ביום ה-18 ללחימה בעזה פחת מספר הרקטות שנורו על ישראל ל-19; דובר צה"ל: אנו מגבירים את הלחץ

(עדכונים שוטפים) חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; טנק של צה"ל עלה על מטען - 3 פצועים קל ; דיווחים איראניים: צה"ל עצר ספינה איראנית שהכילה מוצרי סיוע הומניטרי ; הרמטכ"ל: יכולת החמאס להבריח אמצעי לחימה נפגעה קשות ; ברק: "טייסי חיל האוויר קבעו סטנדרט חסר תקדים" ; שיפור במצבו של חייל צה"ל שנפצע קשה מ"אש ידידותית" ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-18 למבצע "עופרת יצוקה":

הסכם מדיני עוד אין, גם לא כניעה של חמאס, אבל הלחץ של צה"ל עושה את העבודה, לפחות חלקית: עד השעה 22:00 נספרו היום 19 נפילות של רקטות וטילים בשטח ישראל בלבד. נכון לעכשיו, מדובר בשיא שלילי של נפילות מתחילת מבצע "עופרת יצוקה".

בחינת מספרי הנפילות לאורך כל תקופת המבצע מעידה כי קברניטי המדינה וראשי צה"ל צדקו בהערכתם כי לא ניתן לעצור כליל את ירי הרקטות, אך ניתן להפחיתם בצורה דרמטית. ביום הראשון של המבצע, נספרו 67 רקטות וטילים שנורו לשטחי ישראל. יום אחר כך, אולי בעקבות ההלם של המתקפה, מספר הנפילות עמד על 31 בלבד. זמן קצר אחר כך כבר חזרו שיגורי הרקטות למספרים גבוהים עם שיא של לא פחות מ-76 נפילות ביום אחד. הימים שאחר כך, עדיין במהלך המתקפה האווירית, עדיין אופיינו במספרים יחסית גבוהים של נפילות על יישובי הדרום.

מתחילת המבצע הקרקעי, לפני כשבוע וחצי, ניתן לראות ירידה הדרגתית אך משמעותית בנפילות. מ-47 רקטות בתחילתו של המבצע ל-20 רקטות ואף פחות מכך בימים האחרונים. "אנו ממשיכים להגביר את הלחץ", אמר היום דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, לחדשות 2. "חיילי גבעתי מצאו בלילה הקודם מסגד שלם מלא בטילים".

כוחות חי"ר ושריון של צה"ל פעלו אחה"צ בעומק הרצועה. באחד המבנים זיהו הכוחות פלסטינים חמושים. טנקים של צה"ל ירו לעבר החמושים לאחר שהם ירו לעברם טילי נ"ט. טנק של צה"ל עלה על היום על מטען גחון. שלושה חיילים נפצעו קל. חיל האוויר תקף מוקדם יותר מבנים בעזה. כוחות צה"ל עורכים סריקות קרקעיות בתוך השטח הבנוי לאיתור חמושים.

דיווחים איראניים: צה"ל עצר ספינה איראנית שהכילה מוצרי סיוע הומניטרי, ליד עזה

באיראן מדווחים הערב כי ספינת סיוע איראנית שעשתה את דרכה לכיוון רצועת עזה נעצרה על ידי חיל הים הישראלי סמוך לחוף הרצועה. על סיפון הספינה, כך אומרים באיראן, סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה.

רדיו טהרן דיווח שעל סיפון הספינה יש 200 טונות של מוצרי מזון בסיסיים ותרופות. על פי הדיווחים ברדיו האיראני, הספינה נעצרה במרחק של 30 קילומטרים מחוף הרצועה. הספינה עזבה את איראן מנמל בנדר לפני 13 ימים. הדיווח האחרון מהספינה התקבל אתמול.

