רוברט קיוסאקי: "המצב הכלכלי רק יילך וייעשה יותר גרוע - אובמה לא יציל את העולם, הוא משקר לכולם"

מחבר הספר "אבא עשיר, אבא עני", ממשיך לנפק ספרי עצות פיננסיות בשיא הקצב ולהתעשר ; "הסיבה שיש כל-כך הרבה עניים היא שהם לא משלמים לעצמם, אלא לאחרים. אנשים חוסכים במקום לבזבז - זו טעות"

אז יצא עוד ספר בעברית מאת רוברט קיוסאקי, מחבר רב המכר ההיסטרי "אבא עשיר, אבא עני". לספר החדש קוראים "IQ פיננסי", והוא מכיל עוד מאותו דבר: עצות איך להתעשר, מתובלות בלא מעט אנקדוטות שרובן הופיעו כבר בספריו הקודמים ובהצהרות חוזרות ונשנות: אני חכם, ומי שלא עושה כמוני מטומטם, או סוציאליסט - שזה אותו דבר. יש שני סוגים של בעיות פיננסיות, הוא כותב: פחות מדי כסף או יותר מדי כסף - איזו בעיה אתם רוצים שתהיה לכם?

פגשתי אותו כשביקר בישראל באוקטובר 2007, והוא אמר לי בדיוק, אבל בדיוק, את אותם הדברים. בכלל, אם היו מורידים כפילויות מהספר (230 עמודים, הוצאת מטר) היה נשאר ממנו דף פוליו. מודפס רק בצד אחד, וגם לא עד הסוף. ובכל זאת, יש כמה אנקדוטות נחמדות, כמו זו שבה מספר קיוסאקי איך בתור חייל בווייטנאם דפק יחד עם חבר נפקדות, לקחו מסוק של הצבא, טסו אל מעבר לקווי האויב וניסו לקנות זהב.

אותו הדבר גם בראיון איתו. הוא חוזר שוב ושוב על אותם דברים שאמר כל הזמן, חלקם נכונים, חלקם מטרידים. בגדול, הוא טוען, לחסוך זו טעות, לעבוד כשכיר זה עלוב, השכלה גבוהה זה לסוציאליסטים, יש ללמוד מאנשים עשירים כיצד להתייחס לכסף, והכי טוב להשקיע בנכסים המייצרים הכנסות שוטפות. כל מה שצריך זה תבונה פיננסית. "העשירים מתעשרים", אומר קיוסאקי - "העניים מתים!" זה מפני שהם עניים כבר בתת-המודע שלהם, מתברר.

בספר הנוכחי מציע קיוסאקי עוד פתרון גאוני: לא לחסוך - להרוויח יותר, ובעיקר לתקצב את הכסף. יש כל מיני טבלאות שהוא בנה, וכלל אצבע אחד: אל תשלם לאחרים, תהיה אתה הנושה של עצמך.

אז קבענו שעה לראיון טלפוני. הטלפון מצלצל, שמים אותי על המתנה, ואני מאזין במשך כמה דקות לתקליט המפאר והמשבח את קיוסאקי. בסוף הוא עולה על הקו.

מה הופך את הספר הזה למיוחד? קראתי כמה מספריך, והם פחות או יותר מספרים את אותו הסיפור.

"הספר הזה הרבה יותר ספציפי. המסר העיקרי שלו: לדעת איך לנהל את התקציב שלך. אנשים כל הזמן חוסכים. לחסוך זו טעות. הם חוסכים - אני מתעשר. הסיבה שיש כל-כך הרבה עניים היא שהם לא משלמים לעצמם, אלא לאחרים. יש להם יותר מדי הוצאות. אבל אנשים צריכים להרוויח יותר - לא לחתוך בהוצאות! אנשים חוסכים במקום לבזבז - זו טעות".

טענה רדיקלית.

"אני אבזבז כסף כדי להרוויח יותר כסף. בעלי עסקים מקצצים ומפטרים. אני אומר שצריך לעשות בדיוק ההפך - לקנות פרסומות, כמה שיותר. בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונים. זה הזמן הכי גרוע לקצץ בו. זו הסיבה שאנשים מרוששים - הם לא יודעים לבזבז כדי להרוויח".

