יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין: "יש תופעות של שחיתות בלשכה"

עו"ד עמוס ון-אמדן, שאמר את הדברים אמש בישיבת המועצה, עורר סערה - אך סירב לפרט למה התכוון

"יש תופעות של שחיתות בלשכת עורכי הדין". כך אמר אמש (ג') יו"ר המועצה הארצית של הלשכה, עו"ד עמוס ון-אמדן, בישיבת המועצה וקומם עליו רבים מחבריה. ון-אמדן סירב לפרט למה כוונתו וסירב לחזור בו מהדברים.

המועצה (הגוף המחוקק של הלשכה) דנה בנושא חשיפת שכר עובדיה הבכירים, נתונים שהיא מסרבת לחשוף מזה שנים. זאת, למרות שכבר בשנת 99' קבע מבקר המדינה דאז, אליעזר גולדברג, ש"שכרם של בעלי התפקידים הבכירים בלשכה הוא מידע שלחבריה ולציבור יש עניין בו", ומשכך "ראוי היה שהלשכה תפרסם מיוזמתה מידע בנדון".

במועצה היתה הסכמה מקיר לקיר שעיקרון השקיפות והמינהל התקין מחייבים לחשוף לפחות חלק מנתוני השכר, אלא שיש למצוא את נקודת האיזון מול הפגיעה בפרטיות העובדים. לכן התלבטו האם לחשוף רק את שכר המשתכרים הגבוהים, או משתכרים מרמת שכר מסוימת ומעלה, וכן האם יש לעגן זאת בכללי הלשכה.

במסגרת דבריו אמר ון-אמדן ש"יש תופעות של שחיתות בלשכה". יו"ר ועדת האתיקה הארצית, עו"ד דרור ארד-אילון, דרש ממנו לפרט למה הוא מתכוון או לחזור בו מהדברים. ון-אמדן סירב ועורר את חמתם של חברים נוספים.

במשך דקות ארוכות סערה הישיבה. כמה מהחברים אמרו לון-אמדן שמדובר באמירה כללית ולא אחראית, המטילה דופי בציבור שלם של עורכי דין, וכי אם הוא סבור שיש שחיתות, הוא מוזמן לפנות למשטרה. ברוב גדול אף התקבלה הצעה הדורשת ממנו לחזור בו מדבריו, אך ון-אמדן בשלו. הוא טען שדבריו משקפים את עמדתו האישית ולא את עמדתו כיו"ר המועצה הארצית, וסירב להתנצל. עמוס ון-אמדן אישר בתגובה שאמר את הדברים, אך סירב להגיב.

בסוף הדיון, אגב, התקבלה הצעת ארד-אילון להעביר את הנושא לעיון והתייחסות ועדת הכספים, כדי למצוא את האיזון הנכון, הן ברמה התוכנית והן ברמה הצורנית.

"אמירה פוגעת"

ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, אמר ל"גלובס" בנוגע לדבריו של וא-אמדן כי: "הבהרתי כי מדובר באמירה בלתי ראויה ופוגעת, ואף הדגשתי כי כל ההחלטות שהתקבלו בלשכה התקבלו במוסדות המוסמכים על-פי החוק, וברוב כזה או אחר. אין מקום לאמירות כלליות כאלה ובטח שלא מפיו של יו"ר מועצה ארצית".

לדבריו, "הלשכה מתעקשת להמשיך ולפגוע בעצמה, לחינם, מבפנים. אני חושש שברוב המקרים אין בין האמירות דבר אלא שהן נאמרות לצרכים פוליטיים פנים-לשכתיים. חבל שכך. אמשיך לפעול לשיפור פני הלשכה וחבריה".

עו"ד ארד-אילון אמר: "זו התבטאות אומללה, שהיתה בלתי דרושה לדיון. גם עמוס יסכים שאת הוויכוחים הכי מרים אפשר לנהל בשפה פרלמנטרית. לדעתי זו היתה פליטת פה שאני מקווה שלא תחזור".