קברניט הספינה, "קפטן נוואד", אמר: "משלוח הסיוע שנתרם על ידי האירנים עושה את דרכו לעזה, אבל הממשל הציוני לא נתן לנו אישור להיכנס לשטחה של הרצועה". הקברניט אמר שאם וישראל לא תאפשר כניסה של הספינה לשטחה של הרצועה, הוא יבקש מהמצרים להכניס את הסיוע דרך רפיח.

איראן שלחה את ספינת הסיוע אחרי שמנהיגיה השמיעו טענות נגד אזלת ידו של העולם הערבי במאבק מול "התוקפנות הישראלית". איראן תומכת בתנועת החמאס ובהתנגדותה לקיומה של ישראל. בישראל סבורים שאיראן מעבירה נשק לרצועה לצד התמיכה הגלויה בתושביה ובשלטון חמאס. בדובר צה"ל לא אישרו את הדיווחים האירנים.

בשעות 9 עד 12 בצהריים הפעיל צה"ל את ה"מסדרון ההומניטרי" שבו מופסקת האש זמנית ברצועת עזה.

הרמטכ"ל, גבי אשכנזי: "יכולת החמאס להבריח אמצעי לחימה נפגעה קשות"

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, אמר היום כי צה"ל פגע קשות ביכולת החמאס להבריח אמצעי לחימה. בהופעתו פני חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר אשכנזי כי במהלך תקיפות היעדים, הותקפו גם מנהרות ההברחה בציר פילדלפי. "הותקפו כל המנהרות המוכרות, וככל שידוע לנו יכולת החמאס להבריח אמצעי לחימה נפגעה קשה ביותר", אמר. "החמאס נפגע קשה מאד, גם מבחינת אבדות של כוחותיו, כולל חלק מהמפקדים הבכירים, וכן הייתה פגיעה קשה בנכסים, בתשתיות, במערכי נשק ובמערכי האש", הוסיף הרמטכ"ל. הוא אף ציין כי היו מקרים בהם השתמשו אנשי החמאס במחבלים מתאבדים הלבושים במדי צה"ל שניסו להיכנס לבין שורות החיילים.

"הלחימה מתקיימת בשטח בנוי, צפוף ומאוכלס אזרחים. החמאס יורה על כוחותינו ואנו מחזירים אש לעבר מקורות הירי. השטח הבנוי - זהו שדה הקרב שבו נלחמים כוחותינו, וממנו נגזרים גם הנפגעים האזרחים", המשיך אשכנזי, ואמר כי החמאס משתמש באזרחים כבקיר מגן ובהרבה מאד מקרים בולם ומונע בכוח מהאזרחים לעזוב את האזור.

אשכנזי סקר בפני חברי הוועדה את הכנות למבצע "עופרת יצוקה", את הכנות כוחות הסדירים ואימון יחידות המילואים. לדבריו, עד כה בוצעו 2310 תקיפות חייל האוויר, הופצצו 1114 מטרות מזדמנות ו-26 מטרות שהם סמלי שלטון. הרמטכ"ל אמר עוד כי במהלך תקיפת מטרות החמאס, הותקפו גם מסגדים אשר שימשו כמחסני תחמושת. "אם כל הרגישות למסגדים, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי החמאס ניצל את המסגדים לצרכיו והכשיר אותם כמחסני אחסון לנשק ותחמושת, ואי לכך אי אפשר היה להתעלם מזה", אמר. לדבריו, המסגדים הותקפו בשעות הלילה, כאשר לא הייתה פעילות בהם.

הרמטכ"ל סיפר כי הדרג המדיני אישור את מבצע "עופרת יצוקה" מספר ימים לפני תחילת ההתקפה האווירית מבלי לקבוע יום ספציפי לתחילת המבצע. בכך נענה לפניית צה"ל לאפשר לו להתחיל במבצע במפתיע וכאשר יווצרו התנאים המבצעים המתאימים, שכללו את גורם הפתעה ותנאים שיגרמו לפגיעה קשה ומשמעותית בזרועה הצבאית ובמנגנוני החמאס.

