"מה שקורה בענף עלול לגרום לכך שלא יהיו ספרים במדינת ישראל"

בדיון על החוק הצרפתי שהתקיים אתמול ביריד, התייצבה מנכ"לית סטימצקי איריס בראל לטובת הכותבים והקוראים - והתריעה על התחרות הפרועה של מבצעי המכירות

את היום השלישי של יריד הספרים הבינלאומי בירושלים אפשר לציין בשלושה אירועים שונים מאוד זה מזה אבל שווים במידת חשיבותם לתרבות הישראלית ולציבור אוהבי הספר. כל זה כמובן על רקע הסוכנים הספרותיים, המו"לים, העורכים והאורחים שממלאים את מרכז הקונגרסים בבנייני האומה מאז פתיחת היריד ביום ראשון ה-15 בחודש.

האירוע הראשון הפתוח לקהל, שגרם לתגובות סוערות ולוויכוח ער, היה דיון על החוק הצרפתי (חוק לאנג). אם היו שהרימו ידיים מחד או רצו לקבור אותו מאידך, הנה הוא עלה שוב לדיון ציבורי בזכות סקר סטימצקי שהעלה כי 50% מהציבור תומך באיסור הורדת מחירי הספרים בשנה הראשונה להוצאתם (שקיבל את הכינוי "החוק הצרפתי" ע"ש חוק דומה שנולד ופועל בהצלחה בצרפת).

החלק המעניין בסיבוב החדש של מאמץ המו"לים למנוע את קריסת הענף עקב התחרות הפרועה של מבצעי המכירות, הוא תמיכתה של איריס בראל מנכ"ל סטימצקי בהצעת החוק המדוברת והוויכוח שלה עם צומת ספרים - הרשת המתחרה.

כל אחד והספר שלו

לשאלה מה גרם לה להצטרף ליוזמה להרמת החוק משיבה בראל במילה המיושנת - ציונות: "אני יודעת שהרבה ירימו גבה אבל פשוט ציונות. מה שקורה בענף הספרים עשוי לגרום לכך שלא יהיו ספרים במדינת ישראל. ואני חושבת שיש מחויבות לרשת גדולה כמו סטימצקי לדאוג לתרבות במדינה. לא סתם אמרתי שאנחנו היחידים שמחזיקים חנויות בפריפריות. חנויות שמן הסתם אינן חנויות רווחיות. אני באמת ובתמים מאמינה שחובה לעשות דברים למען התרבות בישראל גם אם זה יפגע בכסף שלנו".

*אבל הציבור רוצה מבצעים.

"ככל הנראה הציבור הרבה יותר אינטליגנטי ממה שאנחנו מייחסים לו. הוא מבין שאם לא יהיו מו"לים לא יהיו גם ספרים. ולציבור אוהבי הספרים - חשוב שיהיו מו"לים. באותה מידה אני אומרת שצריך להוריד את מחיר הספר מ-89 שקל ל-50 שקל. לתת לסופר שיושב שלוש, ארבע שנים וכותב ספר, לפחות שנה אחת שבה ייהנה מתגמולים על ספר במחיר 50 שקל. ואני חושבת שזה נכון גם לצרכן, כי בסופו של דבר הוא לא ירצה להישאר עם שתיים שלוש הוצאות ועשרה סופרים. כי לכל אחד יש את הטעם שלו וכל אחד רוצה את הספר שלו".

*מתי הצטרפת למאבק?

"זה כבר שנה שבכל מקום שמראיינים אותי אני מעלה את העמדה הזאת. כל פעם שאני רואה סופרים ומו"לים מבוהלים ומפוחדים. צריך להבין שיש כאן שלטון פחד. זה נשמע מטורף שבענף הספרים יש שלטון פחד, אבל הוא קיים".

כדי לקדם את החוק, בראל הודיעה על הצטרפותה להתאחדות המו"לים. עכשיו נשאר לחכות להתכנסות הקרובה שלהם, ולקוות שבכוחות משותפים יזרום דם חדש לשוק הספרים המצוי במצוקה קשה למרות שמעולם לא קנו בארץ קטנה כל-כך ספרים רבים כל-כך.

יושר אישי גדול

בשעות אחר-הצהריים התקיים האירוע השני: "קולות מטנטור" שכבר הפך למסורת, והוא סגור למוזמנים בלבד. במנזר טנטור שבעיר המזרחית נפגשו לשיחה על אלוהים ועל יתר סוגיות פילוסופיות סופרים משלוש הדתות, ביניהם: סייד קשוע, דב אלבוים, מיכל גוברין, ארי דה לוקה, ועתיק רחימי.

ב-20:30 התקיים האירוע השלישי והמוזיקלי שהיה פתוח לקהל שנהר לשמוע שירים של דוד גרוסמן, שהולחנו על-ידי יוני רכטר ובוצעו על-ידי דין דין אביב, ערן צור, רונה קינן, דליה שימקו ואחרים.

והערה קטנה לסיום: בימים אלו של חרם כמעט מוחלט על ישראל, מחמם את הלב לראות את הסופרים שהגיעו ליריד למרות הלחץ שהופעל עליהם. הרוקי מורקמי זוכה פרס ירושלים, ארי דה לוקה האיטלקי, אדולפו אורטגה הספרדי, נג'ם וואלי העיראקי ואחרים. העובדה שלא נרשמו ביטולים מעידה על אומץ לב ויושר אישי גדול. ולא נותר אלא להגיד להם תודה.