השנה 1871. אציל צרפתי צעיר שואל במה כדאי לו להשקיע

2008: גופות ברוקרים לא מוטלות ברחובות, אבל הם מסתובבים מובטלים ובהלם גמור

השנה היא 1871. אציל צרפתי צעיר שואל את הברון רוטשילד במה כדאי לו להשקיע. צרפת, מתאוששת מתבוסה משפילה לפרוסיה, שסועה במלחמת אזרחים. כוחות הממשלה זה עתה סיימו לכבוש מחדש את הבירה מידי הקומונה הפריזאית, בקרבות עקובים מדם. "תקנה איגרות חוב של ממשלת צרפת", יעץ רוטשילד. "עכשיו?", קרא הצעיר הנדהם, "כשהגופות עדיין מוטלות ברחובות פאריס?". "בוודאי", השיב רוטשילד. "זה הזמן הנכון לקנות, כשהדם זורם ברחובות". האגדה מספרת שהאציל הצעיר שמע לעצתו של הברון והכפיל את הונו תוך שנתיים.

השנה היא 2008. גופות של ברוקרים לא מוטלות ברחובות וול סטריט, אבל הם מסתובבים מובטלים בהלם קרב, ושרידי חברות ענק הם חלק מהנוף הקפיטליסטי. מה שהתחיל כמשבר משכנתאות סאב-פריים פנים-אמריקני, התפתח במהירות למשבר הפיננסי החמור ביותר מאז שנות השלושים של המאה הקודמת. משבר שחולל והרים גל הרס אדיר במערכת הפיננסית העולמית, כשגופים מהחזקים והנחשבים בעולם נעלמו תוך ימים ספורים, פשטו רגל, נמכרו או הולאמו. מישהו היה מעלה על דעתו לפני שנה שגופים כמו ליהמן ברדרס או AIG יכולים לקרוס?

שוקי ההון הגיבו בהתאם, וכמעט כל אפיקי ההשקעה התרסקו בשנת 2008 בעשרות אחוזים. אלו, לרוע המזל, החדשות הטובות. החדשות הרעות הן שהמשבר הפיננסי זלג במהירות לכלכלה הריאלית והכניס את העולם כולו להאטה. חלק מהמדינות אף מידרדרות למיתון כבד.

גם ישראל תושפע, כמו שאומר הנגיד סטנלי פישר, "אנחנו חיים בעולם ולא על אי בודד". הבורסה נפלה בשנת 2008 בכמעט 50%, האג"ח של החברות החזקות והמובילות במשק נסחרות בתשואת זבל, ו"טייקונים", פעם מילת תואר לציון אילי ההון מקומיים, הפכה למילה מגונה.

2009 תהיה שנה קשה מאוד בישראל, שנת מיתון והאטה. האבטלה תעלה, הצמיחה תיעלם והגרעון הממשלתי יגיע לעומק שלא ראינו מזה שנים.

ובכל זאת אנחנו אופטימיים, ומתעקשים להביט בחצי הכוס המלאה. כמו בשיר של שלום חנוך, "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר". רוב המשקיעים רוצים אינסטינקטיבית להסתתר ולהתחבא מחוץ לשוק עד יעבור זעם. כרגיל הם יחזרו לשוק כשהסנטימנט יהיה חיובי, והמחירים שוב יהיו גבוהים.

יש אסטרטגיה אחרת, כנראה יעילה יותר: לנצל דווקא עכשיו את ההזדמנויות הנדירות שיש בשוק. כמו שאמר רוטשילד, דווקא עכשיו - כשכולם מפחדים, דם המשקיעים החבוטים זורם ברחוב והמניות נסחרות במחירים מצחיקים - זה הזמן לקחת סיכון ולקנות. שאלת השאלות היא כמובן, מה לקנות והיכן להשקיע. איזו השקעה שקולה לניסיון לתפוס סכין נופלת ואיזו היא הזדמנות חייכם.

MoneyTime, מגזין ההשקעות השנתי של "גלובס", מנסה לתת לכם - הקוראים, המשקיעים ואנשי שוק ההון - כלים לעבור בהצלחה את השנה הקשה שלפנינו. נציג לכם 25 רעיונות השקעה שאספנו מטובי מנהלי ההשקעות בישראל. נדון בשאלה האם זה הזמן להשקיע בנדל"ן, בפיננסים, או בסחורות. נבדוק האם תיאוריית פיזור ההשקעות הגלובלי פשטה את הרגל, ואם לא אז מי הם השווקים האטרקטיביים - ברזיל? הודו? אולי דווקא עכשיו ארה"ב? ומועצת החכמים, שבעה מנהלים בכירים של בתי השקעות, התכנסה זו השנה השלישית, הפעם להכות על חטא היוהרה ולבדוק היכן טמונות ההזדמנויות.

גם השנה, כמו בשבע השנים האחרונות, דירגנו את מנהלי ההשקעות הטובים בישראל. נציג לכם את הדירוג הרב-שנתי של מנהלי קופות הגמל, קרנות הנאמנות, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח: מי הטוב ביותר, מי ממשיך לאכזב ומי יודע לספק את הסחורה רק בשוק עולה. תוכלו גם למצוא את דירוג האנליסטים המקיף בישראל, ואת הסקר השנתי, ששוב מעיד שגם כשהשוק מתרסק ומכאיב - הציבור לא לומד ולא מתעניין.