ברק: "מכבדים את בקשתו של מזכ"ל האו"ם אך הלחימה נמשכת"

שר הביטחון אהוד ברק אמר הבוקר בביקור בבסיס חיל האוויר: "אנחנו מכבדים את פנייתו של מזכ"ל האו"ם - אבל הלחימה נמשכת וצה"ל מפעיל כוחותיו".

הבוקר הותר לפרסום כי קצין צה"ל נפצע אנוש ושני חיילים נוספים נפצעו קל ובינוני בפיצוץ מטען חבלה בתוך בית ממולכד אליו נכנס הכוח בצפון רצועת עזה. כל החיילים הועברו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים. הודעה נמסרה למשפחות החיילים. מדובר צה"ל נמסר כי במהלך הסריקות של הכוח נחשפו אמצעי לחימה הכוללים מטעני חבלה, אפודים ומצלמות.

תושבים פלסטינים בעזה מדווחים הבוקר כי כוחות משוריינים גדולים של צה"ל מתקדמים בפאתי העיר עזה לאזורים שצה"ל טרם הגיע אליהם. כתבנו סלימאן א-שאפעי מדווח כי העדויות בעזה מספרות על כוחות גדולים של צבא שתוקפים את העיר מצפון ומדרום, בסיוע חיל האוויר וארטילריה מאסיבית ובליווי תקיפות של חיל הים מן החוף. מדובר צה"ל נמסר דיווח לקוני כי "פעילות צה"ל ברצועה נמשכת".

בעזה דיווחו במהלך הלילה כי כוחות שריון פעלו בעומק הרצועה בליווי כוחות חי"ר, וכי חילופי אש כבדים התנהלו בין אנשי חמאס לכוחות צה"ל. תושבי עזה סיפרו לסוכנויות הידיעות הזרות על "פיצוצים עזים" וקולות נפץ רבים שעלו מהרצועה. הפלסטינים מדווחים כי עם כניסתנו ליום ה-18 של מבצע "עופרת יצוקה" מניין ההרוגים חצה את ה-950, וכי יותר מ-4,000 פצועים אושפזו בבתי החולים, כמעט רבע מהם במצב קשה.

צה"ל תקף למעלה מ-60 יעדים של חמאס במהלך הלילה, בהם מנהרות, מחסני נשק ומשגרי רקטות - במה שמסתמן כהגברת הלחץ של חיל האוויר על חמאס. גם בפעילות על הקרקע רושם צה"ל הישגים - שתי מנהרות ממולכדות אותרו ע"י כוחות צה"ל. מדובר צה"ל נמסר כי 30מחבלים נהרגו בשורה של היתקלויות במהלך הלילה, וכן נוטרלו ארבעה משגרי פצצות מרגמה. חמישה חיילי צה"ל נפצעו קל ופונו לטיפול רפואי.

עוד ביקורת באו"ם

במקביל, שב וגינה הלילה מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, את המשך הלוחמה בדרום. "המסר שלי פשוט וברור, לשני הצדדים: הלחימה חייבת להיפסק מייד. פשוט תפסיקו!", אמר מזכ"ל האו"ם לעיתונאים. לצד המשך המאמצים המצריים להביא להפסקת אש, ישובו ויתכנסו הבוקר משלחות חמאס-עזה וחמאס-דמשק, על מנת לבחון את היוזמה המצרית.

"מסדרון הומניטרי" יינתן גם הבוקר לתושבי רצועת עזה, כשבין השעות 09:00 עד 12:00 בצהריים יינתן אישור לכ-100 משאיות סיוע להיכנס לרצועה ולספק מוצרי יסוד וסיוע הומניטרי לתושבי עזה. בצה"ל מקווים כי תקרית חשיפת אמצעי ראיית הלילה אתמול לא יחזור על עצמו.

