נתניהו משוכנע שהקרב הוכרע

ייתכן שזה שמתנהל סביב ראשות הממשלה אמנם כן, אבל המלחמה האמיתית רק החלה

1. נראה שבנימין נתניהו משוכנע שהקרב הוכרע. אם יו"ר הליכוד מרשה לעצמו שבוע לפני הבחירות לנסוע ליומיים לשווייץ (5,500 דולר, למי שתהה, טיסה פלוס לינה לנתניהו ולשני יועציו, על חשבון הליכוד), כנראה שהדאגות כבר לא איתו. כל כך הרבה פעמים בשנתיים האחרונות משרד ראש הממשלה היה עבורו במרחק נגיעה. אלא שכמו יו יו, בכל פעם שזה התקרב - זה גם התרחק: מלחמת לבנון השנייה, דו"ח וינוגרד הראשון, דו"ח וינוגרד השני, נוגע לא נוגע. הפעם הוא מאמין, משרד ראש הממשלה נמצא במרחק יריקה.

גם בסביבתו של היו"ר סבורים שהסיפור גמור. צוות ההסברה של הליכוד לא התכנס כבר שלושה שבועות - אמנם בגלל סכסוכים ומאבקי כוחות פנימיים- אבל גם שם שאננים. הליכוד ינצח, איתם או בלעדיהם, הם אומרים.

אחרי שהגיעו למסקנה שהכל סגור, מתפנים בליכוד למלאכת הרכבת הקואליציה. בסביבתו של נתניהו יש שתי אסכולות: אלו הסבורים כי יש להקים ממשלת מרכז-ימין ומולם תומכי ממשלת ימין. לאחר שסקרי סוף השבוע הנציחו את מגמת העלייה של הימין, גובר הפיתוי ללכת לממשלה לאומית. העבודה, עם מספר מנדטים קטן, כבר לא בהכרח שותפה טבעית, וממילא חלק מחבריה יתנגד להצטרפות אם יוחלט על כך.

אבל נתניהו חושב אחרת. כמי שסבור שהטעות המרכזית בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה היתה שלא הקים ממשלת אחדות, יוכל יו"ר הליכוד לעשות תיקון בקדנציה השנייה ולצרף את העבודה לקואליציה בראשותו, ואולי אפילו את קדימה.

זה לא שהתאווה לרסק את קדימה נעלמה, ההיפך. יש מי שסבור בליכוד, וגם בקדימה, שדווקא ישיבה בקואליציה תגרום למפלגה הצעירה להתפורר. מספר התיקים המצומצם שיועמדו לרשותה על פי המפתח הקואליציוני, עלול לגרור כמעט לאלימות את שאול מופז, דליה איציק, רוני בר-און, מאיר שטרית, אבי דיכטר ושות' שיאלצו להכריע מי מביניהם, פרט ליו"ר המפלגה, ציפי לבני, יזכה לשבת סביב שולחן הממשלה.

בסביבתו של נתניהו נשמעת יותר ויותר האפשרות של הנצחת השלישייה המובילה - נתניהו יחליף את אולמרט בתפקיד ראש הממשלה, ואילו יו"ר העבודה אהוד ברק ולבני ימשיכו להחזיק בתפקידם הנוכחי. אחרי שהכריז השבוע נתניהו שתיק האוצר יישאר בליכוד, לא ברור איזה שלל יישאר למי שעשוי להיות יו"ר המפלגה השלישית בגודלה, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן.

מתוך ההנחה שיוגש נגדו כתב אישום והנגזרת שנובעת מכך - שלא יוכל לשמש שר משפטים או השר לביטחון פנים, כששלושת התיקים המרכזיים- ביטחון, אוצר וחוץ - חסומים בפניו, ובעוד תיק הפנים מיועד לש"ס, גוברות ההערכות במערכת הפוליטית שליברמן יעדיף לשבת באופוזיציה.

גם אם יקים נתניהו ממשלת ימין, ללא קדימה והעבודה, קשה לראות איך מצבו של ליברמן משתפר. מסירת תיק החוץ ליו"ר ישראל ביתנו בעידן אובמה נראית בלתי אפשרית ותיק הביטחון? אחרי מלחמת לבנון השנייה שר ביטחון אזרחי לא יתקבל במחיאות כפיים, וזו לא הבעיה היחידה עם מסירת התיק הזה לידיו. אם לא יקבל תיק בכיר בצירוף התואר סגן ראש הממשלה, נראה כי פניו של ליברמן אל עבר ספסלי האופוזיציה. מה רע? כמו ראש ממשלה, אבל הפוך. עם מעמד, משכורת, מכוניות, מאבטחים, הזכות לנאום שני מיד אחרי ראש הממשלה. מכובד בהחלט.

