כך תציגו את הפיטורים למראיין

כללים להצגת העובדה הלא נוחה בקורות-החיים ובראיון העבודה - וטיפ כללי חשוב אחד

יעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לפיתוח מנהלים

ציון האמת הוא חובה מוסרית וכמובן בעל תועלת לתדמיתך העקבית והאמינה. יחד עם זאת, אין טעם להדגיש נתונים בעייתיים אודותיך, שלא משרתים את מטרותיך.אם פוטרת, אינך אמור להסתיר זאת אך גם לא לצעוק את הדבר בראש חוצות.

במסמך קורות החיים

אם עבדת במקום עבודתך במשך שנתיים ופוטרת, כתוב בדף "קורות החיים" שאתה מפיץ, היכן עבדת ובאיזו תקופה, אך אל תציין את עובדת פיטוריך.

אין לכך כל טעם או הצדקה, ולהיפך זה עלול לעורר סימני שאלה מיותרים והשערות חסרות שחר אצל המגייס העסוק שקורא את קורות החיים שלך, ולהפחית את סיכוייך לעבור לשלב הבא בתהליך.

בריאיון העבודה

עברת לשלב הבא? ברכות! כעת, אם נושא הפיטורים יעלה ותידרש לנמקו, תוכל להתמודד עם השאלה לאור הכללים שלהלן:

הכנה ותרגול

  1. הכן תשובה מראש: אלתור של הרגע עלול להלחיץ, לבלבל ולהכשיל אותך. דאג לתשובה מוכנה שתהיה קצרה, עניינית ואמינה (כמו בקורות החיים, גם כאן שקר עלול להרע יותר מלהועיל). אל תרבה במילים, הארכת יתר עשויה להדליק נורה אדומה אצל המראיין.
  2. תרגל: לאחר שיש בידך נוסח התשובה, תרגל אותה בדיבור לעיני חברים, יועץ, או מול המראה. בקש פידבק ממי שמולך ולמד ממנו. המשך להתאמן כך עד שתרגיש שאתה שולט בתוכן המסר, ומיישם את ההנחיות לאופן העברת המסר שלהלן.

אופן העברת המסר

  1. שימוש בטרמינולוגיה חיובית אופן הצגת הדברים יפעל לטובתך אם תשמש בטרמינולוגיה בעלת מטען חיובי ככל האפשר.
    הטרמינולוגיה צריכה לשדר גישה חיובית, אמינות, וביטחון ביכולותיך. למשל, במקום לומר "פוטרתי", עדיף להשתמש במילים "הפסקתי לעבוד", ובמקום לומר "נכשלתי בביצוע הפרויקט", אפשר לומר "לא מצאתי דרך לקחת חלק בפרויקט בצורה הטובה ביותר".
  2. שפת גוף את תוכן המסר שלך תשלים שפת גוף נינוחה ופתוחה. שמור על קשר עין רציף ובטוח, נסה להתאים את קצב הדיבור שלך לקצב הדיבור של המראיין, והימנע מלשדר עצבנות ולחץ דרך רעידות בקול, התנשמות, או תיפוף על השולחן.

תיאור הפיטורים בהתאם לנסיבותיהם ובהתאם למתרחש בריאיון

  1. אם פיטוריך נקבעו במסגרת גל פיטורים בחברה הדגש את העובדה כי הדבר אירע בעקבות קיצוצים כלליים. בכך תרחיק את הסכנה שהמראיין ייחס לך בעיות תפקודיות, ותעלה את הסבירות לכך שיוסק שנסיבות פיטוריך חיצוניות וגורפות. הדגש את הנסיבות החיצוניות, שאינן תלויות בך, באמצעות שימוש במילים המייחסות את האחריות לארגון, ולא לך, למשל "המחלקה נסגרה", "הפרויקט בוטל".
  2. אם פוטרת בעקבות סיבות שאינן קשורות לקיצוצים או לגל פיטורים בחברה, תוכל להסביר שהדבר נבע Nנסיבות אישיות כלשהן, שהשפיעו על עבודתך, ושדאגת לפתור אותן. הדגש כי הן לא קיימות עוד, וספר שבימים אלה אתה מלא מוטיבציה ושואף להצלחה בעבודתך החדשה.
  3. אם בכל זאת הוסק שמעשיך, תפקודך, התנהגותך או רמת המקצועיות שלך הם שהובילו לפיטוריך, הסבר למראיין בביטחון כי נטלת את האחריות על החלק שלך במאורע, ושהשקעת זמן ומחשבה על השאלה כיצד אפשר היה לעשות את הדברים אחרת. ספר כי למדת לקח להמשך הדרך, ושאתה סמוך ובטוח כי השתפרת בהיבטים שהכשילו אותך בעבר.
  4. אל תתלה את האשם בזולת באופן גורף וללא תלות בנסיבות פיטוריך אל תאשים את הממונים הקודמים באזני המראיין, בין אם יש לכך סיבה מוצדקת ובין אם לא. זה נשמע גרוע, מעביר מסר שאינך לוקח אחריות על כישלונות, ומצייר אותך כמי ש"מוציא החוצה את הכביסה המלוכלכת" ועשוי לעשות זאת גם כלפי מנהלים עתידיים.

הכי חשוב

לדלות מזיכרונך אירועים והישגים קונקרטיים המעידים חד משמעית על הצלחה יחודית בתפקיד שמלאת וממנו פוטרת.

לדוגמה:

  1. "ניהלתי פרויקטים משלב האפיון וההקמה ועד לשלב התפעול השוטף ועמדתי בלוח הזמנים שהוגדר בלי לחרוג ממנו כמלוא הנימה".
  2. "הקמתי ובניתי את מערך התפעול של החברה בארה"ב, מבלי שנרשמה ולו חריגה מינורית בתקציב שהגדרתי למשימה זו מראש".
  3. "הובלתי את האסטרטגיה השיווקית של החברה ותהליכי העבודה שהתוויתי, כולל נהלי העבודה והשיטה לקביעת יעדים, הועתקו לחטיבות אחרות, לאחר שהוכחו כמביאים הישגים לא מבוטלים".
  4. "הבאתי לעליה אדירה בהיקף המכירות השנתי, דבר שתרם לא רק להכנסות החברה, גם לרווחיה."
  5. "הצלחתי לגייס שלושה לקוחות גדולים שביססו את החברה כמובילה בענף הפעילות".

הבא כמה שיותר דוגמאות כאלה, הן כאותו משקל נגד לפיטורים. לא כל אדם מתאים לכל ארגון בכל תקופה - אם תביא הוכחות ברורות ליכולותיך, ניתן יהיה להסיק שיהיו אשר יהיו נסיבות פיטוריך, את כישוריך ויכולותיך אפשר לנצל לטובת הארגון שאליו אתה פונה.

[הירשם עכשיו לניוזלטר קריירה ותעסוקה וקבל עדכון והדרכה אישיים ממנכ"ל חברת השמה]