הבנקים המרכזיים יצאו להפסקה

בעמדה הקדמית של המאבק במשבר אזל מלאי התחמושת כולו, האחריות עוברת ידיים

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס

ב-2008 ירדו הריביות בעולם באופן דרסטי. חלק גדול ממדינות העולם הורידו את הריבית הבין בנקאית לרמה הנמוכה ביותר מעולם.

לפנינו גרף המראה את שיעורי הריבית הבין בנקאית הנוכחית של הכלכלות העיקריות בעולם.

ריבית מדינות בעולם




כפי שמשתקף מהגרף שלפנינו, חמש המעצמות הכלכליות הורידו בשנה שעברה את הריבית שלהן. בארה"ב הריבית ירדה מ-5.25% בקיץ 2007 ל-0.25%. באנגליה הורדה הריבית מ 5.5% ל 1.5%.

בפתחה של 2009 אנו עדים למצב יוצא דופן שבו הבנקים המרכזיים מיצו כמעט לחלוטין את הכלי העיקרי שלהם לעידוד צמיחה. חלקם יכולים להוריד את הריבית עוד מעט, אך לא באופן שישפיע על הצמיחה באופן משמעותי.

הפחתות מסוכנות

גם מדינות המזרח הרחוק הורידו ריבית אך בהן, היא עדיין גבוהה יחסית. למרות זאת יזהרו מאוד מדינות אלה בהורדות ריבית נוספות כייון שפער הריביות שלהן מגלם בתוכו את פרמיית הסיכון של המשק.

הורדה משמעותית נוספת עלולה לגרור ירידה משמעותית בערך המטבע שלהן, כפי שראינו בניו-זילנד למשל, שהדולר שלה איבד מעל 30% מערכו בעיקבות הורדות הריבית האגרסיביות במדינה.

הבנקים המרכזיים, שהיוו את הכוח המוביל להתמודדות עם המשבר ב-2008 עומדים כנגד שוקת שבורה ב-2009. המדיניות המוניטרית סיימה את התחמושת, גל הורדת הריבית לקראת סיום ומרבית הבנקים קיבלו את תמוכת הנזילות שהיתה חסרה להם.

המשבר עובר ידיים

האחריות להתמודדות עם המשבר עוברת לשרי-האוצר והממשלות בעולם. המדיניות המדיניות הפסקלית צפויה להיות הכח המוביל את היציאה מהמשבר ב-2009. תקנות דינמיות ותגובה מהירה לצרכי שעה.

זירוז תהליכים בירוקרטיים, הקלות מס, תמיכה בייצוא, הקדמה של פרוייקטים ציבוריים לשנת 2009 וככלל הגדלת הוצאות הממשלה במטרה לתת זריקת עידוד למשק ולהשאיר את המפעלים פעילים עד יעבור זעם.

ממשלות שלא יפנימו ויישמו את העברת המקל אליהן ויקבלו עליהן את האחריות עשויות לעקב את היציאה של מדינותיהן מהמשבר. האתגר יהיה גדול מיוחד לממשלות חדשות כמו בישראל ובארה"ב, שנכנסות לתפקידן כשהמשבר בעיצומו, ומצופה מהן לפעול מייד, בלי ימים של חסד.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il.