5 טייקונים לשעבר

כמה דברים על כמה אנשי העסקים שייאבדו כנראה השנה את התואר הנחשק

כך מגדיר מילון אוקספורד את המילה טייקון (Tycoon): איש עסקים עשיר ורב עוצמה. או בשתי מילים, איל הון. בוויקיפדיה מספרים כי זוהי מילה נרדפת למילים magnate, mogul ו-baron, המתארות אדם שהגיע למעמד רם בתחום או בארץ שבה הוא פועל, ושהונו נצבר בשל מעמדו. מה שבטוח, את התואר הזה לא מצמידים סתם לכל אחד. וגם לא משתמשים בו בלי כיסוי. אז למה בשבועות האחרונים אנחנו שומעים אותו קצת יותר מדי?
  1. לב לבייב בעל השליטה באפריקה ישראל
  2. יצחק תשובה בעל השליטה בקבוצת דלק
  3. נוחי דנקנר בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי
  4. סמי עופר בעל השליטה בחברה לישראל
  5. מוטי זיסר בעל השליטה באלביט הדמיה

כל אלה זזוכים לתואר הנכבד, ובצדק. הם בעלי הון רב, הם שולטים במשק הישראלי (כל אזרח שני או שלישי מנוי ברשת סלקום, מתדלק באחת מתחנות הדלק של דלק ואולי גם גר בדירה שבנתה אפריקה ישראל), הם נהנים מיחס חם של השלטון ומפרגון של התקשורת הכלכלית (ברוב המקרים), וחלקם אף הפכו למודל לחיקוי.

השאלה היא אם עכשיו, כשהונם הרב התנדף, כשהערך שיצרו למשקיעים נמחק בתוך שבועות ספורים, וכשהפרגון הרחב הפך לביקורת עזה - האם עדיין ראוי להמשיך ולכנות אותם טייקונים?

נתחיל עם לבייב. הקודקוד של אפריקה ישראל היה עד לפני שנה וחצי איש העסקים העשיר בישראל. כאן ב"גלובס" הצמדנו לו שווי של 6 עד 7 מיליארד דולר, אבל די מהר היינו חייבים לתלוש לו את התג.

מניית אפריקה ישראל התדרדרה במורד ההר, החברה החלה לאותת כי היא מצויה בקשיי נזילות, התשואות על סדרות אג"ח שהנפיקה הפכו לתשואות של אג"ח זבל, ושוויו של לבייב הגדול התרסק למשהו כמו מיליארד דולר "בלבד", גג 2 מיליארד דולר (אם מביאים בחשבון שעסקי היהלומים שבנה שווים לא פחות מבעבר).

המקרה של תשובה דומה אך שונה. תשובה הפך לאחד המיליארדרים בישראל רק לפני כשנתיים וחצי, לאחר שמגזין "פורבס" הצמיד לו שווי של 2 מיליארד דולר. אבל משבר האשראי לא דילג עליו, מניית קבוצת דלק התרסקה, תשואות האג"ח שהנפיקה נראות כמו תשואות של אג"ח זבל, ותשובה, במקרה הטוב, שווה היום אולי כמה מאות מיליוני דולרים.

ותודה לאוקספורד

אז נכון, לפי מילון "אוקספורד", לבייב ותשובה הם עדיין בעלי הון, אבל הם כבר הרבה פחות טייקונים. ולא רק בגלל ממדי העושר המצטמק שלהם. "טייקון" - במיוחד בשימושה השכיח - היא לא רק תואר לאיש עסקים עשיר מאוד. "טייקון" מתארת את מי שבנו לעצמם מוניטין של איש עסקים צח כשלג, והתדמית הזאת כבר אינה מנת חלקם של לבייב ותשובה.