התרת פרסום בכבלים ולוויין תביא לירידה של 15-20% בהכנסות ערוצים 2 ו-10

מבדיקה שנערכה עבור מועצת הרשות השנייה עולה כי הירידה בהיקף ההכנסות בערוצים המסחריים עשויה לנוע בין 180-270 מיליון שקל בשנה

הרשות השנייה מציגה את הדו"ח הכלכלי הראשון בעניין השפעת פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין: על-פי טיוטת הדו"ח שהגיעה לידי "גלובס", לשינוי המוצע על-ידי משרדי האוצר והתקשורת, כפי שבא לידי ביטוי בחוק ההסדרים, תהיה השפעה שלילית מהותית על הערוצים המסחריים. מהדו"ח עולה כי פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין תביא לירידה של 15%- 20% בהכנסות ערוצים 2 ו-10.

מהדו"ח, שהוכן על-ידי חברת גיזה-זינגר-אבן בהזמנת מועצת הרשות והרשות השנייה, עולה כי אם לא תשתנה שיטת השידורים בישראל - המשמעות של פתיחת שוק הפרסום לכבלים וללוויין תביא לירידה בהיקף ההכנסות, שיכולה לנוע בין 180-270 מליון שקל בשנה.

טיוטת הדו"ח שהגיע לידי "גלובס" הוצגה אתמול (ב') בפני מספר חברי מועצה. יחד עם זאת, בטיוטה חסרים עדיין מספר נקודות התייחסות, כמו ההשפעה של פתיחת שוק הפרסום על תחנות הרדיו בכלל ועל הרדיו האזורי בפרט, עליו כידוע מפקחת הרשות השנייה.

עד כה, למרות שההחלטה לפתוח את שוק הפרסום בכבלים ובלוויין כבר קיימת בחוק ההסדרים, טרם נעשתה בדיקה כלכלית בעניין זה. ברשות השנייה החליטו להרים את הכפפה, וזו הפעם הראשונה שגוף רגולטורי נטל את היוזמה והוביל מהלך שמשמעותו בעניין זה.

המשמעות היא שהרשות השנייה מתריעה בפני הגורמים הרגולטוריים בדבר ההשלכות של המהלך על השוק כולו. ברשות השנייה התריעו לא אחת על ההשלכות של הרפורמה המוצעת. גם יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, אשר אמרה כי פתיחת שוק הפרסום תביא להרס של התרבות הישראלית.

"פנינו לגוף רציני ומקצועי שיבצע עבודה כלכלית מעמיקה אותה אנו נניח כהנחת יסוד. לא מדובר פה בתחושת בטן, אלא בנתונים עובדתיים. רצינו לבדוק מה יהיה התוכן שיקבל הקהל הישראלי, והאם בכלל ניתן לעמוד במחויבויות הכלכליות של הזכיינים כיום. מהמסקנות שהתגבשו בטיוטה, החששות שלנו במקומם", אמר גורם במועצה.

ב-9 לנובמבר צפויה מועצת הרשות השנייה לדון בדו"ח המלא, ולאחר מכן תוצג חוות-הדעת לשוק כולו. במקביל, יש לזכור כי הוועדה הבינמשרדית שהוקמה על-ידי משרד התקשורת במטרה לבחון את המעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות הנהוגה כיום ממשיכה בעבודתה, ובימים אלה מתחילים בשימוע אותו פרסמה לכל הגורמים המעוניינים להביע דעתם בעניין זה.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר בתגובה: "כפי שטענה המועצה והנהלת הרשות השנייה, אכן צפויה פגיעה קשה בערוצים המסחריים, כמסתמן מן הנתונים. תוצאה זו תוביל לפגיעה באיכות השידורים ובמסך. נתונים אלה בעייתיים מאוד, שכן הסכום אינו מכסה את ההפסד הכלכלי הצפוי לכבלים וללוויין כתוצאת מחיובם להציע חבילת ערוצים צרה. יוצא מכך שגם איכות השידורים וההשקעה בטלוויזיה הרב-ערוצית תפגע, ההוזלה לצרכן תהיה נמוכה מאוד, ובסופו של התהליך הצופים ייפגעו בכל המישורים. לכן נדרשת בדיקה יסודית ובחינת ההשלכות בטרם הליכי חקיקה נמהרים בנושאים אלה, כפי שדרש שר התקשורת בראשיתו של התהליך".