רכבת ישראל הודיעה על ביטול המכרז לחשמול בהיקף 1.2 מיליארד שקל - המתמודדות שוקלות לתבוע פיצויים

זאת בהמשך להחלטת שרי האוצר והתחבורה להעביר את התקציב לסלילת קו ב"ש-אשקלון ; ביקורת קשה בענף התחבורה: "ביטול המכרז הוא טעות קשה - עלות החשמול בעתיד תהיה הרבה יותר גבוהה"

רכבת ישראל, בניהולו של אלוף (מיל'), יצחק (חקי) הראל, הודיעה אתמול רשמית לארבע הקבוצות המתמודדות במכרז הבינ"ל לחשמול הרכבת על ביטולו, כך נודע ל"גלובס".

החלטת הרכבת התקבלה כשבועיים בלבד לאחר ששרי האוצר והתחבורה, רוני בר-און ושאול מופז, הכריעו בעד העברת מיליארד שקל מפרויקט החשמול לטובת סלילת קו אשקלון- באר שבע (דרך נתיבות ואופקים).

הנימוק להחלטה היה שניתן לדחות את פרויקט החשמול מאחר שהקו המהיר לירושלים שאמור להיות חלק מפרויקט החשמול לא יוקם לפני שנת 2014.

ההחלטה גררה ביקורת חריפה בענף התחבורה בטענה שפרויקט החשמול כדאי הרבה יותר מבחינה כלכלית מאשר סלילת קו נוסף לבאר שבע. כמו כן, מדובר בפרויקט בהיקף 1.2 מיליארד שקל לחשמול של 250 ק"מ מסילה, בין היתר, בקווים המרכזיים ירושלים-תל אביב-נתניה, ראשון לציון-תל אביב ומסילת השרון.

המכרז הבינלאומי לביצוע הפרויקט פורסם לפני כשנתיים ונמצא לקראת שלב הגשת הצעות המחיר. בין המתמודדות: קבוצה הכוללת את בלפור ביטי הבריטית ואת החברות דניה סיבוס ואלקטרה; קבוצת אלסטום הצרפתית יחד עם אפקון; קבוצה הכוללת את סימנס הגרמנית וחברת הרכבות הסינית CCCC וקבוצה ספרידת בראשות חברת אלקנור.

ל"גלובס" נודע כי חלק מהתמודדות במכרז שוקלות כעת להגיש תביעה נגד הרכבת בבקשה לקבלת פיצוי על הביטול המכרז, זאת לאחר שכבר השקיעו מיליוני דולרים בהכנות איליו. החשש של המתמודדות כי בעתיד חלק גדול מן הפרויקט ירד לטמיון.

"זאת פשוט חוצפה לבטל כך מכרז לאחר 3 שנים של הכנות. לפחות היו נותנים אופציה לשמירת ההצעות בכפוף לשינויים בעתיד", אמרו חלק מהמתמודדים במכרז, "מעבר להפסד הכספי שנגרם לכל המתמודדות, יש כאן החלטה אומללה וקצרת טווח שתסב לרכבת נזק לטווח הארוך.

משמעות ביטול המכרז הוא שהרכבת תרחיב את תשתית ההנעה בדיזל, וכאשר ירצו לעבור להנעה חשמלית בעוד מספר שנים זה יהיה הרבה יותר קשה מבחינה טכנית וגם העלות תהיה כפולה מאשר היום. האשמה היא יותר של הממשלה אבל היינו מצפים מהרכבת להתעקש", אומרים הגורמים.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "החברה פעלה על פי החלטת משרד האוצר ומשרד התחבורה לדחות את פרויקט החישמול לחומש הבא ולהעביר את התקציב שהתפנה להמשך הקמת קו אשקלון-באר שבע. קו אשקלון באר שבע הינו קו בעל חשיבות לאומית, שאמור לתת פתרון תחבורתי זמין ומהיר לתושבי הפריפריה לצמצם את פערי המרחק אל גוש דן ולספק לתושבי הדרום אפשרות חדשה לאלפי מקומות עבודה רלוונטיים במרכז.

לאור האמור, הודיעה רכבת ישראל למשתתפים על ביטול המכרז, בכפוף לכתוב במכרז על אפשרות ביטולו".