הבנקים סוגרים הברז לענף הליסינג: החליטו לא להגדיל אשראי

יבואני רכב שעדיין לא נכנסו לענף הליסינג בוחנים כניסה לתחום כדי לשבור את הקיפאון במכירות ; מסגרות האשראי הבנקאיות הן מקורות המימון האחרונים של חברות הליסינג, לאחר ששוק האשראי המשני ובעיקר גיוס הון דרך הנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים "התייבש" בחודשים האחרונים כמעט לחלוטין

מספר בנקים גדולים החליטו לאחרונה שלא להגדיל את מסגרות האשראי לענף הליסינג מעבר למסגרות הקיימות, החלטה שמשמעותה בפועל הקטנת חשיפת הבנקים למגזר הליסינג. כך נודע ל"גלובס".

מסגרות האשראי הבנקאיות הן מקורות המימון האחרונים של חברות הליסינג, לאחר ששוק האשראי המשני ובעיקר גיוס הון דרך הנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים "התייבש" בחודשים האחרונים כמעט לחלוטין.

בענף הליסינג מסרו בתגובה כי לא מדובר במדיניות גורפת אלא במדיניות סלקטיבית שמשתנה בהתאם לאופי החברה והעסקה. המקורות מסרו כי לחברות הגדולות עדיין יש אפשרות להגדיל את מסגרות האשראי בכפוף לאופי הלקוחות שעבורם נערכת עסקת הליסינג.

עם זאת, מקור נוסף בענף הליסינג אישר כי הבנקים עצרו את הגדלת מסגרות האשראי. אולם לדבריו, מדובר בחלק מהחלטה עקרונית רחבה הרבה יותר שלא להגדיל את מסגרות האשראי לענפים ממונפים.

מחנק האשראי והחלטת הבנקים לגבי חברות הליסינג, מעמיקים את הקיפאון ברכישת כלי רכב חדשים. על פי הערכות, גם בינואר יהיו מכירות מאוד נמוכות לחברות הליסינג.

בין השאר מוסרים בענף הרכב, כי קיים קושי הולך וגובר להחליף כלי רכב ישנים בחדשים למרות שהדבר מחויב על פי החוזים הקיימים. יבואני רכב שמפעילים חברות ליסינג ממקורות כספיים עצמיים ונהנים עדיין ממסגרות אשראי רחבות, מדווחים על עלייה של מאות אחוזים בפניות של חברות שמחפשות להחליף את ציי הרכב שברשותם.

יבואנים אחרים שעדיין לא מפעילים פעילות ליסינג עצמאית, ובהם יבואנים שנחשבים לספקים מסורתיים גדולים של חברות הליסינג, עשויים לבחון כניסה לפעילות ליסינג ישירות מול הלקוחות במטרה להקטין את הסיכון שבמתן אשראי נוסף לענף וכדי להמריץ את המכירות הקפואות. *