לא בן אדם

מה בדיוק חשב לעצמו עמוס גלעד כשהלך לעיתונות להשמיע ביקורת על ראש הממשלה

מה חשב לעצמו עמוס גלעד כשהלך לעיתונות להשמיע ביקורת על ראש הממשלה? בכל זאת, גלעד אינו איזה פרחח, אלא אדם אינטלגנטי, אלוף (מיל') שאמור להיות שקול ואחראי.

אדם כזה צריך לדעת, וגם יודע, שהשמעת ביקורת פומבית על הממונה עליך זו אנרכיה. מה גם שבמקרה שלו, עומדים לרשותו פורומים פנימיים רבים כדי להשמיע את ביקורתו.

בעצם, יש הסבר להתנהגותו, והוא ניתן על-ידי אהוד ברק אתמול (א'). לאחר שלשכת אולמרט הגישה נגד גלעד תלונה משמעתית לנציב שירות המדינה, פורסמה תגובתו של שר הביטחון, לאמור: "במערכת הביטחון מאמינים כי יש להתרכז בקידום הבאתו של גלעד שליט... במקום לעסוק בהתנגחויות פנים ממשלתיות".

מה משמעות התגובה? שבעצם אין פגם בהתנהגות גלעד, זה בסדר להאשים את רה"מ ששינה עמדות, פגע ביחסים עם מצרים וכאלה. לפי תגובת ברק, כל עובד ציבור יכול, מכאן ואילך, לבקר את הממונים עליו בכל מקום, בכל זמן ועל כל עניין.

בואו ננסה לחשוב כיצד היה מגיב ברק לו, למשל, הרמטכ"ל, או עמוס גלעד, היו מותחים עליו ביקורת פומבית? האם היה עובר לסדר היום כדי למנוע "התנגחויות פנים ממשלתיות"? בכלל: ממתי נזיפת ממונה בעובד שסרח זו "התנגחות פנים ממשלתית"? אם זה המצב, הרי שצריך לפרק את נציבות שירות המדינה, כי כל טיפול שלה בעובדים הוא בבחינת "התנגחות", לא?

התגובה של אולמרט למעשהו של גלעד היתה מתחייבת: זה תפקידו לקרוא לסדר עובד שסרח. ברק, כשר הממונה על גלעד, היה צריך לנהוג כמו אולמרט ולא להצדיק התנהגות חסרת אחריות ובלתי ראויה.

אז מה חשב גלעד לעצמו? הוא לא חשב, הוא ראה. הוא ראה את ברק מדליף לתקשורת מידע ביטחוני חסוי; מה הוא מסיק מזה? שהכל הולך, הכל מותר למען האינטרס האישי. בשביל ברק אין כאן שאלה של שיבוש מערכות, אלא הזדמנות לפגוע באולמרט. ובמקום לנזוף בעובד שלו שסרח, הוא מבקר את מי שקורא את העובד לסדר. זה ברק: לא אחראי, לא קולגיאלי, לא ישר. בקיצור: לא בן אדם. *