יו"ר לשכת השמאים: "נדל"ן של מיליון תושבים תחת סיכון טילים; בית צמוד קרקע באשדוד תקוע על כ-200 אלף ד' - ואם המצב יימשך המחירים יירדו דרסטית"

חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; ארז כהן: "הקיפאון החל בשל המשבר הכלכלי, וללא ספק עכשיו רק יתגבר, ומעגל הסיכון יתרחב" ; גראד נפל באשקלון, שני פצועים קל מרסיסים ; איום הטילים נע צפונה ; מלאי הבתים החדשים באשקלון ירד ברבעון השלישי ב-65%, ובאשדוד - ב-23%

הנדל"ן בערים הגדולות בדרום כמו באר שבע ואשדוד תקוע לחלוטין בחודשים האחרונים, וכעת נדל"ן של מיליון תושבים מצוי תחת סיכון טילים - כך אומר היום ארז כהן יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. הקיפאון, לדברי כהן, החל בשל המשבר הכלכלי וללא ספק עכשיו הוא רק יתגבר כאשר גם תושבי אשדוד ויישובי גדרות הצטרפו למעגל הסיכון. לדבריו, הממשלה חייבת להעניק מיידית מטריית מענקים להבטחת ערך הנדל"ן והרכוש של התושבים באזור.

באשדוד, עיר נמל ראשית של ישראל הנמצאת במרכז הארץ ונחשבה עד לאחרונה לסיפור הצלחה נדל"ני וכלכלי לכל דבר, לא התבצעו בחודש וחצי האחרונים עסקאות והמצב יימשך כך. העסקאות האחרונות שנרשמו באשדוד מדברות על כ-200 אלף דולר לבית צמוד קרקע ברובע ט"ו או י"א. אם המצב יימשך כך יירדו המחירים האלו באופן דרסטי. יש לזכור, כי ישנן מאות יחידות דיור בעיר בשלבי בנייה שונים אשר השיווק שלהם עומד בפני קושי משמעותי וכמעט ואינו זז", מציין כהן.

בשדרות, אומר כהן, ישנו קיפאון מוחלט בשנה האחרונה והמחירים בה ירדו ביותר מ-50% בשנים האחרונות ולמעשה כמעט ולא נרשמות בה עסקאות נדל"ן. שמאי המקרקעין מעריכים כי המחיר עומד על פחות מ-60 אלף דולר לבית דו-משפחתי בשדרות. לעומתה בנתיבות, שנחשבה עד לאחרונה ליקרה יותר בצורה משמעותית, עלה, עד למתקפה האחרונה, קוטג' דו-משפחתי כ-120 אלף דולר, פער משמעותי ביותר העומד על פי 2 ולעתים אף יותר.

הפיצוי שניתן היום, לדעת לשכת שמאי המקרקעין, מכסה בקושי את הפגיעה ברכוש והוא אינו מכסה ולו במאום את הפיצוי של ירידת הערך. הלשכה מציעה תוכנית ממשלתית שתיתן מטריה נדל"נית כוללת שתעניק תמרוץ לתושבים לירידת הערך הצפויה: פטור ממיסוי מקרקעין גורף - מס שבח, מס רכישה ועוד, דחיית תשלומי מע"מ, תשלומי העברה לרשות המקומית של ארנונה, החזרת הלוואות ומענקי מקום שבוטלו ב-2003 ושיווק קרקע ללא מחיר מינימום ובשיעור מופחת מעלותה. בנוסף, מציע כהן, כי התושבים באזור יקבלו מענקי קו עימות בדומה לאלו שקיבלו רוכשים באזורי הצפון בתקופות אחרות. זאת, לצד החזרת תמריצים דוגמת פטורים ממסים ועידוד השקעות בתשתית ובפיתוח לגורמים יצרניים ולתשתיות.

עם זאת, גורמי נדל"ן באזור עוטף עזה ציינו היום בפני "גלובס" כי קיימת אווירה אופטימית הנובעת מכך שעד כה היה חוסר ידיעה, ואילו לאחר היציאה למתקפה מקווים שהמצב הביטחוני לא יחזור לקדמותו. זאת, לצד האמונה כי המחירים לא יכולים להמשיך ולרדת.