נפטרים מהמלאים: יבואני הרכב החלו לייצא מאות מכוניות חדשות לחו"ל

היעד: אירופה והעולם השלישי ; מקורות המקורבים לשוק מעריכים כי רוב המכוניות נמכרו בהפסד של 10% עד 25% ממחיר העלות ליבואן ; לחלק מהיבואנים אסור למכור מכוניות מחוץ לישראל

מספר יבואני רכב החלו לייצא כמויות של כלי רכב חדשים, שטרם שוחררו מהמכס, לסוחרים שמתמחים במכירת מלאים בחו"ל. ל"גלובס" נודע כי מדובר במאות מכוניות, שחלקן מתקרבות לגיל ייצור של יותר מ-12 חודשים ועל פי החוק חובה על יבואן הרכב לבצע להן רישוי על שמו. עם זאת, במשלוחים שיצאו את הארץ לאחרונה נמצאות גם כמויות לא מבוטלות של מכוניות חדשות, שהיבואנים התחייבו לרכוש מהיצרנים "ונתקעו" איתן במלאי ללא יכולת לבטל את ההזמנה או למצוא להן קונה בשל המצב הקשה של שוק הרכב בישראל.

המכוניות יוצאו בעיקר למרכז ומזרח אירופה אולם גם לסוחרים, שמתמחים בייצוא רכב למדינות העולם השלישי כולל אפריקה והמזרח התיכון. מקורות המקורבים לשוק מעריכים, כי רוב המכוניות נמכרו בהפסד של 10% עד 25% ממחיר העלות ליבואן, אחרי חישוב עלות ההובלה הימית החוזרת לחו"ל והעמלה שאותה גובים "סוחרי המלאים" ומגיעה לעיתים עד ל-1,000 דולר למכונית.

בעבר מכוניות ממלאים לא מכורים היו נמכרות לסוחרי הרכב ולחברות הטרייד אין בישראל אולם כיום, בשל הקיפאון בשוק הראשי והמשני, קיבולת הקליטה של סוחרי הרכב מתקרבת לסיומה.

מקור בענף אמר ל"גלובס" כי "גם הייצוא של מלאים לא מכורים לחו"ל הוא בעייתי מאוד כיום בשל המיתון העולמי, שמביא לירידת מחירים גורפת בשווקי הרכב באירופה ובשאר העולם. כיום אפילו יצרני הרכב עצמם מגלגלים לסוחרי הרכב בחו"ל מלאים לא מכורים בהנחות אגרסיביות, כך שצריך בעצם להתחרות בהם". המקור הוסיף כי "מדובר במוות הלכה למעשה של יוזמת "הייבוא המקביל" של הממשלה. לא זו בלבד שאין כיום יכולת לקלוט בישראל מכוניות מייבוא מקביל של "סטוקים" מחו"ל אלא שנוצר מצב פרדוקסלי של "ייצוא מקביל" של מכוניות מישראל החוצה".

לא ברור האם תופעת הייצוא של מכוניות לא מכורות מתבצע בידיעת יצרני הרכב ובאישורם. לחלק מיבואני הרכב יש בחוזה סעיפים, שאוסרים על מכירת כלי הרכב מחוץ לישראל.

בתוך כך מעמיקים יבואני הרכב את מבצעי ההנחות. על מבצע הנחות הרכב החדש של ארגון "חבר" התמודדו מספר יבואנים. לבסוף נבחרה "מכשירי תנועה" שמציעה לחברי הארגון הנחות של עשרות אלפי שקלים מהמחירון.

כך, למשל, מכונית המנהלים דודג' אוונג'ר, עם מנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס, מוצעת לחברי חבר במחיר של 132 אלף שקל בלבד. רכב הפנאי דודג' קאליבר מוצע במבצע ב-130 אלף שקל בלבד. הנחות דומות מוצעות לאנשי "חבר" גם במותגים של ג'יפ וקרייזלר ואילו סוזוקי מציעה הנחות של 6% עד 9%. מבצעי חבר האחרונים, של חברת קרסו וחברת צ'מפיון, זכו להצלחה ניכרת.