הלכה הדפנסיביות

המלחמה הקשה בענף התקשורת, תוליד משקיעים מפסידים רבים ומרוויח אחד

מאת: גרי רסקין, מנהל מחלקת המחקר בגאון בית השקעות


המלחמה בפתח והיא לא תהיה טובה לאף אחד מהמשקיעים (מלבד במקרה שהמשקיע הוא גם הצרכן)

הצרכן הישראלי הולך להרוויח בגדול בשוק התקשורת צפויה טלטלה גדולה ויש לקוות שתהיה האחרונה בדרך להתייצבות הענף.

באחרונה בזמן האחרון ישנם שינויים רגולטוריים בשוק התקשורת, שינויים עליהם דובר שנים רבות. בקרוב בזק עשויה להתחיל להשתחרר מכבלים רגולטוריים שמנעו ממנה במשך שנים להתחרות ביעילות בחברות התקשורת האחרות. הסרת עול הרגולציה מעל צווארה של בזק תניע תהליך של החרפת התחרות בשוק התקשורת, הוזלת מחירים, שחיקה ברווחיות הענף ופגיעה במשקיעים.

השורה התחתונה ברורה לכל: הרגולציה משתנה לטובת בזק והחברה תוכל להילחם בצורה טובה יותר על כיסו של כל אחד ואחת מאיתנו, הצרכנים. לדוגמה: אחד הנושאים אותם מתכוונת לקדם בזק הוא שיווק חבילות "טריפל-פליי", כלומר חבילות הכוללות מתן שירותי טלוויזיה, טלפון ואינטרנט בדומה למה שעושה הוט. אפשרות משתלמת זו, לא היתה בארנסל כלי הנשק של בזק.

כמעט כולן מפסידות

אין ספק שהשינויים הללו טובים לבזק , ועל כך מסכימים כולם. אולם דגש רב מדי הושם על בזק ופחות תשומת לב הופנה למתחרותיה. ההתפתחויות האחרונות בשוק התקשורת רעות למתחרותיה של בזק אפילו יותר מכפי שהן טובות לבזק עצמה. ומי ירוויח? הפעם, יהיו אלה הצרכנים שירוויחו.

הוט צפויה להיפגע משום שבזק תוכל להציע שירותים שלא הייתה יכולה לשווק עד כה, כדוגמת חבילות ה"טריפל-פליי". חברות התקשורת 012סמייל , נטוויז'ן ופרטנר , אשר החליטו להיכנס לתחום שהוא בבחינת "הלחם והחמאה" של בזק, קרי תקשורת נייחת, פתאום ייתקלו בתחרות מצדה.

לא רק הרגולציה "אשמה". במקביל, מתרחשים גם שינויים טכנולוגיים שיגרמו להתחזקות מעמדה האסטרטגי של קבוצת בזק מול מתחרותיה. בזק מתקדמת בפריסה של רשת הדור הבא (NGN), אשר תאפשר לה הורדת עלויות ומתן שירותים נוספים (IPTV טלוויזיה רב-ערוצית).

בתחום התקשורת הסלולארית, פלאפון, מקבוצת בזק, החלה ביישום ההחלטה לזנוח את רשת ה-CDMA ולעבור לרשת המבוססת GSM ובכך לסגור את הפער שנפער בינה לבין סלקום ופרטנר. צעד זה היה מתוכנן וידוע לכול מזה זמן, והוא בשורה שלילית לחברות הסלולר. ועוד לא הזכרנו את MVNO.

הלכה הדפנסיוויות

אם כן, נראה כי שוק התקשורת הישראלי הולך לסיבוב נוסף של הגברת התחרות בקרב החברות השונות. בימים כתיקונם, הגברת התחרות יכולה לבוא לידי ביטוי בשירותי ערך מוסף שתצענה החברות ללקוחות. אך כיום המצב שונה: אנחנו נמצאים בתחילתו של מיתון עמוק וקשה לראות כיצד החברות תיכנסנה להוצאות חדשות, שמתחייבות מפיתוח שירותי ערך מוסף. גם מצד הביקוש יש בעיה: לנו, הצרכנים, יהיה פחות כסף פנוי לשלם לשירותי תקשורת.

לפיכך, נראה כי כיום האופציה היחידה הרלוונטית של המתחרות להשיב מלחמה היא הורדת מחירי השירותים. התחרות על מחירי השירותים אינה טובה לאף אחד בשוק: ההכנסות יצטמקו, החברות תיאלצנה להוציא סכומים עודפים על שיווק וקידום מכירות וכתוצאה מכך הרווחיות תרד.

רבים רואים בהשקעה בחברות התקשורת סוג של השקעה דפנסיבית. אכן, גם במיתון נמשיך לצרוך שירותי תקשורת. אולי פחות, אבל עדיין נמשיך לדבר בטלפון, לצפות בטלוויזיה ולגלוש באינטרנט. אולם, כתוצאה מהתחזקות מעמדה של קבוצת בזק והתגובה הבלתי נמנעת של המתחרות, ייתכן וכבר לא מדובר בסקטור דפנסיבי והוא פחות אטרקטיבי להשקעה.

לפחות מישהו אחד נהנה

ומי בכל זאת ירוויח? הצרכן. הורדת מחירים בכל שוק התקשורת תוכל לסייע לתקציבים המשפחתיים של כולנו לצלוח את המיתון.

גל תחרות אינו דבר חדש עבור שוק התקשורת המקומי. דבר דומה התרחש בתחום התקשורת הבינלאומית לפני מספר שנים: חברות חדשות נכנסו לשוק והורידו את המחירים בעשרות אחוזים.

בסופו של התהליך, השוק התייצב, שחקנים חדשים חדלו מלהיכנס לשוק, המחירים התייצבו ובשלב מאוחר יותר אף עלו בהדרגה. אין כיום סביבת תמחור אגרסיבית בתקשורת הבינלאומית. אותו תהליך התרחש גם בקרב ספקיות האינטרנט.

ייתכן ומדובר בסיבוב תחרות אגרסיבית אחרון בדרך להיווצרות של מספר מצומצם של קבוצות תקשורת גדולות. בעתיד, כך נראה, נקבל כל שירותי התקשורת "תחת קורת גג אחת". קבוצות חברות שיורכבו מספקי שירותים מוכרים תמכורנה לנו חבילות שיכללו הכול תקשורת נייחת, ניידת, טלוויזיה, אינטרנט ועוד. כך ייראה שוק התקשורת העתידי במדינת ישראל.