שחור מגיע לבית הלבן

לקראת שידורי המעקב אחר הבחירות בארה"ב הערב בערוצי הטלוויזיה השונים

קשה להתייחס לבחירות שבסיומן יגיע, ככל הנראה, המתמודד השחור אל הבית הלבן, מבלי לתת קצת קרדיט לתעשיית הטלוויזיה והקולנוע בארצות-הברית. סרטי המדע הבדיוני של השנים האחרונות, הציגו לא מעט נשיאים שחורים, אפרו-אמריקנים בשפת הפי.סי, וממש כמו באסון הקולוסאלי של מרכז הסחר העולמי, הוכיחו כי לעתים גם בעלילה ההוליוודית המופרכת ביותר יש קורטוב נבואי.

עוד מילה על הפי.סי (שהיה גם לקו השליט בסדרות האמריקניות, למעט כאלה שבכוונה הוציאו את עצמן מהכלל הזה): רק אתמול סיפרה לי מישהי שבאחד התרגומונים הממוחשבים מרוסית לאנגלית, נותן הצירוף התמים "קפה שחור", את התרגום המפתיע "אפריקן-אמריקן קופי". מאחר שלא ראיתי את התרגומון בעיניי, אני מבקש להאמין לה שלא מדובר באגדה אורבאנית, אבל גם אם כן, יש בה כדי להדגים את האיוולת שמשטר ה"כן-לא-שחור-לבן" כפה הפוליטיקלי קורקט על השיח הציבורי.

צופי הטלוויזיה בישראל, שנוהגים לצרוך את החדשות שלהם משני הערוצים המסחריים במקביל, עלולים היו להיתקף במבוכה קלה בימים האחרונים. בערוץ 2 הלך מקיין וצמצם את הפער בהתמדה (הכותרת של יום א': "מקיין סוגר את הפער"). בערוץ 10, לעומתם, שמו את כל הז'יטונים על אובמה. אמנם תוך הסתייגויות זהירות של יעקב אילון וניצן הורביץ, אבל בסך הכל ההימור המחושב שלהם על אובמה היה די נחרץ.

קשה שלא לתהות האם, מבלי משים, חלחל משהו מהווייתם של שני הערוצים אל ההימור הזה. ערוץ 2, זה עם הכסף, הרפובליקני השמרן שלא מעוניין בשינוי סדרי עולם (לפיהם הבחירות האמיתיות שיתקיימו הערב יהיו בין שפרה, ונסה וצבר), מול ערוץ 10, האנדרדוג שמייחל לשינוי רק מתוקף היותו שינוי.

ערוץ ראשון: אולפן בחירות מיוחד

אפילו הערוץ הראשון, שלפעמים נראה כאילו הוא קורא בעיתונים את החדשות של אתמול ומגיש אותם לצופיו הקשישים, שבמצבם יאכלו כל דבר, מפתיע הערב עם אולפן בחירות מיוחד (23:30, ערוץ 1) לסיכום אירועי היום (שלנו) בבחירות (שלהם). בערוצים המסחריים ישקיעו בכך פחות אנרגיה, ממילא תוצאות אמת חלקיות יהיו רק בבוקר - מה שייתן להם די זמן להתרשם, לראיין ולערוך.

ערוץ הסרטים יס 1: הסרט "ספירה חוזרת"

ערוץ הסרטים יס 1 יסיים הערב את פסטיבל הבחירות שלו עם הסרט "ספירה חוזרת", שמתעד את המאבק בין הרפובליקנים לדמוקרטים סביב הספירה החוזרת של קולות הבוחרים בפלורידה, שהכריעה את הכף לטובת ג'ורג' בוש הבן בבחירות הקודמות. הסרט מעט מעצבן, אבל המשחק המעולה של לורה דרן, קווין ספייסי וג'ון הארט, הופך את הסרט הזה לראוי ביותר לצפייה.

ערוציה דוקו: דרמות קולנועיות

ערוצי הדוקו (ערוץ 8 של הוט ויס דוקו) יקדישו גם הם את כל לוח המשדרים לבחירות בארצות-הברית. ראוי במיוחד לציון הסרט, לאו דווקא תיעודי, "מותו של נשיא" שישודר בערוץ 8 (22:10). אמנם מדובר במעין דרמה קולנועית, שיכולה הייתה לנדוד לערוצי הסרטים, אבל למרות השיבוץ המוזר, מדובר בסרט לא רע בכלל.

ערוצי החדשות: שידורים ישירים

מי שמעדיף את הבחירות לנשיאות שלו ישר מהמקור, מוטב שיידע שהוא אינו לבד. בימים האחרונים זכתה רשת CNN לשבור את שיאי הצפייה בה בישראל. ייתכן שחלק מזה קשור גם למשבר בוול סטריט ולא רק לבחירות, אבל לא מעט ישראלים יצפו הערב במשדרי הבחירות המיוחדים של הרשת.

ערוץ ההיסטוריה: יתמקד באסון התאומים

גם ערוץ ההיסטוריה יצטרף לחגיגה, אם כי מזווית שונה מעט, או ליתר דיוק -מהמון זוויות אחרות. "102 הדקות ששינו את אמריקה" אינו עוסק בבחירות, אלא באסון התאומים, ומאגד למעלה ממאה מקורות שונים של וידיאו ביתי ומקצועי שצולמו סביב הפיגוע המסוקר. התוצאה מרשימה בהחלט.

אם הרשימה הזאת החלה במחמאה מסוימת לקולנוע שהקדים את תוכניות האקטואליה בניבוי המציאות, הרי שהקלישאה לפיה "המציאות חזקה מכל דמיון" מקבלת כאן משנה תוקף. תסריט שכאילו נכתב בידי דנטה ובוים בידי טרנטינו, בעוד שהאחראי לו הוא הקב"ה או אוסאמה בן-לאדן, כל אחד והאלוהים שלו.

ואגב כך: היום ה-4 בנובמבר. מישהו עוד זוכר?