שיפור במצבו של החייל שנפצע מאש כוחותינו

אמש הותר לפרסום כי חייל צה"ל נפצע קשה ושלושה נוספים נפצעו קל, ככל הנראה מאש כוחותינו, במהלך פעילות כוחות צנחנים בצפון רצועת עזה. במהלך הלילה השתפר מצבו, והוא מוגדר כעת כפצוע באורח בינוני.

מבדיקות שערך צה"ל עולה כי כוח צנחנים במילואים זיהה ככל הנראה כוח סדיר מחטיבה אחרת כמחבלים, ופתח לעברם באש. כתוצאה מהירי נפצע חייל אחד קשה ושלושה נוספים נפצעו קל מרסיסים. שלושת החיילים שנפצעו קל פונו לקבלת טיפול בבית החולים ברזילי באשקלון, והחייל שנפצע קשה פונה לבית החולים שיבא. הודעה נמסרה למשפחות החיילים.

תקרית ירי בגבול ירדן

חייל ירדני פתח הבוקר (יום ג') באש לעבר כוחות משמר הגבול. החייל שההה במגדל שמירה במסוף הגבול "ערבה", הממוקם צפונית לאילת, וירה לעבר סיור של כוחותינו. אין נפגעים לכוחות מג"ב. זהו האירוע השלישי מסוגו בימים האחרונים לאורך גבולות ישראל, ככל הנראה על רקע פעילות צה"ל ברצועת עזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה".

ביום חמישי בשבוע שעבר נורה מטח קטיושות לעבר נהריה, בו נפצעו קל שני בני אדם וחמישה לקו בחרדה. חיזבאללה הכחיש מעורבות באירוע וככל הידוע, הוא בוצע על-ידי ארגונים פלסטיניים.

ביום ראשון בצהריים אדם בצדו הסורי של הגבול פתח באש מנשק לעבר קבוצה של אזרחים וחיילים שעסקו בטיפול שוטף בגדר המערכת, לא הרחק ממושב אלוני הבשן. איש לא נפגע מהירי, אך נזק נגרם לכלי רכב צבאי. כמה שעות לאחר התקרית עצר כוח אונדו"ף המוצב בגבול הסורי חשוד בירי, שהועבר לחקירה. במערכת הביטחון העריכו כי מדובר באזרח שפעל לבדו מסיבות שאינן ברורות.

בשטח: צה"ל חודר עמוק לתוך הרצועה

כוחות המילואים נכנסו לרצועה הכוחות הסדירים נכנסים עמוק יותר: בעוד העיר עזה מכותרת מצפון ומדרום, חטיבות החי"ר של צה"ל חודרות לתוך האיזורים הבנויים, כדי לפגוע עוד יותר ביכולות הלחימה של חמאס ולהגביר את הלחץ הצבאי על ההנהגה המבצעית של חמאס. בצה"ל מכנים זאת "לחימת התנגדות".

עדיין לא מדובר בשלב ג' של המבצע, הכולל כניסת מספר אוגדות משוריינות לתוך הרצועה, אבל כוחות המילואים שכן נכנסים לרצועה, תופסים את העמדות של הכוחות הסדירים, ואלו נכנסים עמוק יותר.
יותר ויותר כוחות מילואים מגיעים לשטחי הכינוס, סמוך לגדר המערכת, ומתכוננים לכניסה, בהתאם להחלטה שיקבל הדרג המדיני.

אתמול, לאורך כל היום ניהלו כוחות של גולני וגבעתי קרבות מול פעילי חמאס חמושים, בפעולה איטית וזהירה בסיוע מודיעין וחיל האוויר. בחילופי אש מועטים יחסית לאורך היום ברצועה, נפצעו 5 חיילי צה"ל באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בישראל. צה"ל ממשיך לתקוף בעומק הרצועה, ואתמול כוחות החי"ר פגעו בעזרת הכוונה של חיל האוויר גם במסגד, שהכיל ככל הנראה טילי נ"מ, פצצות מרגמה וכמויות גדולות של כלי נשק. לפי הדיווחים נשמעו שם מספר פיצוצים עזים.

