סקר כלשהו

כך מנצחים בבחירות: מערבבים היטב מינה צמח עם יונית לוי ומחזקים בטל פרידמן

לקראת שידור משדרי הבחירות המרכזיים, ג' 21:00, ערוצים 2 ו-10

משתיעלם תרועת הפסטיבלים, ורגע אחד לפני שנקבל עלינו את דין הבוחר, צפויות לנו כמה שעות לא פשוטות של עינוי דין בידי הסוקר. מספרים ייזרקו אל חלל האוויר, תוצאות ינותחו, הערכות יופרחו - ולמרות המינוריות של מערכת הבחירות הזאת, יישבו לא מעט אנשים מול המסך, ממש עם פרסום תוצאות המדגם, והכל לשווא.

אין כלי אמין

למה לשווא? מפני שמה שערוצי הטלוויזיה אינם אומרים לכם הוא שאין למומחים שום כלי סטטיסטי אמין כדי להעריך את התוצאות הסופיות של הבחירות הערב, ולפיכך כל ההערכות המלומדות שיישמעו הערב באולפני הטלוויזיה, עוד תתעופפנה עד לבוקר כפתק הצבעה תועה ברוח החורפית.

הנוק אאוט

זו הסיבה שערוץ 2 ינצח גם הערב, בנוק-אאוט, את ערוץ 10. האחרונים מבטיחים לצבוע את מגדלי עזריאלי ולהאירם באור נגוהות, מגובים בגלריית הכישרונות המרשימה שלהם - מיקי ויעקב בחזית, שלח ודרוקר בקישור ולונדון וקירשנבאום בתפקיד הקשישים הנרגנים מ"החבובות".

מגדלים פורחים

זה מרשים, אבל בעת ובעונה אחת גם ריק מתוכן, כי הרי מה יועילו האנשים החכמים האלה בתקנתם? מה בין הערכותיהם הערב לבין הערכותיהם מאמש, מעבר לאפקט הוויזואלי המרשים של המגדלים הפורחים באוויר? אה, נכון. המערכת הווירטואלית החכמה שיובאה במיוחד מ-CNN.

צפיתי באותו ליל משדרים מיוחד, שבו נבחר ברק אובמה לנשיאות ארצות-הברית, והמערכת אכן מרשימה. אבל בארצות-הברית היו מתח ועניין בבחירות, ורחש של משק כנפי ההיסטוריה נשמע באולפן. ההתעניינות הזאת חיונית כדי שנתפעל גם מהאפקט הוויזואלי המרשים. בהעדרה, מדובר רק באיפור מוקפד, ובמקרים שכאלו, יודע כל בוחר, מוטב להמתין לבוקר שלמחרת כדי להביט למציאות בעיניים, תרתי משמע.

הערוץ התמים והערוץ המנצח

לפעמים נדמה שערבים כאלו משקפים את ההבדלים בין ערוץ 2 ל-10 באופן שאין טוב ממנו. במקום לצבוע את השלכת בירוק, מבטיחים לנו בערוץ 2 בעיקר את "ארץ נהדרת".

כנגד האח הצעיר והנלהב, שעוד מאמין שיש לא רק לבחירות, אלא גם לדרך הצגתן, השפעה כלשהי על חיינו, יודע כבר הערוץ המסחרי המנוסה את הפורמולה המנצחת: קח קצת מינה צמח, ערבב היטב עם יונית לוי, חזק באייל קיציס ובטל פרידמן - והגש לבוחרים קוקטייל בחירות חגיגי על חשבון הבית: לא כבד מדי, לא נחרץ מדי, לא שלח ולא קירשנבאום, רק עם פילוס ובוטפיקה, ה"קריוס ובקטוס" של החלל הטלוויזיוני (והישראלי בכלל).

כך בדיוק מנצחים בבחירות!