרגלי הגלישה של הישראלי הממוצע?

בענף הפרסום האינטראקטיבי אומנם ממשיכים לעטות ארשת של "הכול בסדר", אולם באתרים הישראליים כבר מורגשת הירידה בהיקפי הפרסום, ומפרסמים בוחרים לשבת על הגדר. לא בטוח שמדובר בצעד רציונלי: האינטרנט נחשב ככלי פרסום זול באופן יחסי, שמאפשר לייצר אפקטיביות גבוהה יותר בהשוואה למדיום הטלוויזיוני לדוגמה.

אולם, כאשר הפאניקה באוויר, כולם מחפשים פיתרון מיידי, כלומר: קיצוץ בעלויות וגישה של "נחכה ונראה". באתרים רבים כבר ניכרת ירידה במספר הבאנרים שמופיעים בעמוד הבית, ואילו באתרי הווידיאו ניתן למצוא רק מפרסמים בודדים, שהפרסומת שהעלו חוזרת על עצמה ב"לופ" מטריד ומדאיג.

המבחן של מאקו

בסוף השבוע עלה לרשת האתר החדש של "קשת", פועל יוצא של שנתיים עבודה ומיליוני דולרים. מאקו, שעלייתו נדחתה אינספור פעמים מסיבות טכנולוגיות, עולה בעיתוי מכריע וגורלי והוא טומן בחובו מבחן לתעשייה כולה.

בתקופה שבה אתרים וחברות בוחרים לצמצם עלויות ולהקטין את מספר העובדים, ב-Mako ייאלצו להתמודד עם השאלה כיצד ניתן להחזיר את ההשקעה העצומה ובאותה נשימה לשלם משכורות ליותר מ-100 עובדים. כל זאת, בסביבה עסקית בה היקפי הפרסום צפויים לרדת, וקרוב מדי לסיום העונה הנוכחית של "האח הגדול".

אין כמעט ספק שנראה צמצום במצבת כוח האדם במאקו בקרוב, ולו לשם התייעלות בלבד. מה יעשה צעד כזה לאתר שרק הושק מחדש בקול תרועה? איך יגיבו המתחרים? נחכה ונראה. זירת האינטרנט הישראלית זקוקה מאוד עכשיו להצלחה, אפילו יחסית, של מאקו.