דחפורים של צה"ל "מנקים את השטח"

בשטח ישנה גם פעילות רבה של דחפורים צבאיים (D-9), שמטרתם היא לפגוע בכל מקומות המסתור שמהם ביצעו ירי צליפה וירי פצצות מרגמה לעבר היישובים הישראליים והשטחים החקלאיים, ובמונחים הצבאיים "לנקות את השטח". הרמטכ"ל גבי אשכנזי הוציא "דף קרבי" ללוחמי צה"ל ברצועה, בו הוא משבח אותם על הפעולה ומודיע על כך שגם כוחות המילואים הצטרפו ללחימה.

פרשננו הצבאי, רוני דניאל, מוסיף כי צה"ל מייצר "זמן מבצעי אפקטיבי" הפעולה של צה"ל לוחצת על מפקדי החמאס, ואת הפעילות הזאת אפשר לנהל לאורך זמן. אם ישראל תלך לשלב ג' הרי שמדובר בכניסה בכוחות גדולים הרבה יותר ולזמן ממושך הרבה יותר, וזה עדיין לא קרה.

איסמעיל הנייה: "נשתף פעולה עם כל יוזמה להפסקת אש"

ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הנייה, נשא הערב נאום מוקלט ממקום מחבואו, ובו הדגיש כי חמאס מעוניין בהפסקת אש. "ישנן מספר יוזמות, ואנו נשתף פעולה עם כל יוזמה שתפסיק את שפיכות הדמים", אמר הנייה. "נמשיך לפעול כך אם תהיה נסיגה ישראלית מעזה וייפתחו המעברים".

בנאום מרובה בציטוטים מן הקוראן, הדגיש הנייה כי "כל המתרחש כעת בעזה הוא מידי אללה", והדגיש: "למרות הריסת הבתים, למרות ההרוגים הרבים והטילים הנוחתים יום ולילה על עזה - נמשיך לתמוך באללה, נשחרר את אדמתנו ואת ירושלים - וננצח".

הנייה קרא לרחוב העזתי להמשיך ולהאמין, ואף במהלך דבריו אמר: "הקוראן יורד עלינו בימים אלו מהשמיים. אתם, תושבי עזה, חיים בימים היסטוריים". הנייה גם דירבן את אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, ואמר: "אנו מרגישים את הניצחון קרב".

ראש ממשלת החמאס אישר כי ב"מסגרת התמודדות של הרחוב הפלסטיני במישור המדיני מתנהלות פגישות שונות של בכירים במדינות ערביות ומדינות שונות בעולם. אנו משתפים פעולה בחיוב ונשתף פעולה עם כל יוזמה שתועלה".

מדברי הנייה עולה מסר אחד ברור: הקרב בשטח כבר הוכרע, אך צריך לרשום הישג מדיני כלשהו. הנאום היה נטול כל אמירה לוחמנית, מבלי לאזכר ולדרבן להמשיך במערכה. לצד האמירה כי יהיה שיתוף פעולה מלא עם יוזמת הפסקת האש, מדגיש למעשה הנייה, כי לוחמיו יאבקו רק כל עוד צה"ל מנהל את המערכה, ולא מעבר לכך. ייתכן שנאומו מהווה אף מסר ישיר להנהגה הקיצונית בדמשק - שהחליטה כי עדיין אין הסכמה להפסקת אש.

ולמרות זאת, אמר הנייה ללוחמים בשטח: "אנו מחזקים את ידיכם. אתם מגנים עלינו ושומרים על כבודו של העם הפלסטיני ושל האומה הערבית". את דבריו סיים הנייה, שנראה מוטרד ממחבואו, בתפילה לשלומה של עזה ושל אנשיה: "עזה לא נשברה, ולא תישבר! עזה לא נפלה ולא תיפול!".