תיכף מתפוצצת הבועה הבאה

רעב המשק האמריקני למזומנים לא ייפסק והוא יביא לשלב השלישי והמטלטל במשבר

תהליך ירידת התשואות של האג"ח הממשלתי האמריקני התחיל מזמן. הגרף החודשי של תשואת האג"חים ל-10 שנים, המוצג להלן, מתאר את ההידרדרות שלהן, מאז שפול וולקר (ראש הפד' שהצליח להוריד את אינפלציה שהשתוללה בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80) העלה אותן לגבהים דו-ספרתיים.

בידיעה שהופיעה באתר ביום חמישי שעבר (18 בדצמבר) רמז כלכלן מ-UBS על דעתו, ולפיה אגרות החוב הממשלתיות (בייחוד האמריקניות) הן הבועה הפיננסית הבאה. הבה נבדוק אותה.

משה שלום אגח ארהב חודשי

  1. ירידה עקבית אחרי נפילה תלולה: הגרף מציג תופעה מעניינת: לאחר נפילה תלולה (מאזור 17 ועד אזור 7), נוצרה תעלה יורדת אשר שלטה בתנועת כל הדרך למטה. מאז אמצע שנות ה-80 ועד היום, בכל פעם שהתשואה נגעה בקו התוחם התחתון (חצים סגולים), המחיר נהדף מעלה ונמצאו מוכרים לאגרות, מה שגרם לתשואה לעלות.
  2. תזכורת חשובה: חשוב להזכיר בהזדמנות זו את היחס ההפוך בין מחיר האגרות לתשואה שלהן. כאשר התשואה יורדת, המחיר עולה וההפך. המלבנים הצהובים מצביעים על רמות תשואה החוזרות על עצמן בזמן, והמהוות לעיתים נקודות תמיכה והתנגדות.

כרגע, התשואה נמצאת באזור 2%, וזאת תופעה היסטורית של ממש. איך זה קרה? נחלק את ההסבר לשניים: לפני המשבר ואחריו.

  1. עד המשבר: ההידרדרות האיטית והמתמשכת נבעה מירידה הדרגתית של האינפלציה בעולם כולו. ההתקדמות הטכנולוגית והגלובליזציה, הביאו לעלייה דרמתית ביעילות בעבודה ולהורדת עלויות בייצור מוצרים ובמתן שירותים, ראינו מחירים נופלים. תקופות ארוכות של מחירי מוצרי גלם נמוכים, עזרו גם הן לשמור את התשואות בנתיב היורד.

  2. מאז תחילת המשבר הפיננסי: התגברה השאיפה של כל השחקנים בשוק להקטין את המינוף והחשיפה לנכסים מסוכנים יחסית (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני). תופעה זו הביאה לקניה מסיבית של אג"ח מדינה, שנתפס כנכס הבטוח היחיד בסביבה. הכניסה לבונקר הפיננסי (Flight to Quality) נעשתה בצורה מהירה ובכמויות אדירות, דבר אשר הביא כמובן לעלייה במחיר האג"ח ולירידה בתשואתן.

  3. בשם הנדל"ן: לאחרונה, נכנס גורם חדש לתמונה והוא הגישה לפיה יש צורך להציל את משק הנדל"ן באמריקה. הדבר נעשה על ידי הורדת התשואות ארוכות הטווח על האג"ח הממשלתיות, במטרה לעודד את התחרות שלהן עם שוק המשכנתאות וה"מימון מחדש" (Re-Financing).
    כדי להשיג זאת, קונה הממשל האמריקני אג"ח "ארוכות" (שמועד פרעונן בטווח הרחוק).

  4. התחמושת האחרונה: נא להכיר מונח חדש, שעוד ילווה אותנו בשלבים הבאים במשבר והוא: "הזרמה כמותית" - באנגלית: Quantitative Easing. ניתן להתייחס אליו כאל הכלי האחרון כמעט שנותר בידי ממשל, כדי להזרים כסף לתוך משק חולה. לאחר הורדת הריבית ל-0, ולאחר כישלון ב"תוכניות" הצלה למכביר, נעשית הזרמה מאסיבית דרך מנגנון זה, כדי לממן פרויקטים טובים ופחות טובים.
    איך זה עובד? כמו שהסברתי בסעיף הקודם: גם במקרה זה קונים אג"ח מדינה (ובכך ממנים את פעילות האוצר האמריקאי והממשל בכלל) אלא שהפעם הפד' עושה זאת על ידי הדפסה יש מאין של כסף.

הבה נסתכל על גרף שבועי כדי להתרשם באופן בהיר יותר ממה שקורה בתקופה הנוכחית:

משה שלום אגח ארהב שבועי



  1. מהפסגה הכפולה בשיעור 5.3%, התשואה התדרדרה עד אזור 2%, ובדרך נשברו ונבדקו רמות שונות (מלבנים צהובים).
  2. מרמת 4.40 (סוף אוקטובר), עלו האגרות בצורה פרבולית (והתשואה צללה כמו אבן במי תהום). המשבר בשווקים (שתיארתי קודם) מסביר במידה רבה את התופעה, אבל מצבי הקיצון עדיין דורשים חזרה לשיווי משקל כלשהוא.

    תחזית ומסקנות
  3. אגרות החוב הממשלתיות נמצאות כרגע במצב של בועה.
  4. התשואות אמנם ירדו בהדרגה מאז תחילת שנות ה-80, אך השלב האחרון היה קיצוני במהירותו ובעוצמתו. לדעתי, בעתיד הקרוב, בתוך שבועות, יתרחש תיקון טכני אשר יקהה קצת את מצבי הקיצון הטכניים שניתן לראות ב-MACD (המסומן ב-3 סגול) ובמתנדים (1 סגול).
  5. בעתיד הקרוב יהיה דשדוש, כמו שראינו בתחילת 2008 (2 סגול), לפני שהתשואות יחזרו לגעת בגבול העליון של התעלה היורדת. באותו אזור, 3.30-50, נמצאת גם התנגדות ורמת תיקון 61.8% פיבונצ"י (בשחור) של הירידה מאז 4.40.

    אזכיר כאן שוב ששילוב של אלמנטים טכניים רבים ככל האפשר, מחזקים את ההשערה ואת הסבירות למימושה.
  6. בשל כוחו העצום של הממשל האמריקני, להוציא תיקון טכני זה, לא יהיה שינוי מגמה משמעותי באג"ח מדינה.זאת בגלל שהצורך בהזרמת כסף חדש לתוך המשק הקורס, לא ייפסק.

    הזרמה זו, תהיה הבסיס לחלק השלישי והקשה של המשבר: שלב הסטגפלציה.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com