2 הרוגים במתקפת טילי גראד על אשדוד ועוטף עזה; חיל-האוויר תקף משרדי ממשלה בעזה - כ-10 נהרגו ולפחות 40 נפצעו

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; דווח על 32 פצועים חלקם קשה ; היום נחתו יותר מ-100 רקטות בישראל ; צה"ל מתגבר כוחותיו בגבול הרצועה לקראת אפשרות לכניסה קרקעית ; הערכה: 50% מיכולת החמאס נפגעה ; הרוג ו-16 פצועים בפגיעת גראד הבוקר באשקלון ; הטלוויזיה המצרית: גלעד שליט נפצע בתקיפת חיל האוויר

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

שלושה בני אדם נהרגו ביום שחלף במתקפת הטילים על ישראל: בבוקר נהרג באשקלון האני סולימאן אל-מחדי, בן 27, בדואי מהכפר ערערה שבנגב, מפגיעה ישירה באתר הבנייה שבו עבד. בערב נהרגה אירית שטרית, אם לארבעה בת 36 באשדוד, ובמתקפה על בסיס צה"ל בעוטף עזה נהרג רס"ב נסראלדין לוטפי. 23 אזרחים נפצעו בבוקר במתקפה על אשקלון, ו-32 נפצעו במתקפה על אשדוד ועל יישובי שער הנגב. בסה"כ נורו היום לעבר ישראל יותר מ-100 רקטות.

היום השלישי למבצע "עופרת יצוקה": צה"ל תוקף בעזה ללא הרף. לפנות בוקר (ג') תקף חיל-האוויר משרדי ממשלה בעזה - כ-10 נהרגו וכ-40 איש לפחות נפצעו.

לפני כן, תקף חיל האוויר את בניין הפרלמנט הפלסטיני בעזה והרס חלקים ניכרים בו. זאת לאחר כשעתיים של מתקפה לילית של החמאס על אשדוד ועל יישובי שער הנגב במסגרתה נורה מטחים של טילי גראד קסאמים ופצמ"רים. פורסם גם דיווח ראשוני על נפילה נוספת והפעם בכביש באיזור יבנה. זוהי הנפילה הצפונית ביותר עליה דווח עד כה, לא דווח על נפגעים. דיווח ראשוני נוסף הוא על ירי לכיוון אופקים. נציין כי הפגיעות הערב הן במה שמוגדר בפיקוד העורף כ"מעגל השלישי" אשר מרוחק מעזה כ-30-40 ק"מ.

בסביבות השעה 21:20 נשמעה אזעקה באשדוד וזמן קצר לאחר מכן פגעה רקטה ברכב שנסע ברחובות העיר. שתי צעירות שנסעו ברכב וניסו לתפוס מחסה בתחנת האוטובוס הסמוכה נפגעו, אחת נפצעה באורח אנוש ומתה מאוחר יותר מפצעיה והשנייה פצועה באורח קשה. במקום היו פצועים נוספים. ההרוגה אירית שטרית היא יצאה מהמכונית לתפוס מחסה, ואז ספגה פגיעה קשה.

בנוסף, בערך באותה השעה נורה מטח רקטות במועצה האזורית שער הנגב אשר בו נהרג מפצעיו אדם אחד ואדם נוסף פצוע שמוגדר כעת כפצוע אנוש, ישנם עוד פצועים במצב בינוני וקל, בסה"כ בשתי המתקפות הערב דווח על 32 פצועים.

הפצועים פונו לביתי החולים סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, ברחבי העיר נשמעה אזעקה לפני נפילת המטח. ראש העיר הודיע כי נכון לרגע זה יתקיימו מחר הלימודים באשדוד כסידרם.

שר הביטחון ברק הציג הערב אולטימטום חד משמעי לראשי חמאס בעזה: "אם לא תפסיקו את ירי הקסאם, נחל בפעולה קרקעית". צה"ל נערך לאורך היום סביב הרצועה בכוחות גדולים, האזור הוגדר "שטח צבאי סגור''.ראש הממשלה אהוד אולמרט, שרת החוץ לבני ושר הביטחון ברק נועדו היום בפגישה משולשת בבסיס הקרייה בתל אביב. על הפרק - יציאה לפעולה קרקעית בעזה. כל זה קורה לאחר שלאורך היום כבר נערך צה"ל בכוחות גדולים מאוד סביב הרצועה.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני, הארי ריד, אמר הערב כי הוא "תומך באופן מוחלט בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה מפני התקפות של רקטות מעזה". הבית הלבן נמנע הערב שוב מלדרוש הפסקת אש מיידית: מסתפק בקריאה ל"הפסקת אש בת קיימא".