"כולם מפטרים עכשיו", כך קיוסאקי, "אבל אני שוכר עוד אנשים, אני אפילו משלם בונוסים! זה לא זמן לחסוך. אני מבזבז דולר להרוויח עשרה. אחרים סתם מבזבזים דולר. אני קונה נפט, זהב, כסף, נדל"ן. אני תמיד חושב איך לעשות כסף, עוד ועוד כסף".

אני מעלה בפניו את הטענה שכל זה נכון יותר לעסקים, לא לאנשים פרטיים. "החיים שלי זה עסק", הוא עונה, "כך אני מנהל אותם. אבל לא משנה אם אתה עסק או אדם פרטי. אנשים שלא מבינים כלום ושלא קיבלו חינוך פיננסי חוסכים, ואז מפטרים אותם והם בבעיה. אני אומר - גם אם אין לך עבודה, אתה חייב לעשות משהו! לבזבז כסף כדי לעשות כסף".

חלק נכבד מהספר עוסק בחינוך פיננסי. קיוסאקי מציע להכניס את החינוך הפיננסי לתוכניות הלימודים בבתי ספר. "אני בעד חינוך. אני רוצה שאנשים יהיו יותר חכמים. יותר ויותר מקשיבים לי, גם לדונלד טראמפ. יש לנו מספיק כסף. אם אני רוצה ללמוד להתעשר, אני צריך ללמוד מאנשים עשירים. לא ממורים. כל בני משפחתי היו מורים. מורים הם אנשים עניים. אני לא ראיתי הרבה מורים עשירים. הם כמו אבי העני - עבד כל חייו, אבל אף פעם לא התעשר, רק נכנס לחובות".

מזהב לכסף

באחד מהרגעים הכנים הבודדים בספר, מספר קיוסאקי איך אביו - כבר על ערש דווי, גוסס מסרטן בגיל 72, כשהוא מרושש לחלוטין, חי אצל אחד מילדיו ומתקיים על קצבת ביטוח לאומי - קרא לבנו והתנצל על כך שלא נותר לו מה להוריש. "אחזתי בידו", כותב קיוסאקי, "הנחתי עליה את ראשי, ושנינו בכינו יחד". גילוי הלב הזה, אגב, לא מונע ממנו לחזור שוב ושוב על איך הוא עשה הרבה יותר כסף מאביו העני (הביולוגי), ועל כמה שהוא מעריך יותר את אביו העשיר.

בינתיים, בשיחתנו, לא כל-כך משנה מה אני שואל, הוא ממשיך להרצות את משנתו: "כל המומחים אומרים לקנות עכשיו זהב. זה שטויות! היו צריכים לעשות את זה ב-2000, כשהמחיר היה נמוך. אידיוטים. עכשיו המחיר בשמיים, זה הזמן למכור, לא לקנות. אם לא קנית זהב עד עכשיו - אל תקנה, פשוט אל תקנה".

"הטריק", חושף קיוסאקי את סודו, "הוא לקנות כשהמחיר נמוך ולמכור כשהמחיר גבוה. אבל כולם עושים ההפך! עכשיו לא זמן לזהב, זה טיפשי. אני עובר לכסף (silver). עכשיו זה גם זמן טוב להשקיע בנפט. המחיר נמוך, ויש פחות הוצאות. אני קודח. אני עושה מיליונים מנפט.

אנשים חוסכים במקום לתקצב את הפעולות שלהם. הם עובדים כמו עניים, לא כמו עשירים. כולם מקצצים - אבל זה הזמן לקנות".

לאנשים אין כסף לקנות בו.

"זה בגלל שהם לא מבינים כלום. לא יודע בדיוק מה המצב בישראל - אבל עכשיו זה זמן מצוין להתעשר".

טוב, אני רוצה להתעשר. מה עליי לעשות?

"תקרא את הספר".

קראתי.

