הליכוד: "ממרומי הקומה ה-31 של מגדלי אקירוב נשמעת התקפתו של ברק על הקפיטליזם של נתניהו מגוחכת במיוחד"

[בחירות 2009 - כל החדשות, הסקרים והעדכונים] (עדכון) - אהוד ברק: "בנימין נתניהו הוא סמל הקפיטליזם, ולא סביר בעיניי לבקש ממנו להיות זה שיציל אותנו" ; במסיבת עיתונאים שהציגה את המצע הכלכלי של מפלגת העבודה אמרה ח"כ שלי יחימוביץ': "הורדת המיסים שמציע נתניהו לא נוגעת ל-60% אחוז מהאוכלוסייה" ; סקר "גלובס": מי המועמד המועדף כשר האוצר הבא?

"בנימין נתניהו הוא המייצג האולטימטיבי של השקפת הקפיטליזם הטוטאלי שקורס בכל מקום, כולל בארץ מולדתו", כך תקף הבוקר יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, את יו"ר הליכוד. "לא סביר בעיניי לבקש מהאיש שהוביל את המדיניות הקורסת לבוא ולהציל את המצב", הוסיף ברק.

בליכוד לא נשארו חייבים: "ממרומי הקומה ה-31 של מגדלי אקירוב נשמעת התקפתו של ברק על הקפיטליזם של נתניהו מגוחכת במיוחד", נמסר מהליכוד. כראש ממשלה התמצו משנתו ופועלו החברתי-כלכלי בקריאה הבלתי נשכחת לאזרחי המדינה 'לפתוח את המקררים' על רקע הגידול בנתוני העוני אז. נתניהו הציל את המשק פעם אחת ויעשה זאת שוב", נמסר.

במסיבת עיתונאים שבה הציגו בכירי המפלגה את המצע הכלכלי של העבודה תקף ברק גם את המדיניות הכלכלית של קדימה: "שוררים בלבול ושיתוק. דיבורים יש בלי עין הרע, ויש להם גם שבשבת רגישה למה שרוצה הציבור, אך זאת לא מנהיגות. מנהיגות זה מצפן ברור, ומי שרוצה לעצור את המדיניות של ביבי וליברמן, צריך להצביע למפלגת העבודה".

גם בכירי המפלגה נרתמו למתקפה נגד קדימה והליכוד. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, תקף את הצהרתו של נתניהו כי יפעל להפחתת מיסים. "איננו מאמינים במדיניות המיסוי שמציע נתניהו, זה לא רלוונטי ולא אקטואלי, רוב העסקים לא משלמים היום מיסים ותהיה ירידה של תקבולים בסכומי עתק", אמר ברוורמן, והוסיף כי "אם מורידם מיסים- צריך לבטל מס ערך מוסף על מזון בסיסי". יו"ר ועדת הכספים סיפר כי שוחח בנושא עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר: "נגיד בנק ישראל מודע למצב אבל גם הוא מסכים איתי שזה לא הזמן היום להוריד מיסים", אמר.

ואילו ח"כ שלי יחימוביץ' טענה כי אחת התופעות שהתעצמו בימי נתניהו ולא פסקו בימי הקואליציה הזו היא אובדן ביטחון תעסוקתי, בעיקר בקרב עובדי קבלן. "אפשר לפטר אותם בכל שנייה בגלל המצב, מדובר במאות אלפי עובדים שאין להם ביטחון תעסוקתי והם עבדים לכל דבר. ביבי רע לעובדים ורע לגמלאים ". יחימוביץ' תקפה גם היא את מדיניות הפחתת המיסים של נתניהו ואמרה כי "הורדת מיסים היא מצוינת אבל לא נוגעת ל-60% מהאוכלוסייה". יחימוביץ' יצאה גם נגד יו"ר קדימה ואמרה כי "ציפי לבני, אברהם הירשזון ורוני בר און הם אותו דבר מבחינתי. מדובר באותה תפיסת עולם שזמנה עבר. הגיעה זמנה של מפלגת העבודה".

שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, האשימו את המדיניות של קדימה ושל הליכוד בפגיעה הקשה בשכבות רבות באוכלוסייה, ובראשן מעמד הביניים והשכבות החלשות. "עלולה לקום כאן ממשלה אחרי הבחירות שתמחק את כל ההישגים שהשגנו ותיקח בחשבון את כוחות השוק ותתעלם לחלוטין מהאבטלה. ממשלה כזאת תחזור לקפיטליזם אלים שמתעלם מצורכי החברה", אמר הרצוג. "יש לנו מחלוקת אידיאולוגית ברורה עם נתניהו ועם לבני בתחום הכלכלי. שיהיה ברור, בתחום הכלכלי ביבי וציפי חד הם. אין שום הבדל ביניהם- שניהם דוגלים בתפיסת השוק שאומרת שהמדינה לא תסייע ולא תיתן רשת ביטחון סוציאלי".

במסגרת הצגת המצע הכלכלי של העבודה, אמר ברוורמן כי מפלגו תיאבק על הרחבת מסגרת התקציב בשיעור של 4%. "חייבים להרחיב את התקציב, גם אם החוב החיצוני יגדל ל-85%. לא על זה קמה ונופלת מערכת כלכלית", אמר ברוורמן. יו"ר ועדת הכספים העריך כי בשנת 2009 יעמוד הגירעון על כ-6% ואולי אף יותר. "זה לא מפחיד אותי", אמר ברוורמן. "המאבק הראשון שלנו יהיה בכלכלה, ובעתיד נתמודד גם בנושאים האינפלציוניים. המדיניות היום צריכה להיות נועזת ואגרסיבית". לדבריו, "אנחנו נרחיב את הגירעון- אבל בצורה אחראית. הוא יהיה גבוה, אבל נמוך מארה"ב ואירופה. נגמר העידן שבו ספקולציות פיננסיות שולטות, אנחנו נפעיל רגולציה בשווקים הפיננסים, נשקיע סכומים בתשתיות- ניצור מקומות עבודה נמנע סגירת מפעלים כמו בפרי הגליל, כמו בתמנע. מי שהוביל את הכלכלה הניאו ליברלית היה מר נתניהו. אם היינו הולכים במדיניות הזו ללא עכבות כספי החוסכים היו נעלמים".

ברוורמן הדגיש את הצורך לשנות את סדר העדיפות בכלכלה: "המדיניות הכלכלית של קדימה היא שמרנית. באירופה ובארה"ב החליפו דיסקט, והדבר המרכזי כעת הוא המאבק באבטלה. אנחנו נרחיב את הגירעון כדי לצאת ממחנק האשראי. אנחנו נעשה מדיניות של אנשים שמבינים את המשבר. צריך לחזור לייצור ולכלכלת ידע, נגמר העידן של הספקולציות", אמר.

יחימוביץ' הוסיפה כי אם תעמוד מפלגת העבודה בראשות הממשלה תפעל העבודה ליצירת מקומות עבודה חדשים. "לשמר מקום עבודה קיים יותר קל מאשר לייצר מקום עבודה חדש", אמרה. היא הוסיפה כי העבודה תקדם גם הקמת רשות לאכיפת חוקי העבודה. להערכתה, אם חוקי העבודה ייאכפו, מאות אלפי ישראלים יצאו ממעגל העוני. "צריך להשקיע בתשתיות אמיתיות ולא בכלכלת שקר", הוסיפה.

הרצוג הבטיח כי ממשלה בראשות העבודה תוביל חקיקה שתדאג לאמהות חד הוריות, לאנשים עם מוגבלויות ולהעלאת קצבאות הזקנה.

באשר לשאלה אם מפלגת העבודה תשב בממשלה את עם ש"ס שתבקש לכלול בקווי היסוד של הממשלה הבאה את הגדלת קצבאות הילדים, אמר ברק כי "לא נשב בממשלה שקווי היסוד שלה לא יתאימו לשלנו".