מתרחקים מדפלציה

מי שמאמין שהאינפלציה נסוגה, מתעלם לפחות משלושה גורמים המגבירים אותה

פרופ' דן גלאי הוא יו"ר סיגמא בית השקעות. גלאי הוא פרופסור למימון ובנקאות בבית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית בירושלים

האינפלציה בשנת 2008 הסתכמה בעלייה בשיעור 3.8% וזאת בעוד שהיעד שקבע לה בנק ישראל היה בין 1% ועד 3%. שנת 2008 התאפיינה בעלייה תלולה במחיר הסחורות השונות ובמחירי האנרגיה לסוגיה. בהשפעת העליות המהירות במחירים, העריכו רבים בחודשים מרץ ועד אוגוסט שהאינפלציה עלולה להגיע אף לשיעור 5% ויותר, ושוק ההון הגיב לציפיות אלה.

היום, כשירידת מחירים היא המגמה המובהקת בכל הסחורות והשירותים כמעט, ההערכות בשוק הן לדפלציה בשיעור 1%-1.5%! השוק (המסחר באג"ח ממשלתיות צמודות ושקליות בשלוש השנים הקרובות) מתמחר אינפלציה בשיעור 0.65% בממוצע בכל שנה.

אני סבור שהערכות אלה יותר משהן תחזיות מבוססות, הן משקפות את המצב הנוכחי בשווקים. להערכתי, האינפלציה השנה תהיה נמוכה יותר מאשר ב-2008 והיא ככל הנראה תחרוג מיעד האינפלציה התחתון, אולם בניגוד לפעילים רבים בשוק, איני סבור שהשנה תהיה דפלציה בישראל וזאת מהסיבות הבאות:

  1. הורדות הריבית התכופות של בנק ישראל (אנחנו ב-1% אחרי ההפחתה השבוע) צפוי במוקדם או במאוחר להשפיע על המשק: הבנקים, בעידוד האוצר ובנק ישראל, יתחילו בשחרור הדרגתי של אשראי לחברות ולפרטיים והריביות הנמוכות יעודדו את הצריכה.

  2. מחיר הסחורות נמצא בשפל ואני סבור שלא ירד עוד באופן משמעותי בחודשים הקרובים, אלא ינוע סביב הרמות הנוכחיות.

  3. עלית ערך הדולר, על אף שכמטבע השפעתו על האינפלציה קטנה מבעבר, תשפיע על האינפלציה. הדולר נמצא במגמת התחזקות שככל הנראה תמשך בחודשים הקרובים תוך המשך התנודתיות.
    השבעתו של אובמה ותוכניות החילוץ שלו, ובמקביל המשך התדרדרות המשק האירופאי, יעזרו לחיזוק המטבע האמריקאי, דבר שמעודד אינפלציה בישראל.

כמובן שיש לקחת בחשבון את ההאטה המשמעותית במשק והעלייה הצפויה באבטלה כגורמים העשויים להביא להורדות מחירים נוספות. אולם גם כאן איני נמנה עם המקצינים וסבור שהמשק הישראלי יגיע להאטה חריפה אולם איני מאמין שייקלע למיתון.