יהיה טוב

שוב נסביר: אמנם יד אחת אוחזת בחרב, אך השניה מפתחת מוצרים שישנו את העולם

"אני מביט מהחלון וזה עושה לי די עצוב. האביב חלף עבר לו, מי יודע אם ישוב. הליצן נהיה למלך, הנביא נהיה ליצן. ושכחתי את הדרך, אבל אני עוד כאן" ("יהיה טוב", מילים: יונתן גפן, נכתב ב-1977).

מתחילים שנה. שנת 2008 מאחורינו, ולפחות את סיומה הרועש נעדיף כנראה לשכוח. את הקריסות בבורסות, התמוטטותם של תאגידים בינלאומיים והתנפצותן של מוסכמות כלכליות. ובהיי-טק - פיטוריהם של אלפי עובדים, התמעטותן של השקעות ההון סיכון, סגירתן של לא מעט חברות והיקלעותן של רבות אחרות למשברים קשים.

ובהמשך לכל אלה, השוק הישראלי צועד אל שנת 2009 כשהוא נתון להשפעותיו של העימות הצבאי בעזה. ממש בשעת כתיבת שורות אלו, נמצאים חיילי צה"ל בתוך רצועת עזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה". התפילה לשלומם משולבת בתקווה לזמנים שקטים יותר עבור מאות אלפי אזרחים ישראלים, הנתונים להתקפות הטילים של החמאס. ומתווספת לה התפילה לשלומו של גלעד שליט ולחזרתו הביתה במהרה.

האתגר הנוסף של הסטארט-אפ הישראלי

זה מה שמייחד אותנו משאר מעצמות ההיי-טק בעולם. ישנם כל-כך הרבה אתגרים בהקמתה של חברת סטארט-אפ, אבל בישראל תמיד קיים גם הגורם הנוסף - הידיעה שאנחנו חיים על הר געש פעיל, שמדי פעם מתפרץ ונותן את אותותיו.

הייתי סטודנט בטכניון כשפרצה האינתיפאדה הראשונה בסוף 1987, ומנכ"ל של חברת סטארט-אפ כשנפתחה האינתיפאדה השנייה, בסתיו של שנת 2000. הראשונה תרמה אתגר נוסף ללימודיי, בהתחשב בעובדה ששירות מילואים במחנה הפליטים ג'יבליה, או מרדף אחרי חולית טרור בצפון רמאללה, לא בדיוק תרמו להכנותיי למבחנים בתורת החשמל.

והשנייה הפכה אותי לעוד שלוחה של ההסברה הישראלית, כשהיה עלי להסביר למשקיעים מודאגים, ולעיתים ללקוחות כעוסים, שאין סיבה שהפיגועים וההתפרעויות אי-שם במזרח התיכון יעיבו על זוהרנו כחברת תוכנה מתקדמת וחדשנית.

ולקראת המתקפה האמריקנית בעיראק, בסוף שנת 2002, נתבקשנו להציג למשקיעינו הזרים תוכנית חירום, שתטפל בהיערכותנו להפצצות בעומק העורף הישראלי. בזריזות ובמקצועיות רבה הצגנו על-גבי שקפים מאירי עיניים את התוכנית, את מערך הגיבויים ואת הרשימות - מי עולה על מטוס ברגע שנקרא לו, מי יעבוד מהמקלט המבוצר ומי יהיה במילואים, אבל ימשיך להיות זמין כדי לתמוך בלקוחותינו הנאמנים שמעבר לים.

שגרירים בעל כורחנו

בזמן מלחמת לבנון השנייה שוב הפכנו כולנו למסבירים. מדוע המלחמה מוצדקת, ומדוע אפשר להמשיך לסמוך עלינו, ההיי-טק הישראלי, שאנחנו ממשיכים לעבוד כאילו כלום לא קרה, וכי ההשקעות בישראל הן דבר טבעי ונכון, ואין צורך לשנות מדיניות השקעות בכל פעם שארגון טרור כזה או אחר מחליט להיפטר מכמה אלפי טילים.

וזה בדיוק מה שיקרה השבוע, כשהעולם המערבי יחזור מחופשת ראש השנה שלו. כבר ביום שני נמצא את מנכ"לי הסטארט-אפים שלנו משוחחים עם לקוחותיהם ומסבירים להם שבעוד יד אחת שלנו אוחזת בחרב, השנייה עדיין מקישה בחריצות על המקלדת ויוצרת עבורם דור חדש ומדהים של מוצרים שעתידים לשנות את העולם. כך גם בקרנות ההון סיכון - נדבר עם שותפינו ומשקיעינו שמעבר לים ונסביר להם שאצלנו הכול בסדר, ועולם כמנהגו נוהג.

ומכאן, שאין לנו אלא להמשיך ולהחזיק בתקווה שבסופו של דבר באמת יהיה בסדר. כי גם הפעם, כמו בעבר, נתמודד, נתגבר ונמשיך הלאה.

"ויהיה טוב, יהיה טוב כן... אני מביט מהחלון, אולי מגיע יום חדש". *