מסתמן: חברי מועצת הרשות השנייה יתמכו במתווה מיקוד הרגולציה

חבר מועצת הרשות השנייה, אייל בוחבוט, טוען כי אין בסיס לידיעות על הקלות בגובה 900 מיליון שקל לזכייניות הטלוויזיה

מחריף הקרע בין הנהלת הרשות השנייה למועצת הרשות: "עד היום לא ראינו מסמך כלכלי שנוקב בהקלות בסכום של 900 מיליון שקל", כך אומר חבר מועצת הרשות השנייה אייל בוחבוט, אשר גיבש את מסמך מיקוד הרגולציה.

בוחבוט אמר את הדברים בהמשך לידיעות בדבר חוות-הדעת של היועץ המשפטי של הרשות השנייה, דורון אבני, הגורס כי על-פי תחשיב שבוצע ברשות השנייה - הפחתת המחוייבויות לסוגה עלית, כפי שדורשת רשת, עשויה להגיע לשווי כלכלי של 900 מיליון שקל לטובת הזכייניות של ערוץ 2 עד סוף תקופת הזיכיון.

היום (א') בשעות אחר הצהריים תדון מועצת הרשות השנייה במתווה. בתום הדיון תתקיים הצבעה, ועל-פי המסתמן, מרבית חברי המועצה יצביעו בעד המתווה.

"המתווה בא להציל את שוק התקשורת. ברמת הגישה ובתפיסת עולמנו הרשות השנייה חייבת לשנות את הקונספט במתן רוח גבית לשוק התקשורת, בטח ובטח בשנה הנוכחית", אמר בוחבוט. "צר לי על הכותרות הגדולות לפיהן מסמך מיקוד הרגולציה מטרתו מתן הקלות בשווי של 900 מיליון שקל עד תום תקופת הזיכיון. נעשה פה עוול. אנחנו כמועצה עד היום לא ראינו מסמך כלכלי שנוקב בסכום זה, ומדובר בהערכה בלבד של אנשי הרשות, שאין לי מושג על מה היא מתבססת, שכן במתווה מיקוד הרגולציה שאותו ניסחתי לא נקבנו באחוזים, ולכן אין לי מושג על מה מתבסס אבני בהערכותיו", אומר בוחבוט.

"על-פי הערכה שלנו, שוק התקשורת עומד בפני משבר כבד מאוד שיגרור הפסדים גדולים, וכמועצה ציבורית לא נוכל לתת יד לסגירת ערוצים ולפגיעה בדמוקרטיה".

בחוות-הדעת של אבני קיימת התייחסות לדרישת רשת, כפי שהושמעה בשימוע שהתקיים לקראת גיבוש מתווה מיקוד הרגולציה, ולפיה דרושה הפחתת המחויבויות לסוגה עלית לכ-18% מההוצאה לשידורים. על-פי אבני, משמעות ההפחתה היא של כ-900 מיליון שקל במחוייבויות של קשת ורשת על פני שארית תקופת הזיכיון.

בחוות-הדעת מתייחס אבני למספר נקודות ומציין כי המועצה אינה רשאית להפחית להמשך תקופת הזיכיון את ההוצאה הכללית לסוגה עלית לעומת המחוייבויות שלקחו על עצמן זכייניות ערוץ 2 במכרז. כמו כן מציין אבני כי המשבר הכלכלי הוא זמני, ולכן הדרך המרכזית להתמודד איתו היא באמצעות הוראת שעה שכוללת שינויים בכללים ובמחוייבויות לתקופת זמן מוגבלת.

עוד עולה מחוות-הדעת כי המועצה אינה רשאית להפחית את המחוייבויות לשנת 2009 בשיעור גבוה כפי שדרשה רשת, שכן לטענתו אחוז זה חורג מכל שיעור סביר שהוצג בפני המועצה. עוד קובע אבני כי המועצה אינה רשאית לקבוע כי השינויים שעולים במיקוד הרגולציה יחלו באופן רטרואקטיבי.