ימי החסד של אובמה

לנשיא הנבחר אין יותר מדי זמן עד שהציבור האמריקני ידרוש תוכנית כלכלית ברורה

לברק אובמה, שנבחר לפני מספר שעות לנשיאות ארה"ב, אין יותר מדי זמן לפני שהציבור האמריקני ידרוש ממנו להציג תוכנית ברורה ומובנת לטיפול במשבר הפיננסי החמור ביותר אותו ידעה ארה"ב מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

ב-100 ימי החסד שלו, ייתכן שחבילת חילוץ נוספת תקבל את אישור הקונגרס, כך שהנשיא החדש יוכל להתרכז בתוכניות ארוכות טווח לשיקום הכלכלה האמריקנית.

שלא כמו קודמו, ג'ורג' בוש, שנכנס לתפקיד בתקופה של שלום ושגשוג כלכלי, אובמה לוקח את המושכות באחת התקופות הקשות ביותר מאז תקופת נשיאותו של פרנקלין די רוזוולט. אובמה זקוק למיליארדי דולרים, החסרים לארה"ב, כדי לפתור את המשבר החמור אליו נקלעה. עליו לשרת אומה ששונאת מיסוי גבוה, אך בה בעת זקוקה למימון רב כדי להציל את החברות הגדולות, את בעלי הבתים ואת שוק העבודה.

הנשיא החדש צריך לערוך מחדש את הרגולציות הפיננסיות, מבלי לפגוע באוטוריטה שלו. על אובמה להחזיר את האמון הפנימי והחיצוני בכלכלה האמריקנית, ולבחור שר אוצר המסוגל להתמודד עם האתגרים הקשים העומדים בפתח. בנוסף, הוא צריך למנות קבינט בטחוני, סביבתי ומסחרי שיכול לקדם וליישם שינויים אסטרטגיים בעלי השלכות היסטוריות על ארה"ב והעולם כולו.

לא פחות חשוב, אובמה צריך ליישם כמה שיותר תוכניות סוציאליות וזאת מבלי להרחיב עוד יותר את הגירעון התקציבי והלאומי האדיר של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם.

ברקע, ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ממתינים בקוצר רוח לכניסת אובמה לתפקיד, ומקווים כי הוא יוביל את המהלכים העולמיים לטיפול במשבר העמוק אליו נקלעה הכלכלה העולמית.

בראון וסרקוזי מקדמים כבר עכשיו תוכניות להלאמה חלקית של הבנקים הגדולים, אך הם זקוקים לארה"ב - יעד היצוא העיקרי של אירופה, שתוציא את הכלכלה העולמית מהמיתון העמוק אליו היא נכנסת.

"אפילו בשעה שאנחנו חוגגים, ברור לנו שמחר נקום לאתגרים שאין גדולים מהם בחיינו - מעורבות בשתי מלחמות, כדור הארץ שנמצא בסכנה, משבר פיננסי שלא היה גדול ממנו במאה השנים האחרונות. הדרך תהיה ארוכה, אבל אני מבטיח לכם שנגיע. אני בטוח שיהיו הרבה מכשולים ושלא כולם יסכימו עם כל החלטה שאקבל כנשיא, וגם שהממשל לא יכול לפתור כל בעיה. אבל, תמיד אהיה כן אתכם בנוגע לאתגרים שעומדים בפנינו. ואני מבטיח להקשיב לכם תמיד, במיוחד כאשר יהיו בינינו מחלוקות", אמר אובמה, בנאום הניצחון שנשא בשיקאגו לפני שעות אחדות.

לאובמה יש זמן עד ה-20 לינואר 2009, כשיקבל את מלוא הסמכויות מג'ורג' בוש, ונקווה שעד אז הוא יציג לאמריקה ולעולם כולו, אג'נדה ברורה ויישימה לשיקום הכלכלה העולמית.