הערב תקף חיל האוויר משאית ועליה עשרות טילי גראד בשכונת ג'באליה שבעזה. המשאית נפגעה והטילים התפוצצו לכל עבר. על פי ההערכה, מדובר בטילים שביקש הארגון להעביר למקום מסתור מחשש שמיקומם הנוכחי יותקף ע"י צה"ל, או על מנת לקרבם לאתר שיגור לעבר עורף ישראל. צה"ל מתגבר את היערכות כוחות החי"ר, השריון וההנדסה על גבול הרצועה, לקראת אפשרות של כניסה קרקעית לרצועה, אם יחליט על כך הדרג המדיני. 6,500 אנשי מילואים כבר קיבלו צווים והם נמצאים ב"דקת קריאה". להערכת גורם בטחוני בכיר, לפחות 50% מיכולותיו הצבאיות של חמאס נפגעו קשות בתקיפות צה"ל.

בכירים בארגון הג'יהאד האיסלמי ובתנועת חמאס בעזה החלו בצעדים ראשונים לגבש מגמת לחץ על הנהגת חמאס בדמשק, במטרה לנסות ולקדם שיחות על הסכם רגיעה חדש עם ישראל, בתנאים חדשים. חאלד משעל פנה לנשיא סנגל וביקש ממנו לתווך בשיחות ראשונות על הסכם הפסקת אש חדש - כך מדווח אתר חדשות ערוץ 2. גם שר החוץ הצרפתי קורא לצדדים להפסיק את האש.

משיחה שקיימו גורמים בערוץ 2 עם אחד מבכירי הג'יהאד האיסלמי בעזה, עולה כי ראשי הארגון, יחד עם כמה בכירים נוספים של חמאס בעזה, מנסים ללחוץ על ראשי חמאס היושבים בסוריה כדי להזיז אותם מעמדתם ולהתחיל לחשוב כיצד מסיימים את מבצע צה"ל ברצועה. מהשיחה עולה כי ייתכן שקולות הלחץ של תושבי הרצועה, שהחלו להישמע כבר אמש, מתחילים לתת את אותותיהם.

בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי נמנה על ההרוגים באזור חאן יונס. זיאד אבו טיר נהרג יחד עם בני משפחתו.

צה"ל מתגבר את היערכות כוחות החי"ר, השריון וההנדסה על גבול הרצועה, לקראת אפשרות של כניסה קרקעית לרצועה, אם יחליט על כך הדרג המדיני. 6,500 אנשי מילואים כבר קיבלו צווים והם נמצאים ב"דקת קריאה".

אתר הבנייה באשקלון שבו התפוצץ הבוקר גראד

צה"ל ממשיך בתקיפות; הפלסטינים: 345 הרוגים, 1,700 פצועים

הפלסטינים מדווחים על 345 הרוגים וכ-1,700 פצועים מאז ראשית מבצע "עופרת יצוקה". אחד מההרוגים הוא בכיר בג'יהאד האיסלמי, זיאד אבו טיר.

במהלך הלילה תקפו מטוסי חיל האוויר יותר מ-40 יעדים, מרביתם משמשים לייצור אמצעי לחימה. הפלסטינים מדווחים כי היעד המרכזי שהופצץ במהלך הלילה היה מבנה סמוך לביתו של ראש ממשלת החמאס בעזה, איסמאעיל הנייה. הבוקר דווח כי גם משכן משרד הפנים של חמאס ברצועה הותקף בשעות הבוקר, אולם לא דווח שם על נפגעים.

בין היעדים הייתה גם האוניברסיטה של עזה, שם הקים החמאס מרכז פיתוח ומעבדות לייצור אמצעי לחימה. הפלסטינים מדווחים כי במהלך תקיפות צה"ל הלילה נהרגו תשעה בני אדם, ארבעה מהם ילדים ו-12 בני אדם נפצעו. בהמשך להתקפות שבים וקוראים בחמאס לכל הפלגים הפלסטינים לבצע פעולות נקם בתוך ישראל. לקראת הצהריים חידש צה"ל את תקיפות היעדים של חמאס בעזה: מבנים רבים ומתקנים של שלטון החמאס הותקפו, ביניהם מבנה משרד הבריאות. גם מבנה התקשורת המרכזי בעזה, בו שוכנים רבים מנציגי ערוצי התקשורת הערביים והזרים בעזה, הותקף על ידי חיל האוויר, כך מדווחים הפלסטינים. תקיפות נוספות פגעו במטה מנגנוני הביטחון במערב עזה, באוניברסיטת "האומה" בעזה - הנחשבת לאחד ממעוזי החמאס בעזה, וכן במספר מכוניות אזרחיות שעל פי החשד נשאו אמל"ח ובהן נסעו פעילי חמאס.

