ירידה של 22% במלאי הדירות בישראל ברבעון השלישי: בכפ"ס ירד המלאי ב-73% לעומת אשתקד, ברחובות - ב-54%

כך עולה מסקירה שערכו כלכלני פירמת רואי החשבון BDO עבור התאחדות הקבלנים ; בת"א נרשמה דווקא עלייה של 4% במלאי הדירות

נמשכת הירידה החדה במלאי הדירות החדשות המוצעות למכירה ברחבי הארץ. מסקירה שערכו כלכלני פירמת רואי החשבון BDO עבור התאחדות הקבלנים, עולה כי ברבעון השלישי של 2008 עומד מלאי הדירות החדשות המוצעות למכירה על 7,026 יח"ד בלבד, ירידה של 34% ביחס לרבעון האחרון של 2006, בו היו במלאי 10,677 יח"ד, וירידה של 22% ביחס לרבעון האחרון ב-2007, שהסתיים עם מלאי של 9,037 יח"ד.

בסקירה נבחנו גם נתוני מלאי הדירות בערים נבחרות בארץ וקצב המכירה של הדירות ברבעון השלישי לשנת 2008 בערים אלו. לפי מלאי הדירות וקצב המכירה בכל עיר, חושבה גם כמות החודשים להם יספיק מלאי הדירות הנוכחי בכל עיר.

בין הערים בהן חלה ירידה משמעותית במלאים נמצאות אור יהודה, עם ירידה של 77% במלאי ביחס לאשתקד, כפר סבא עם 73% ירידה ו-50 יח"ד חדשות במלאי, ובאר שבע - 72% ירידה ו-51 דירות. ירידות חדות רשמו גם רחובות (54%, ל-172 יח"ד), נס ציונה (52%, ל-79 יח"ד במלאי) וחיפה (42% ירידה עם כ-150 דירות).

גם בערי הביקוש במרכז הארץ: פתח תקוה, הרצליה וגבעתיים, נרשמו ירידות משמעותיות של עד 35% בדירות חדשות המוצעות למכירה, לצד ערים בפריפריה כמו אשקלון (65% ירידה), אשדוד (23%-) ואפילו נהריה (47%-). בכפר סבא, רמת השרון ואשקלון יספיק מלאי הדירות החדשות לכ-4 חודשים.

בערים הגדולות ירושלים ותל אביב נצפו שינויים קלים יחסית, כאשר ברבעון השלישי השנה נרשמה בירושלים ירידה בשיעור של 5% והיא עומדת בראש הטבלה, עם מלאי של 1,147 יח"ד, לעומת עלייה של 4% בכמות הדירות החדשות המוצעות בתל אביב, הממוקמת שנייה בטבלה. הערים הנוספות שבהן נרשמה עלייה ניכרת במלאים הן חדרה ורמת גן, ואילו נתניה שומרת על יציבות המלאים.

גירעון של 7,000 דירות בשנה

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מסביר את הירידה התלולה במלאי הדירות במיעוט בהתחלות בנייה. "37 אלף משקי בית מתווספים לשוק מחפשי הדירות מידי שנה, אבל ב-2008 נבנו פחות מ-30 אלף יח"ד, ובשנת 2009 ייבנו פחות דירות בשל מחנק האשראי הגורם לקבלנים לקושי בגיוס הון מהבנקים לבניית פרויקטים חדשים".

משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו הבונה פרויקטים למגורים בנס ציונה, תולה את התמעטות ההיצע של דירות בעיר בביקושים גדולים המגיעים מתושבי העיר ומנהירה של תושבים מהערים הסמוכות, אל מול מדיניות של בנייה נמוכה יחסית (המאפשרת כמות קטנה של יח"ד על שטח נתון).

ברק פז, מנהל השיווק בחברת יובל אלון, הבונה את פרויקט טופ דניה בחיפה, מוסר כי חיפה מתאפיינת בשנים האחרונות במיעוט התחלות בנייה, כאשר בשנה האחרונה מתמעטים והולכים הפרויקטים האיכותיים למגורים הנמצאים "על המדף". לדבריו, ההיצע הנמוך משמש קטליזאטור למכירת דירות בעיר.