"אל תקנה קרנות נאמנות ואל תגוון את ההשקעות שלך. זה לא עבד. מה שמגן עליך זה לא הגיוון, זה הפוקוס. גיוון זה רע. הסיבה לכך שאנשים בצרות היא שהם מקשיבים ליועצים גרועים שאומרים להם לחסוך ולקצץ - זו עצה רעה. אם טיפשים עושים משהו - אל תעשה כמוהם. אני לא מגוון ולא חוסך. לי היו יועצים טובים. כל השטויות הרגילות האלה - לעבוד קשה ולחסוך - זה שטויות. תקרא את הספר, דרור, זה יעשה אותך עשיר".

קראתי את הספר, זה לא הספיק לי.

"אתה רוצה להיות טיפש כמו כולם?"

אני לא חושב שכולם טיפשים. ואני לא חושב שיש מישהו בעולם שספר יכול לעשות אותו עשיר, לבד מהכותב שלו, כמובן. היו כמה שנות צמיחה, אנשים רצו לעלות על הרכבת, הרוויחו קצת, קנו בתים, רצו יותר, הבועה התפוצצה, הם נשארו בלי כלום, וזה מה שיש לך לומר להם: תקראו את הספר שלי? תן לי משהו אמיתי יותר, תן לי עקרונות, כללי אצבע, תן מצפן, תן חכה, משהו.

"דרור, אני מנתק את השיחה הזו. היא נמאסה עליי. גם אתה חושב כמו עני, כמו כל האנשים שמתנהגים כמו עניים. הכול נמצא בספר. הכול נמצא בפאקינג ספר, דרור! תקרא אותו. הסיבה שאנשים לא אוהבים אותי זה כי הם לא קוראים, הם רק רוצים שיגידו להם במה להשקיע ולא מקשיבים לי. כל מה שהם רוצים זה טיפ למניה חמה. הם פשוט לא מקשיבים לי! אם גם אתה רוצה לא להקשיב ולהישאר טיפש, בבקשה. העיקר זה להיות חכם ולהתנהג כמו עשיר".

אל תקלל אותי, אדוני. דיברתי אליך יפה, דבר אליי יפה. אתה רוצה לנתק, תנתק.

"אנשים פשוט לא מקשיבים! אבל מה אכפת לי? לי יש כל-כך הרבה זהב וכסף שכבר לא אכפת לי. אני הסתדרתי. יש לי נכסים, יש לי 1,400 דירות שמשלמות לי שכר דירה. זה נכס, אתה מבין? כשאמרתי לאנשים שבית זה התחייבות ולא נכס לא הקשיבו לי. אמרנו את זה, דונלד טראמפ ואני, כבר ב-1996, ולא הקשיבו. צריך לחשוב כמו עשיר. אם אין לך כסף - תעשה יותר כסף. אני מבזבז, אני שוכר אנשים, אני מעניק בונוסים".

אמרת את זה כבר שלוש פעמים.

"אני רק אומר מה שאני עושה ונותן מהניסיון שלי".

הוא רק איש אחד

בשלב הזה של הראיון משתררת דממה של דקה. אחריה אומר קיוסאקי ש"המצב רק ילך וייעשה יותר גרוע. אובמה לא יציל את העולם. הוא משקר לכולם".

למה אתה חושב ככה?

"זה משבר גלובלי, והוא רק בן אדם אחד. הוא לא יכול לעשות את זה לבד. כבר נלחמים בו. מה שאני אומר זה פשוט: תתכונן לרע ביותר. חפש עבודה. לא ג'וב. פרסם את עצמך בעיתונים. אין לך כסף? תעמוד בפינת רחוב ותנופף לאנשים".

בוא נחזור לאובמה. אתה לא קונה את הדיבורים על תקווה חדשה.

"הוא לא יכול לעשות את זה, בדיוק כמו שאתה לא יכול לעצור את החמאס. מי ששולט בעולם זה הבנק הפדרלי, והם לא מקשיבים לאובמה. העשירים - הם שולטים בעולם".

בטור שלו ביאהו! כתב קיוסאקי שהחדשות ימשיכו להיות רעות לפחות עד קיץ 2010. כלכלת ארצות הברית פועלת על זמן שאול, לטענתו, והגמלאים הבאים (דור הבייבי בום) נמצאים בצרות צרורות. הנפט יטפס ליותר מ-200 דולר לחבית. מחירי הזהב והכסף יגיעו לשיא לפני 2020, אבל הוא מתכנן למכור את הכסף ב-2015, ולהמשיך להחזיק בזהב, בנדל"ן מניב, בבארות נפט וגם קצת במניות.

