הלך לעולמו החצוצרן פרדי האברד

האברד ייזכר בשל רב גוניותו מהארד-בופ קלאסי דרך האוונגארד ועד לדיסקו פאנק ג'אז ובשל סגנון נגינתו "השמן" וביכולת האילתור המהיר שלו בטונים הגבוהים

החצוצרן האגדי פרדי האברד (70) נפטר אתמול בבית חולים בלוס-אנג'לס לאחר התקף לב שבו לקה לפני חודש.

האברד נולד באינדיאנפוליס למשפחה מוזיקלית, הגיע לניו-יורק ב-1958 (כשהוא מחלק את דירתו עם הנשפן אריק דולפי) והתערה מהר מאוד בזירת הג'אז. לכתב העת "דאון ביט" הוא סיפר פעם "פגשתי את 'טריין' בסשן שערך קאונט בייסי בהארלם והוא פנה אליי ואמר למה שלא ננסה לנגן ביחד, פשוט יצאתי מכליי... הנה אני ילד בן 20 שמנגן ג'ון קולטריין". מאז הפך האברד לכוכב לצידם של ארט בלייקי והג'אז מסנג'רס, תילוניוס מונק, מיילס דיוויס, וקנונבול אדרלי. האברד גם הקליט כמוביל עבור "בלו-נוט" אלבומים תחת שמו וכן עבור חברות אטלנטיק, סי טי איי, ואינפולס. בקריירה המזהירה שלו הוא השתתף בלמעלה מ-300 אלבומים, בהם כאלו שזכו להיות נכסי צאן ברזל בג'אז המודרני כמו Free Jazz של אורנט קולמן, Out To Lunch של אריק דולפי Median Voyage של הרבי האנקוק ועוד.

פרדי האברד ייזכר בשל רב גוניותו מהארד-בופ קלאסי דרך האוונגארד ועד לדיסקו פאנק ג'אז ובשל סגנון נגינתו "השמן" וביכולת האילתור המהיר שלו בטונים הגבוהים. הוא זכה בחייו להיות מודל חיקוי לדורות של חצוצרנים שבאו אחריו כמו ווינטון מרסליס, שאמר בריאיון ל"איי פי" השנה "בטח שאני שומע את האברד כולנו שמענו האברד...יש לו ביג סאונד וחוש קצב ותזמון נהדר. אך גולת הכותרת בצליל שלו זו החיוניות השופעת".