עץ התות נתן ריחו

המודיעין שלנו ידע את מראה העץ בחצרו של בנין המטרה, אך אף לא רמז על גלעד שליט

איזה אינטרס ביטחוני שירת הראיון עם איש השב"כ ביום שני בערב, בתוכנית עובדה? שהרי ברור שאיש שב"כ, בכיר ככל שיהיה, אינו זה שמחליט לבוא ולדבר. בטח שהוא אינו מוסמך לבוא ולספר לכל העולם, כולל החמאס וגרורותיו, פרטים רבים, קטנים כגדולים, על עבודת המודיעין בלוחמה בעזה. על כך מחליט הדרג הממונה על השב"כ, שהוא ראש הממשלה.

ממה נבעה ההחלטה? מה המטרה? התשובה המקובלת היא שזה נחוץ כדי לחזק את ההרתעה, כלומר שהאויב יידע שאנחנו יודעים עליו הרבה מאוד וזה אמור להטריד את מנוחתו. אלא שצריך להאמין שיש לנו עסק עם מטומטמים מוחלטים כדי לקבל את הנימוק הזה. מה, אנשי החמאס לא יודעים את כל הדברים הללו? הם לא ראו את הפגיעות המדויקות? הם לא שמעו אותנו אומרים מה בדיוק לבשו בכירי החמאס שהתחבאו בבית חולים?

אלא מה? אצלנו לא בטוחים שאנחנו יודעים. כלומר, לא משוכנעים שכל הציבור שלנו מודע לגדולת מעשיו של המודיעין. הדבר הזה פחות מפריע ללוחמי ומפקדי השב"כ והמוסד אבל המחשבה הזאת כנראה הדירה שינה מעיני פוליטיקאים בכירים המעוניינים לוודא שהם יקבלו את הקרדיט על כל הישג, ובראש ובראשונה אהוד אולמרט. עוד מעט הוא מסיים את תפקידו, ומאז החלה הלחימה בעזה הוא מבקש לנכס את הצלחותיה אליו, כדי למחוק את זכר מלחמת לבנון.

כאמור, האויב יודע הרבה מאוד על מה שהמודיעין שלנו יודע וגם על חלק מדרכי פעולתו. אבל הוא לא יודע הכל. אולי, למשל, לחמאס לא היה ידוע שאפילו תיאור עץ תות בבנין המטרה היה בידינו.

ואולי יש דברים נוספים שהוא לא ידע, ושעכשיו, תודות לראיון, הוא כן יודע. מכל מקום דבר אחד ברור: ראיון כזה לא יכול לעשות טוב לביטחון שלנו. הוא יכול להועיל רק לפוליטיקאים המחפשים להאדיר את עצמם ולצורך זה מפיצים את ריחו של עץ התות העזתי אל הציבור (ובהזדמנות זו גם לחמאס).

ומה עם שליט?

כמה חבל שהמודיעין שלנו, המתפאר בעץ התות, אינו יכול להתפאר בידיעת פרט כלשהו על גלעד שליט.