המשבר תפס אותך מוכן?

"אני לא מחכה לאף אחד. אני מבזבז על פרסום, אני שוכר אנשים (...) לחכות זה ללוזרים, לסוציאליסטים".

שבשבילך זה אותו דבר.

"בדיוק".

"אתה יודע", הוא אומר לי, "הבנק הפדרלי נוסד על-ידי יהודים. אתם יש לכם שכל, תשתמשו בראש. יש לי הרבה חברים יהודים, הם אמרו לי את זה".

אני דווקא קורא בעיתונים שעכשיו אצלכם אוהבים להאשים את היהודים בכל הרע שקרה לכלכלה.

"זה לוזרים. לוזרים תמיד מחפשים אשמים. אני חושב שהדרך שבה היהודים מנהלים את ישראל היא נהדרת".

עם הטענה הזו באמת קשה להתווכח.

"היהודים הם כמו הסינים. הם הסינים של המזרח התיכון, והסינים הם היהודים של אסיה. האבא העשיר שלי היה סיני. הוא חשב כמו יהודי. אני גם אוהב את הצבא שלכם ואת מה שעשיתם שם בעזה".

כן, זה היה גדול.

"אני מאמין בעשר עיניים תחת עין אחת. ככה צריך לעשות דברים".

איך הספר הולך?

"מצוין! הוא עדיין לא בסט-סלר, אבל הולך טוב מאוד. זה בדיוק הזמן לקנות את הספר הזה".

אתה כבר עובד על ספר חדש?

"כן, בטח. קוראים לו 'קונספירציית העשירים'. זה ספר אונליין, הוא ברשת והוא בחינם, כל פעם אני מוסיף לו פרק. אתה יודע, הוא על הרוטשילדים. לא אמרתי את זה לאף אחד".

ספר לי על הקונספירציה.

"זה שאין לנו חינוך פיננסי נכון בבתי הספר, זה שכל מה שמלמדים את הילדים זה לעבוד קשה ולחסוך ולהשקיע בפנסיה - זה הקונספירציה של העשירים".

אני אוהב את זה.

"זה הגרמנים והאמריקאים שעשו את זה. אני עדיין רק בפרק הראשון. הם, העשירים, רצו לשמור על האנשים טיפשים ועניים. רצו להרגיל את האנשים שיחכו למישהו שיחשוב בשבילם ושיציל אותם".

הם זה הרוטשילדים היהודים?

"וגם הרוקפלרים והמורגנים. כולם. וזה הצליח. אנשים חושבים כמו עניים ומחכים לממשלה שתציל אותם. ועכשיו הם מחכים לאובמה ולבנקים. אני ראיתי את זה מגיע, את כל המשבר הזה. חשבתי שהוא יגיע רק ב-2012, אבל הוא הקדים".

זה מפני שאתה איש נדל"ן, התחום שהתחיל את כל המפולת?

"האמת שהמשבר הזה מצוין בשבילי. לאנשים אין איפה לגור, והם שוכרים ממני דירות (צוחק בקול גדול). יש שתי דרכים להרוויח: אחת היא להשקיע ולקבל מיד תזרים מזומנים, השנייה היא רווח מההון, שמתקבל כשמחיר הנכס עולה. 90% מהאנשים בעולם משקיעים בשביל רווח הון. אני משקיע בשביל לקבל תזרים מיידי. יש הבדל גדול בין תזרים מזומנים לבין משחקים פיננסיים, ומה שהורג את האנשים זה המשחקים הפיננסיים. בשבילי רק נכסים, אני משכיר אותם ועושה יותר כסף. אבל זה לא זה הכסף או הנפט או הנדל"ן שעושים אותך עשיר, זה ה-IQ הפיננסי".

אתה גורם לכל זה להישמע פשוט.

"זה באמת פשוט: אם מטומטם עושה משהו - אל תעשה אותו דבר".

מתי אתה חוזר אלינו לישראל?

"הייתי מאוד רוצה לבוא. ארץ נהדרת, למדתי שם כל-כך הרבה. תזכרו תמיד שהחכמים מנצחים. המוח זה הכול".