בציר ממרתף היין

במרתפי חנויות היין המתמחות אפשר למצוא אוצרות שמחכים ל"גואל" שישלוף אותם משם

אחד המיתוסים בעולם היין שאני אוהבת לנתץ, הוא מיתוס אורך חייו של היין. האמרה "משתבח עם הזמן כמו יין" מטעה לעתים את הציבור, שחושב כי יין משתבח עד אין קץ. להבדיל מהכהילים המזוקקים, עתירי אחוזי האלכוהול, כמו וודקה, ויסקי ואחיהם, יין לא עובר זיקוק אלא רק תהליך תסיסה, שמשאיר אותו חי ומתפתח, ולכן סופו גם למות. רוב היינות בעולם הם יינות פשוטים בעלי תוחלת חיים קצרה, שכדאי לצרוך אותם בשנה-שנתיים הקרובות לתאריך ייצורם. לאחר זמן זה הם הופכים לחומץ. יין "מקולקל" אמנם לא יכול להזיק לנו מבחינה בריאותית, אך מאידך, לא ינעם לחכנו.

אחוז קטן יותר של היינות הם היינות "הגדולים", שעליהם ידבר כל חובב יין ביראת כבוד. יינות אלה יוצרו בשנים טובות במיוחד מגפנים שגדלו באזורים טובים אקלימית, בסוגי אדמה מתאימים, טופלו היטב ואף יושנו בחביות עץ אלון. ליינות האלה יכולת התפתחות והשתבחות טובה גם בבקבוק, ויש כאלה שיחזיקו מעמד עשרות שנים בתנאים טובים.

התנאי הראשון ההכרחי לשמירת יין מסוג זה הוא מקרר יין או מרתף מקורר היטב, שבו ישכבו להם היינות בשקט עד לרגע הפתיחה המרגש. מהרגע שנפתח בקבוק היין, חודר לתוכו חמצן ו"מזקין" אותו במהירות. אם לא סיימנו לשתות את היין באותו יום, ביומיים הבאים הוא יגמור את חייו.

תרבות היין בארץ אמנם עוד בחיתוליה, אך מספרם של חובבי היין הולך ועולה בשנים האחרונות. חנויות היין, שעד לפני עשור אפשר היה לספור אותן על אצבעות שתי ידיים, מתרבות ומעבירות גם קורסי יין וטעימות יין מושכלות. חלקן אף הפכו לרשתות עם חנויות הפזורות ברחבי הארץ, ולא רק במרכזה. בחלק ניכר מחנויות אלה אפשר למצוא מרתף עם עולם עשיר של יינות מתיישנים, תענוג אמיתי לכל "שרוט" יין.

בסוף שנת 2008, ביקרתי במרתף של דרך היין בתל-אביב. מסתבר שתקופת ספירת המלאי הינה תקופה טובה לאספנים. במקום נמצא אוצר יינות מתיישנים שמחכים לזמן המתאים לצריכתם, יינות מהעולם שאוחסנו ונשמרו בתנאים אופטימליים, ביניהם יינות רבים שכבר עכשיו נגישים לשתייה. חלקם יחזיקו מעמד עוד זמן מה, וחלקם אף נותנים תמורה טובה למחירם. לפניכם המלצות על שלושה יינות צרפתיים מבין אלה שטעמתי.

המלצות השבוע:

Louis Jadot Chablis Grenuilles Grand Cru 1998

הולך טוב עם: סרטנים מבושלים, דגים ברוטב, בשר בהיר ועופות.

אירוע מתאים: מתנה נהדרת ל"שרוטי" יין.

טמפרטורת הגשה: 14-16 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: ניחוחות שבלי עדיין רעננים, מורכבים ומעודנים יחדיו, פרחוני ומינרלי. פה מלא ורך, בשלות נהדרת וחמיצות תומכת. מתאים לשתייה עכשווית.

מחיר: 299 שקל.

J. L. Chave Selection Hermitage Blanche 2001

הולך טוב עם: גבינות, צדפות, פירות ים, פטה דגים ודגים מעושנים.

אירוע מתאים: להביא לארוחת "ים" איכותית.

טמפרטורת הגשה: 14 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: יין אינטנסיבי ומורכב, עם ניחוחות עשבוניים ואדמתיים, שזיפים וחבושים, תבלינים עדינים, וניל ואגוזי לוז. הפה מלא, קטיפתי, הרמוני וארוך.

מחיר: 200 שקל.

Guigal Chateauneuf du Pape 2003

הולך טוב עם: בשר אדום, עופות מתובלים, פטריות בצורות שונות.

אירוע מתאים: יין להרשים, מתנה לבוס שעומד לקדם אותך.

טמפרטורת הגשה: 18-20 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: יצרן שמתמחה ברון הצפוני. עוצמה בצד אלגנטיות, יין חייתי, אדמתי, מתובל היטב ופלפלי. הפה עשיר, מורכב והרמוני. הרבה פירות, הרבה תבלינים, מאוזן, מלא ומעט ליקרי. יישמר עוד כמה שנים.

מחיר: 319 שקל. *