הפמיניסטיות יכולות להירגע

"הקמפיין השוביניסטי" שהקים הליכוד נגד לבני הוא בדיוק הקמפיין שנוהל נגד אולמרט

בסוף השבוע האחרון חשפו בליכוד את הקמפיין הנגטיבי שלהם, ואת הסיסמה שבאמצעותה בחרו לתקוף את מועמדת קדימה לראשות הממשלה: "זה גדול עליה", הכריז הסלוגן שלצדו שובצה תמונתה של ציפי לבני.

בעיתוני יום שישי דווח על המהלך הזה (שבינתיים הוקפא בשל המבצע בעזה) באריזה של ויכוח מגדרי. בקדימה ממהרים להאשים את האחראים לסיסמה בשוביניזם. "ביבי מחזיר אותנו לימים האפלים שבהם נשים לא נחשבו למי שיכולות לבצע תפקידים בכירים", צוטטה השרה רוחמה אברהם, בעוד חברתה לסיעה, ח"כ רונית תירוש, מזדרזת לקבוע שמדובר ב"שוביניזם חזירי".

זה היה גדול גם על אולמרט

גם ב"שדולת הנשים", גוף עצמאי ובלתי מפלגתי (על-פי אתר האינטרנט שלו), הזדעזעו. "לא יעלה על הדעת שבמאה ה-21 הליכוד והעומד בראשו מנסים להטיל ספק ביכולתה של אישה לקבל החלטות ולנהל את המדינה", קבעה יו"ר הארגון, רינה בר-טל. מילים כדרבנות, מה גם שאזכור המאה ה-21 תמיד נשמע מרשים, רק שלמרבה ההפתעה, באותה מאה ממש - למעשה, רק לפני כשנה וחצי - הספיקו ללכת בליכוד על סלוגן כמעט זהה, במלאות כשנה למלחמת לבנון השנייה, נגד מי שעמד אז בראש קדימה, אהוד אולמרט.

ומה הייתה הסיסמה? נכון, "אולמרט, זה גדול עליך". ראש הממשלה אמנם נחשד במהלך כהונתו הקצרה בלא מעט עניינים, אך גם מבקריו החריפים ביותר לא ייחסו לו מעולם התחזות למין שאינו מינו.

קמפיין הליכוד נגד אולמרט אינו הדוגמה היחידה למקרה שבו נעשה שימוש בסיסמה בסגנון הזה נגד פוליטיקאי ממין זכר. בבחירות 1996 הוא הופנה דווקא כלפי מי שעומד כעת מאחוריו, מועמד הליכוד לראשות הממשלה - אז כמו היום - בנימין נתניהו.

הקמפיין הנגטיבי של העבודה באותן בחירות התנהל תחת הסיסמה "ביבי לא מתאים", ואחד מתשדירי המפלגה הסתיים אז בקביעה: "ישראל גדולה עליך, ביבי" (מי שרוצה ליהנות מהאירוניה של ההיסטוריה, יכול למצוא את הסרטון הזה - שבו מתריע דב נבון כי ביבי "יכניס את צה"ל לעזה" - בכתובת http://tinyurl.com/9wzmwf).

זה היה גדול גם על ביבי

גם אהוד ברק, אז שר החוץ ורמטכ"ל פופולרי לשעבר, גויס לתשדירי המפלגה כדי להסביר שהתפקיד גדול על נתניהו. "ביבי, אנחנו מכירים היטב עוד מאז שהיית תחת פיקודי", הוא פנה אליו דרך המרקע. "ראש הממשלה הוא התפקיד הרציני ביותר במדינה. זה עוד לא אתה".

אבל גם אם משאירים לרגע את המישור העובדתי בצד, נדמה שגם מהבחינה הטקטית התגובה של קדימה לקמפיין של הליכוד היא מוטעית. אם כבר בחרו שם לא להתעלם ממנו, מוטב היה שינסו להתעמת איתו או להזים בצורה כלשהי את מה שמשתמע ממנו. זה בוודאי היה גם יעיל יותר, וגם טיפשי פחות מלנופף בדגל הפמיניסטי, ולשחוק אותו ללא הצדקה.