הערכות: מכירת וואלה ע"י "הארץ" - בעיקר בגלל החובות; הקבוצה חייבת 200 מיליון שקל, רובם לבנקים הפועלים ולאומי

"הארץ" הודיעה כי מניותיה בוואלה מוצעות למכירה ; גורם בכיר בשוק האינטרנט: "זה זמן לא טוב למכור, אך מצבה הפיננסי של 'הארץ' כנראה לא מותיר לה ברירה" ; "הארץ": "אנו חברה פרטית ולא מפרסמים נתונים כספיים"

"זה זמן לא טוב למכור כשהשוק לא במצב טוב, אבל מצבה הפיננסי של קבוצת 'הארץ' כנראה לא מותיר לה ברירה" - כך העריך היום (א') גורם בכיר בשוק האינטרנט, בעקבות החלטת קבוצת "הארץ" למכור את חלקה בוואלה (32.4%). עם זאת אמר הבכיר כי "מנכ"ל וואלה לא 'סופר' את קבוצת 'הארץ', והסינרגיה בין שתי הקבוצות הללו לא עבדה מעולם".

כזכור, בסוף השבוע שעבר הודיעה "הארץ" כי מניותיה בוואלה מוצעות למכירה, וכאחראית על ניהול מכירת האחזקות מונתה חברת הייעוץ TASC. ב"הארץ" הדגישו כי ההחלטה על מכירת המניות התקבלה בעקבות תוכנית אסטרטגית שגיבשה הקבוצה, לפיה האחזקות בוואלה אינן מקנות ל"הארץ" תועלת אסטרטגית, כגון קישור ותמיכה באתרי הקבוצה ושיתוף-פעולה עימם.

יחד עם זאת, לפי הערכות בענף המדיה, להחלטה יש גם הסבר נוסף: קבוצת "הארץ" מנסה באמצעות המהלך לשפר את היחסים הפיננסיים שלה, לאור המינוף הגבוה יחסית של "הארץ". ל"גלובס" נודע כי קבוצת "הארץ" חייבת למערכת הבנקאית למעלה מ-200 מיליון שקל - מרביתם לשני הבנקים הגדולים במשק, הפועלים ולאומי. ככל הנראה, מכירת וואלה גם משקפת את הלחץ של הבנקים על "הארץ" לצמצם את מצבת החובות של הקבוצה.

גורם בכיר בשוק האינטרנט אמר ל"גלובס": "אני לא חושב שזה זמן טוב למכור כי המכפילים נמוכים. אלא שמצבה הפיננסי של קבוצת 'הארץ', לצד העובדה שמבנה הבעלות בוואלה, הוא כזה שלא מאפשר לה להשפיע, אז אפשר אולי להבין את זה. בתקופות כאלה אתה תמיד נעשה ביקורתי יותר כלפי האחזקות שלך, ואתה חושב כמה אתה בעצם צריך את זה".

אין סינרגיה

עם ההחלטה להציע את מניות וואלה למכירה אמר מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, כי "במשך השנים שאנו מחזיקים בוואלה בשליטה משותפת עם בזק , לא הצלחנו ליצור סינרגיה בין פעילות וואלה לבין פעילות אתרי התוכן האחרים של קבוצת 'הארץ'.

"וואלה היא חברה מוצלחת, רווחית, עם מעמד מוביל בשוק ומנוהלת מצוין. גם הקשר שלנו עם בזק השותפה איתנו בחברה הוא מצוין, אבל למרות זאת, לא הצלחנו לזהות תועלת אסטרטגית ל"הארץ" מן האחזקה הזאת".

גורם בשוק האינטרנט המקורב ל"הארץ" אומר כי "מבחינה אסטרטגית, רואים שאסטרטגיית התוכן של קבוצת הארץ לא מתחברת לזו של וואלה ובזק. במשך 6 שנים השילוב הוא מינורי - ספינת הדגל של קבוצת 'הארץ' היא לא וואלה. אין סינרגיה אמיתית בין הקבוצות".

וואלה מוחזקת בשליטה משותפת של קבוצת בזק (34.2%) וקבוצת "הארץ", והיתרה מוחזקת על-ידי הציבור. מניות וואלה איבדו מהשיא כ-65%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-143 מיליון שקל. חלקה של "הארץ", אם כן, מוערך בשוק בכ-47 מיליון שקל (ברוטו).

המועמדת הבולטת לרכישת חלקה של "הארץ" היא כמובן קבוצת בזק באמצעות בזק בינלאומי, כיוון שקשה לראות גורם חיצוני שייכנס לוואלה בלי שליטה מלאה על החברה.

בתגובה על הידיעה מסרה קבוצת "הארץ", כי "לקבוצה אין כל כוונה למכור את האחזקה שלה בוואלה לפי מכפיל נמוך".

בנוגע למצבת החובות והלחץ של המערכת הבנקאית נמסר מ"הארץ": "אנו חברה פרטית ולא מפרסמים נתונים כספיים".

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, מסר בתגובה: "אנחנו מתייחסים ברצינות לכל שותף פוטנציאלי, והפוקוס שלנו הוא על האינטרסים והאסטרטגיה של וואלה. בכל הדיונים שהיו לנו עם קבוצת "הארץ", אף פעם לא היה דיון שהפוקוס שלו לא היה על וואלה, ושיתוף-הפעולה שלנו עם קבוצת "הארץ" היה טוב מאוד".