עם תוצאה של 18 מנדטים לישראל ביתנו, כפי שצופים האופטימיים (או הפסימיים - תלוי את מי שואלים) שבסוקרים, לנתניהו תהיה בעיה של ממש. כשליברמן יו"ר אופוזיציה יתקוף את המהלכים המדיניים מרחיקי הלכת שבכוונתו של נתניהו להוביל, הליכוד עוד ייראה שמאל מתון לעומת יו"ר ישראל ביתנו. אם לא די לנתניהו באופוזיציה הימנית שתקום לו מבית (בני בגין ומשה בוגי יעלון), יזכה יו"ר הליכוד לאופוזיציה גם מבחוץ. תוך שהוא ייאבק על חפותו מהאופוזיציה, ינעל ליברמן את נתניהו מימין ויבנה עצמו כמנהיג הימין האמיתי. כאלטרנטיבה. בדיוק כשם שעשה הליכוד בשלוש השנים האחרונות. ליברמן כנראה הבין את מה שהפנים לפניו נתניהו: הדרך למשרד ראש הממשלה עוברת במדבר האופוזיציה.

ליכוד במלחמה

2. כלפי חוץ המסר שיוצא מהליכוד אחיד: הקרב הוכרע. זה אמנם נאמר באמונה שלמה, אבל גם במטרה להבריח מצביעים מקדימה לעבודה. אבל בתוך המפלגה - אחדות היא מילה גסה. המלחמה כבר בשיאה. הקרב על התיקים, שניצת עוד לפני הפריימריז של המפלגה, התחדש בימים האחרונים עם העלאת שילוט החוצות של הליכוד, בין מי שמופיע על גביהם, ובעיקר בין מי שלא. מי שתמונתו הושמטה מהשלט, סבורים חברי הרשימה, יעדר גם משולחן הממשלה.

בהתבסס על הסקרים האחרונים, לליכוד, מלבד נתניהו, יהיו 10 ואולי גם 11 שרים. נכון לעכשיו, מסתמנים תשעה שרים בטוחים: בגין, יעלון, דן מרידור, סילבן שלום, גדעון סער, לימור לבנת, יובל שטייניץ, רובי ריבלין ויולי אדלשטיין, שההתחייבות למינויו לשר ניתנה במפורש לתקשורת הרוסית. על התיק או השניים הנוספים מתמודדים לא פחות מחמישה מועמדים - משה כחלון, ישראל כץ, מיקי איתן, גלעד ארדן ויוסי פלד.

אם קדימה לא תצורף לקואליציה, יקבל שלום על פי הערכות, את החוץ, בגין ישלח למשרד התשתיות ושטייניץ לביטחון הפנים. על תיק המשפטים, אם לא יישאר בידי השר הנוכחי, דניאל פרידמן, כפי שליברמן מבקש, יתמודדו סער, מרידור וריבלין, אם כי האחרון יסכים לקבל לידיו גם את משרד החינוך.

נתניהו הודיע בימים האחרונים כי בכוונתו להחזיק את תיקי האוצר והחינוך בליכוד. לבנת, שמיצתה את כהונתה כשרת חינוך, לא צפויה לשוב למשרד. בקרב המועמדים גובר החשש כי נתניהו, שהכריז כי ישים דגש על תחום החינוך, יבחר למנות לתפקיד מועמד מבחוץ, דבר שיצמצם את מספר השרים מתוך המפלגה ויגביר את המתח וחוסר השקט שקיים בליכוד בלאו הכי.

המצב דומה גם בגזרת האוצר. באחרונה מדברים בסביבתו של נתניהו על כוונתו להפוך את משרד האוצר למשרד לביטחון כלכלי, כשהוא, נתניהו, יעמוד בראשו במקביל לתפקידו כראש ממשלה. על פי התוכנית, תחת נתניהו יכהן שר בדומה לשר הנוסף המכהן כיום במשרד האוצר, משולם נהרי. אם תצא התוכנית אל הפועל סביר שימנה תחתיו את אחד מנאמניו שעליו יוכל לפקח בצורה הדוקה, ולא דמות כלכלית בעלת שם.

אלא שהתוכנית בעייתית, ולא רק בגלל המצב הכלכלי הקשה במשק והמיתון, שעוד צפוי להחריף ומחייב שר במשרה מלאה. כרסום בעוגת התיקים הבכירים עלול לייצר חזית נוספת מכיוונו של אחד הנפגעים, שראה עצמו מתאים לעמוד בראש אחד המשרדים הנחשבים.

ואם זה לא מספיק, מעניין איך יגיבו בליכוד כשישמעו על ההסכם בין נתניהו ליו"ר מפלגת הגמלאים. לפי הסקרים, מפלגתו של רפי איתן אינה צולחת את אחוז החסימה, אלא שחברי הממשלה יופתעו לגלות את איתן יושב לצידם, גם אם לא תזכה רשימתו להיכנס לכנסת בזכות פתקי הבוחרים. על אף ששני הצדדים מכחישים, לנתניהו יהיה קשה לסגת מהתחייבותו לאיתן, שמחזיק בהבטחה לשמש שר וגם חבר קבינט, שכן זו ניתנה טלפונית, בנוכחות יותר מדי עדים. בהנחה שמכסת השרים שנתניהו יכול להעניק מוגבלת, ייתכן שמינויו של איתן יבוא על חשבון שר מהליכוד.

נתניהו צריך להודות שהצעת החוק של סער להגבלת מספר השרים ל-18 בממשלה לא קודמה. כפי שזה מסתמן, ממשלת נתניהו השנייה תהיה כמעט כפולה בגודלה מזו הראשונה. *