תאונת הבמבה

כל מי שמחזיק תיבת דוא"ל בבית או בעבודה כבר מכיר את הריטואל

אסם אולי נדהמה אתמול (ד') מהאפקטיביות של מכתב השרשרת על במבה ומהסערה שעורר המכתב, אבל כל מי שמחזיק תיבת הדוא"ל בבית או בעבודה כבר מכיר את הריטואל. לצד דואר הזבל הפרסומי שסותם לנו את התיבה, מכתבי השרשרת הם תופעה שכיחה ומציקה לא פחות. מכתבים בנוסח "אל תמחקו את המייל הזה", "בבקשה תעבירו לרשימת התפוצה שלכם" ועוד עוברים מדי יום מתיבה אחת לעשרות אחרות.

מכתב אחד יספר לכם על חולה סרטן שזקוק בדחיפות לתרומת דם, מכתב אחר יבקש את עזרתכם באיתור חייל שנעדר ומכתב שלישי יספר על בושם מורעל או דאודורנטים שגורמים לסרטן השד. חלק מהמכתבים, אגב, יכולים לשמש גם ככלי לנקמה בחברה מסחרית כמו מכתבים שקריים שהופצו על חלב תנובה שמפוסטר יותר פעמים מהמותר או על גופים זרים שהתגלו במשקאות ספרינג.

האם יש אמת בפרסום או שסרן שמועתי עושה שעות נוספות באינטרנט? התשובה נמצאת באמצע. ברוב המקרים של מכתבי השרשרת מדובר בתופעת העדר - מקבלים מכתב ומשרשרים אותו הלאה לרשימת התפוצה. אף אחד בדרך לא טורח לבדוק, אף אחד בדרך לא חושב לעצור את המפולת.

בעצם, לא אף אחד. יש כמה אנשים שלא מוכנים להיות חלק מהמשחק הזה. כזה הוא, למשל, האתר "לא רלוונטי" שבודק מכתבי שרשרת נפוצים ברשת וחוקר האם הדברים במכתב נכונים. דרך האתר אפשר לגלות שמכתב השרשרת שהפצתם שלשום לחברים שלכם על החייל הנעדר עובר ברשת כבר כמה שנים, אף שהחייל כבר חזר לביתו לפני שנתיים. דרך האתר אפשר גם לגלות שהבקשה לתרומת דם לחולה הסרטן שקיבלתם הבוקר בתיבת הדוא"ל כבר לא רלוונטית כי החולה נפטר לפני שנה. נכון, לא נעים לגלות שסתם הפצתם מכתב שרשרת שקרי או לא רלוונטי, במיוחד אם מדובר במישהו שכבר הלך לעולמו, אבל עדיף לדעת מראש מאשר סתם להמשיך ולשרשר.

מכתבי השרשרת יכולים להיות כלי מצוין להפצת מידע ולבקשת עזרה כמו כלבים שזקוקים לאימוץ או בקשה דחופה לתרומת מוח עצם (ואם המקרה נכון אז בכלל שמחנו לעזור). אבל שווה לעצור רגע, לחשוב ולבדוק האם מדובר בעוד מכתב שרשרת שעושים עליו ישר forward או שמדובר במשהו לא רלוונטי כמו במקרה של התינוק של במבה.