פיגועי נקמה

קריאותיהם של המנהיגים הפלסטיניים לנקום בישראל נופלות ככל הנראה על אוזניים קשובות: טכנאי מזגנים פלסטיני נכנס הבוקר לבית הכנסת בו הוא מועסק בקריית ספר שבמודיעין עילית, השתולל ודקר רב ומתפלל בצווארם, באמצעות מברג. הדוקר נמלט.

ככל הנראה במנוסתו דקר המחבל אנשים נוספים ומניין הפצועים עומד על ארבעה: פצוע קשה ועוד שלושה פצועים קל. הישראלים שנדקרו טופלו במקום ופונו לבית חולים שיבא על ידי חובשי מד"א וארגון הצלה. ייתכן שבקריית ספר ישנה זירת דקירה נוספת: יהודי חולץ מבניין קומות כשהוא פצוע קשה. הוא טופל ופונה לבית החולים תל השומר.

בנוסף, פלסטיני שניהל עבודות שיפוצים באחד הבתים פצע קשה את קבלן השיפוצים, דקר את שני בעלי הבית ונמלט. במהלך מנוסתו המחבל דקר אדם נוסף, ואז נתקל במתנדב מד"א, קובי רוזנשטיין, שהגיע במהירות מביתו הסמוך כדי לטפל בפצועים. המחבל ניסה לדקור גם אותו אך רוזנשטיין הקדים אותו, שלף את אקדחו וירה במחבל עד שקרס ונפל על המדרכה.

בעולם הערבי: מחפשים מתאבדים לעזה

בעולם הערבי נמשכות ואף מחריפות הפגנות ותהלוכות המחאה בבירות העולם הערבי. מאות אלפי בני אדם מפגינים ביומיים האחרונים במחאה על מבצע צה"ל בעזה, תוך שהם שורפים דגלי ישראל וקוראים למנהיגי ערב לצאת לפעולה נרחבת נגד ישראל, בגין מעשיה ברצועה.

מרבית הזעם מופנה כלפי מצרים, שרבים מהמפגינים סבורים כי היא האשמה המרכזית בחוסר האונים בו מצוי חמאס בעזה. הפגנות רבות נערכות מול מטות השגרירות המצרית במדינות ערב, חלקן אלימות. בקהיר נערכה היום הפגנה מבוקרת, בהשתתפות 20 אלף בני אדם, שיצאו בקריאות חריפות נגד ישראל והמבצע הצבאי ברצועה.

בתוך כך, מגיעות אזהרות ראשונות של ארגונים חמושים בעולם הערבי, להתערב בנעשה בעזה: קבוצה איסלאמית חמושה באינדונזיה הודיעה היום כי היא מתכוונת לגייס ולשלוח לא פחות מ-1,000 מתנדבים על מנת להילחם בעזה, בתגובה לתקיפה האווירית של ישראל ברצועה. הארגון כבר פרסם "מודעת דרושים" באמצעי התקשורת שלו, שם קרא ל"לוחמים במצב גופני טוב, בריאים, בכושר ומוכנים למות".

באר-שבע נכנסת לטווח הטילים

פיקוד העורף הורה הלילה (א') לפתוח את המקלטים בבאר-שבע, גדרה, יבנה והישובים הסמוכים להם, מחשש להרחבת טווח הטילים. כמו כן, פורסמו הנחיות לישובים, הנמצאים בטווח של בין 30 ל-40 ק"מ מהרצועה, כיצד לנהוג בהישמע אזעקה. בעת ירי רקטות לעבר ישובים אלה תופעל אזעקה עולה ויורדת למשך דקה וחצי. לתושבי הישובים הללו תהייה דקה אחת בלבד להיכנס למרחבים המוגנים מרגע הישמע האזעקה. הנחיות פיקוד העורף מגיעות בגלל שגובר החשש כי הפלסטינים ירצו להביא להישג נוסף ולפגוע בבירת הנגב.