כיצד נצביע בבחירות?

ההצבעה בקלפי ב-10 בפברואר תיסוב אך ורק על הרכב הקואליציה של נתניהו

"אני לא סובלת אותו", פסקה אשתי. "בחיים לא אצביע בשבילו". "גם אני לא", הצטרפה חברתה, ושתיהן סיכמו ש"בחיים" הן לא יצביעו לפוליטיקאי ההוא, על אף שמפלגתו משקפת את עמדותיהן.

"אז למי כן תצביעו?" שאלתי.

"לא החלטנו עדיין, אבל בטוח לא למפלגה שלו".

"אבל זאת המפלגה הכי קרובה לדעותיכן בנושאים החשובים ביותר", הקשיתי.

"נכון", הודו השתיים, "אבל אנחנו פשוט לא מסוגלות להצביע לה, בגללו".

מתברר, שעבור רבים הצבעה בבחירות היא אירוע אמוציונלי עתיר הורמונים שמטיל למערכה את הצבא הסדיר של הרגשות, ומגייס ממעמקי הנפש את יחידות המילואים של תחושות הבטן. לאמוציונליות האלקטורלית יש שתי פנים. מצד אחד, היא מעידה על מחויבות אזרחית עמוקה ועל תודעה פוליטית מפותחת. מצד שני, להט המחויבות הרגשית, השייך מטבעו לתחום האינטימי, מוסט למגרש המשחקים הציבורי, שבו כדי לפגוע במטרה יש לצלוף בודדת ובקור רוח ולא לירות צרורות, ישר מהבטן.

הכניסה לקלפי אינה כניסה לחופה ולא למיטה. הצבעה בבחירות היא אירוע רציונלי של בחירה בין אלטרנטיבות על רקע מצב נתון. בבחירות הקרובות, הסקרים מלמדים שהליכוד יזכה "בגדול", ושבנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. על בסיס ההנחה הזאת, ההצבעה בקלפי ב-10 בפברואר תיסוב אך ורק על הרכב הקואליציה של נתניהו, ובמיוחד, על זהותו של שר הביטחון בממשלתו. מלחמת לבנון השנייה ומבצע "עופרת יצוקה" הזכירו לנו שוב, שבחירת שר הביטחון חשובה לא פחות מזו של ראש הממשלה.

אם אתה איש הימין החילוני, עליך להחליט אם אתה מעוניין ששר הביטחון הבא יבוא משורות הליכוד, ואז תצביע עבורו, או מהנהגת "ישראל ביתנו", שהסקרים צופים לה מספר מנדטים דומה לאלה של מפלגת העבודה.

אם אתה איש השמאל הנאור, ה"ירוק" והליברלי, המתפרקד בעצלתיים באכסניית מרצ-השמאל החדש של ג'ומס (חיים) אורון, ומתבשם בלבלוב ניצנו הטרי, כדאי שתניח לרגע את כוס יין השרדונה ותחשוב פעמיים. הצבעה למרצ-השמאל החדש תפצל את גוש השמאל המדולדל, תחליש עוד יותר את מפלגת העבודה ותגביר את הסיכוי ששר הביטחון הבא יהיה משה (בוגי) יעלון או אביגדור ליברמן.

כל קול למרצ-השמאל החדש יחזק את "ישראל ביתנו" כפרטנר הקואליציוני הבכיר של נתניהו. הווה אומר, הצבעת מרצ-השמאל החדש - כי רצית לצקת על הפוליטיקה מים זכים - בפועל, יצקת מים רותחים. והכווייה היא כולה שלך.

אם אתה איש המרכז המתון, אתה מתלבט בין קדימה למפלגת העבודה. בהנחה שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, בחירתך תקבע רק אם שר הביטחון הבא יהיה אהוד ברק או שאול מופז. אם מפלגת העבודה תהיה הפרטנר הקואליציוני הבכיר בממשלת נתניהו, ברק יהיה שר הביטחון. אם קדימה תהיה הפרטנר הבכיר, מופז הוא המועמד הבכיר והטבעי שלה לכהונת שר הביטחון.

אי לכך, הצבעתך בבחירות הקרובות למפלגת העבודה או לקדימה חייבת להיות מונחית ע"י השיקול הקר של זהות שר הביטחון הבא: ברק או מופז. כל הסוגיות האחרות הן רק מוזיקת רקע.

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל