זיכרו את סיסקו, גוגל ופייסבוק

נכון, המיתון קוטל סטארט-אפים רבים - אבל גם נותן הזדמנות ענקית למוצלחים שביניהם

קל להרגיש את המיתון העולמי בניו יורק, אפילו במוניות.

אותה טלוויזיה קטנה במונית, שהיתה מפרסמת בעבר הצגות ואטרקציות תיירותיות, מפרסמת היום כנסים למציאת עבודה. תוכניות האירוח בטלוויזיה מנסות להסביר לקהל האמריקאי מה זה אומר 1% של מובטלים ואפילו הכרוז של הסופרמרקטים מכריז כל כמה דקות כי גם בחנות הזו מקבלים בולים ירוקים.

אבל, גם בזמנים קשים טמונות הזדמנויות גדולות ונראה כי בכירי ההיי-טק מבינים זאת. הצהרות בדבר הקמת חברות ענק אשר ייצרו מאות מקומות עבודה מופצות בצורה קבועה, ייתכן שעל מנת לקבל חלק כלשהו מ-787 ביליון דולרים שהבטיח הנשיא החדש. והנה, אינטל מדווחת שהיא עומדת להשקיע 7 מיליארד דולר בבניית מפעלים בארה"ב שיפתחו שבבים קטנים יותר, שיצרכו פחות אנרגיה. מיזמים כאלה כאילו יצאו מתוך נאומי ברק אובמה על פיתוח הכלכלה האמריקאית להובלת עולם הטכנולוגיה החדש.

החברות הגדולות יודעות כי זהו הזמן לכבוש שווקים חדשים, לקנות חברות מצוינות עם בעיית תזרים מזומנים ולפטר אלפי עובדים שבעבר לא יכלו לפטר ללא כיסוי תקשורתי נרחב.

דוגמא מצויינת לכך היא סיסקו, חברה עם רזבות מזומנים בסך 29.5 מיליארד דולר, שגייסה לאחרונה עוד 4 מיליארד דולר באג"חים ופיטרה עובדים למטרות התייעלות. גם מיקרוסופט פיטרה 5000 עובדים, אבל פרסמה מייד כי היא שוכרת עובדים חדשים כדי לייעל את מערך חיפושי האינטרנט בחברה. מיותר לציין כי העובדים החדשים לא יזכו לתנאי העובדים שפוטרו.

גם בסיליקון וואלי מרגישים את המיתון. אפילו בועת הגאדג'טים ומתעשרי ההי-טק מרגישה את המיתון העולמי. הפיטורים המאסיביים מורגשים בכל מקום,התנועה חלשה והפקקים כבר לא מפריעים להגיע בבוקר לעבודה. אפילו במסעדות הפאר מציעים ארוחות עסקיות.

השקעות ההון סיכון בוואלי ירדו ב-8% ב2008, ירידה של מיליארדי דולרים אשר אינם מגיעים יותר לכלכלת הבועה של אזור הסיליקון - והנתון הזה מורגש בכל מקום. מספר ההנפקות הציבוריות בארה"ב ירד מ-272 ב-2007 ל-43 בלבד ב-2008. רק שתי הנפקות (Visa ו-ArcSight) הגיעו מהסיליקון וואלי. לא קל להיי-טק האמריקאי, כשאפילו הבועה לא מייצרת יותר חלומות.

למרות כוחן הגובר של חברות הענק, מחנק ההנפקות והירידה בהשקעות הון הסיכון, נראה כי מעמדן של חברות סטארט-אפ אשר אינן סובלות מבעיות תזרים מזומנים מתחזק. אולי זו גם הסיבה בגינה רמת השקעות הון הסיכון בארה"ב בחברות בתחילת דרכן, היא היחידה שלא נפגעה. ב-2008 עמדו השקעות ה-early stage בארה"ב על 6.8 מיליארד דולר ופרסומים טוענים כי סכום ההשקעות הללו, השקעות בגובה 250 עד 500 אלף דולר לחברה, צפוי לעלות ב-2009.

ההיסטוריה העסקית האמריקנית משובצת חברות בתחילת דרכן, שצמחו דווקא מתוך משברים גדולים. הדוגמאות השכיחות ביותר הן סיסקו, אשר צמחה מתוך המשבר של 1987 וגוגל, מייספייס ופייסבוק שצמחו בסיוע משבר הבועה האחרון. חברות אשר עתידן אינו בסכנה עשויות לגדול באורח יוצא דופן כאשר מרבית המתחרות להן פושטות רגל בשל בעיות מימון.

נשאר לקוות שחברות הסטארט אפ הישראליות יפנימו את הכח הגלום בתקופה הקרובה. וגם, שהממשלה החדשה בישראל תשכיל להבין, בדומה לממשל האמריקני, כי תמיכה בחברות הללו היא הדרך היחידה להובלת השוק הטכנולוגי העולמי העתידי.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה, שותפה בקרן nQube ומרצה באקדמיה בתחום השיווק וההון סיכון