מועצת תפן מסרבת להתחבר למכון לטיהור שפכים ומזהמת את הנחלים והים; הזרמת הקולחים מתבצעת בניגוד לחוק

לטענת המועצה, היא הכינה תוכנית מפורטת להתחבר למתקן עכו, אך הקו אמור לעבור בשטחן של רשויות דרוזיות, שאינן מסוגלת לשאת בעלות החיבור ולכן העיכוב בהקמתו

המועצה המקומית-תעשייתית מגדל תפן, אותה ייסד סטף ורטהיימר, הכוללת את מפעל ישקר שבבעלותו, מסרבת להתחבר למכון לטיהור שפכים ומזהמת את הנחלים והים. הזרמת הקולחים מתבצעת ללא צו הרשאה מרשות המים ובניגוד לחוק המים. כך עולה מהתראה ששלח מנהל מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ.

יש לציין שאת החובה להתחבר לאחד מארבעת המט"שים הפועלים באזור קבע בית המשפט. אף על פי כן, המועצה אינה מבצעת זאת. לדברי כץ, מדובר בביזיון בית המשפט.

במועצה המקומית תעשייתית תפן, אותה ייסד ורטהיימר בשנות ה-80', 62 מפעלים וביניהם וולקן מצברים, שעבר מאזור התעשייה בחיפה לאחר שיצר זיהום סביבתי רב, מפעלי אלקטרוניקה, מפעלי עיבוד מתכת ועוד. המועצה, המשתרעת על פני 2,700 דונם, אינה כוללת תושבים ולכן המפעלים נדרשים בתשלומי ארנונה נמוכים במיוחד.

משמעות הסירוב להתחבר למט"ש היא חסכון כספי רב למועצה ובמקביל, נזק עצום לסביבה. ההחלטה שלא להתחבר למט"ש מרכזי אמנם חושפת את המועצה לתשלום קנסות, אך אלה נמוכים הרבה יותר מההוצאה בעבור התחברות למט"ש ולכן למועצה אינה ממהרת לעשות זאת.

מפעלי המועצה מטהרים את שפכיהם לרמה ראשונית ומשם מזרימים אותם למט"ש מקומי, המטפל בהם ברמה חלקית בלבד. מאחר שהמועצה אינה מחוברת למאגר להשבת קולחים, היא ממטירה את הקולחים בשטח הפתוח ובכך גורמת לאובדן מים יקרים. כאשר המט"ש מתמלא, היא מזרימה את הקולחים לנחלי האזור - נחל כישור ונחל בית העמק - הזורמים לים באזור נהרייה.

לדברי כץ, למרות הטיפול במט"ש, הקולחים מכילים מזהמים רבים, בין השאר מתכות כבדות וחומרים אורגנים, בריכוזים שאינם מתאימים להזרמה לנחלים.

בארץ שתי מועצות מקומיות תעשיתיות - תפן ורמת חובב, שלשתיהן היסטוריה ארוכה של עימותים עם המשרד להגנת הסביבה בנושא זיהום מים וזיהום אוויר. לטענת המשרד להגנת הסביבה, בעוד שרשויות מקומיות מרובות תושבים, שהן עניות הרבה יותר, דואגות לחיבור למערכות טיהור שפכים, דווקא המועצות התעשיתיות העשירות מערימות קשיים.

לטענת המועצה, היא הכינה תוכנית מפורטת להתחבר למתקן עכו ואף קיבלה לשם כך הלוואה של 18 מיליון שקל. קו זה אמור לעבור בשטחן של רשויות דרוזיות, שאינן מסוגלת לשאת בעלות החיבור ולכן העיכוב בהקמתו. עוד טוענת המועצה שראש המועצה, ירון קמחי, מתריע מזה זמן רב על הבעיה וכי בסוף נובמבר 2009 תקיים המועצה דיון בנושא זה בשיתוף מנהלת הביוב וכי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מעודכנים בכך.