אשליית הנדל"ן בתל-אביב

באזורי הביקוש היו ויש דירות מגורים יקרות, אשר בעתיד יהיו, כנראה, עוד יותר יקרות

לאחרונה התבשרנו כי עוד בניין במרכז תל אביב ישודרג וישווק כבניין דירות בוטיק יוקרתיות, על ידי היזם אבי רואימי. ידיעה זו עוררה שוב את הדיון על העדר פתרונות דיור לזוגות צעירים בתל אביב.

עיריית תל אביב יפו, אשר הפנימה כי היא ניצבת בפני בעיה של הגירה שלילית בקרב זוגות צעירים ובני מעמד הביניים בעיר, יצאה, לאחרונה, בתכנית חדשה לסבסוד כ-2,000 דירות בפרויקטים מיוחדים וחדשים עבור קהל זה.

צביעות ופופוליזם

הבעיה היא שהעיסוק (הפוליטי) בעניין הכל כך חשוב הזה, מהול בעיקר בצביעות ולא במעשים אמיתיים בשטח. צביעות - מצד הגורמים העירוניים שנזכרים להציג תכניות בפני הציבור במהלך שנת בחירות; צביעות - מצד פוליטיקאים מהאופוזיציה ש"מערבבים" את סוגיית הבניה לזוגות צעירים בסוגיית פרויקטים למגורי יוקרה בעיר, ביודעין שאין ולא תהיה לכך כל אחיזה במציאות, וזאת תוך הצגת מניפסט "חברתי" לכאורה.

אולי כאן ההזדמנות לנסות לעשות קצת סדר בדברים:

באזורי הביקוש בתל אביב-יפו היו ויש דירות מגורים יקרות, אשר בעתיד יהיו, כנראה, עוד יותר יקרות. אי אפשר למהול בכפייה דירות זולות במסגרת מתחמי ביקוש יקרים. כוחות השוק הרבה יותר חזקים מכל דבר אחר.

כל איש ציבור בתל אביב אמור לשאוף שהעיר תהיה מטרופולין מוביל בעל אופי בינלאומי, עם מיצוב גבוה ככל הניתן. מיצוב משמעו יוקרה ומחירים גבוהים. הדיבידנדים נמצאים בכספים שהעיר מקבלת ובהשקעות הגדולות בתשתיות, בתרבות ובפעילות חברתית. בצד האזורים היקרים בעיר על אותם פרנסים אכפתיים לפעול לטובת השכונות בתל אביב וביפו. מה נעשה באמת בתחום הפינוי-בינוי חוץ מהרבה דיבורי סרק?

מותו של פינוי בינוי

הגיע הזמן להכיר בעובדה שפינוי-בינוי הוא כישלון. לא ניתן יהיה לקדם התחדשות עירונית במתכונת של פינוי-בינוי ללא מספר שינויים סטטוטוריים פשוטים, ללא הקלות במיסוי, וללא מעורבות פעילה מצד העירייה. פרויקטים של פינוי-בינוי צריכים לקבל פטור מהיטל השבחה, ומאידך, על היזם להתחייב, כנגד כך, לתמחור הדירות באופן שיתאים לזוגות צעירים.

חשוב מכל - על ראש העיר להקים מנהלת להתחדשות עירונית. המנהלת תפעל כנאמן עבור התושבים בעלי הדירות ותחליף את ים היזמים והמתווכים האופורטוניסטים הפועלים בשטח. חייבים להכיר בעובדה כי אין כל דרך אפקטיבית אחרת להביא להתחדשות ופיתוח.

פשוט אין יותר קרקעות פנויות בתל אביב. כך גם לגבי שינויים מקיפים שחייבים לבצע בהליכי התכנון והבניה. הבירוקרטיה כאן היא במימדים דמיוניים, ושאלו כל יזם ישראלי שהוציא את פעילותו מהארץ.

(הח"מ אינו מתכוון בשום אופן לרוץ לראשות עיריית תל אביב).

הכותב הוא שותף בכיר במשרד עוה"ד פישר בכר חן וול אוריון ושות'