החורף של אלוביץ

012 סמייל נותרה כרגע החברה היחידה ללא מענה להתרחשות בשוק

השבוע הצליחה פרטנר לטלטל את שוק התקשורת בעוצמה שלא מורגשת דיה, עדיין. האדמה לא פערה את פיה ושחקנים חדשים לא נוצרו או התאיידו, אבל הסדקים שיצרה יכולים להוביל להתפתחויות מאד מעניינות בשוק התקשורת.

ההנחה הרווחת שמפץ גדול יתרחש ברגע שיפוצלו האחזקות של בזק ויורוקום ב-yes נדחה לשלב מאוחר יותר, כי תזוזות טקטוניות קורות בימים אלה בעקבות המהלכים של פרטנר והריאקציות מבית היוצר של סלקום ופלאפון.

הכניסה של פרטנר לעולם ה-VOD האינטרנטי הוא שלב ראשון באסטרטגיה ארוכת טווח במטרה לבסס את מעמדה של החברה כשחקנית תקשורת לכל דבר, כולל מדיה. התגובות של סלקום ופלאפון למהלכים של פרטנר נובעים מלחץ וכתוצאה מאי וודאות.

הן לא ממש מצליחות להבין מה פרטנר מחפשת בעולם התקשורת הנייחת, הן לא מבינות איך היא עושה מהלך שכלכלית נראה כשגיאה, כי כסף גדול אין בעולם הטלפוניה, והסך הכל התגובתי מסתכם לכדי פעולה שאומרת אם פרטנר עושה משהו שאנחנו לא יודעות אולי כדאי שננקוט בצעד כלשהו ולא נותיר לה את הזירה כולה, וזו הסיבה שהשבוע הן דיווחו על שיתופי פעולה עם 013 נטוויז'ן ובזק בינלאומי.

המהלך של פרטנר לא הופנם לגמרי כי הוא באמת בגדר נעלם גדול. מהלך התוכן הגדול שעשתה סלקום בזמנו עם DoCoMo ושבו השקיעה עשרות מיליוני שקלים התאדה כלא היה מיד עם היכנסו של עמוס שפירא לתפקידו, שהבין מהר מאד שמדובר בפלופ.

אבל, צריך לזכור עוד פרט חשוב בסיפור. כאשר פרטנר נכנסה ראשונה לעולם הדור השלישי הרבה אנשים אמרו שהמהלך לא ברור ושזה מוקדם מדי. סלקום העדיפה לחכות שמחירי הכניסה יירדו והשלימה את הרשת שלה הרבה אחרי פרטנר. ספק רב אם סלקום הייתה חוזרת על אותה השגיאה היום.

בהקבלה המהלך של פרטנר בעולם התוכן הוא עדיין בגדר נעלם, כי לא ברור עדיין איך היא הולכת להרוויח ממנו כסף, אבל בטווח הארוך ייתכן וזה מה שישמור על מיצובה השיווקי והתדמיתי כמובילת שוק הסלולר בישראל וכולנו נזכור את דצמבר 2008 כתאריך שבו נשתלו הזרעים.

אך הנעלם הגדול שכולם שכחו הוא הסיפור של 012 סמייל שבבעלות שאול אלוביץ. 012 סמייל הופכת מהיום להיות תלוית רגולציה לחלוטין. סביר להניח שה-GPS ברכב של סטלה הנדלר עובד שעות נוספות בדרך ללשכת שר התקשורת בירושלים וגם של אלוביץ. 012 סמייל נותרה כרגע החברה היחידה ללא מענה להתרחשות בשוק.

מתחרותיה משתפות פעולה עם אחיותיהן הסלולריות בחבילות של אינטרנט וסלולר בחשבונית אחת והיא, שיכלה לשתף פעולה עם פרטנר לפני שהחליטה להקים פעילות ISP עצמאית, מוצאת את עצמה לבד על הר מושלג. פעילות התקשורת הנייחת שלה שומרת עדיין על רגליה חמות, אבל לא לאורך זמן. סביר להניח שתתפתח תחרות מחירים בתחום ה-ISP, שממילא הרווחיות בו אינה גבוהה מדי, וכך נוצרת סיטואציה מאד בעייתית מבחינתה, שכאמור הופכת אותה להיות תלוית רגולציה לחלוטין.

בכיר בפרטנר אמר אתמול שלהתמזג עם 012 סמייל היה כדאי לפני שהחברה נכנסה להשקעות, אבל עכשיו שהכל הושלם ברור שהמחיר של 012 סמייל ירד והיא כבר לא אטרקטיבית לרכישה כפי שהייתה יכולה להיות לפני ההקמה. חורף עדיין אין בישראל דצמבר 2008, אבל עבור 012 סמייל הוא לא יהיה קל בכלל.