ההפסד המצטבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית ב-2008: 120-150 מיליון שקל

עיקר ההפסד שייך לערוץ 10 ; הוועדה שהוקמה לבחינת המעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות תסיים בקרוב את עבודתה ; למרות לחצים מצד הזכייניות והרשות השנייה, באוצר לא מוכנים להפחית את התמלוגים גם ב-2009

ההפסד המצטבר של זכייניות הערוצים המסחריים 2 ו-10 בשנת 2008 עומד על כ-120-150 מיליון שקל. עיקר ההפסד שייך לערוץ 10, שעל-פי הערכות הפסיד בשנה זו עשרות מיליוני שקלים, ואף למעלה מכך (80-110 מיליון שקל). הפסדיה של זכיינית ערוץ 2 רשת ב-2008 מוערכים בכ-25-30 מיליון שקל, ואילו הפסדיה של קשת, הזכיינית המצליחה מבין השלוש, מוערכים בכ-15 מיליון שקל.

ברשת וקשת בחרו שלא להגיב על הידיעה. מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 היא חברה פרטית, ואין לנו עניין להגיב לנתונים כספיים כאלה ואחרים".

למרות שהדו"חות הכספיים של הזכייניות אינם מפורסמים, נראה כי דווקא השנה הזכייניות אינן עושות מאמצים גדולים להסתיר או להכחיש הפסדים. הסיבה לכך היא הרצון לזכות בהקלות מצד הרגולציה, בעיקר בכל הקשור להשקעות בתוכן. במקביל, זכייניות הערוצים 2 ו-10 פועלות גם לקבלת הקלות מהמדינה בכל הקשור לדמי התמלוגים בהיקף של 4% מהכנסותיהן, אותם הן משלמות לקופת המדינה.

בשלב זה נראה כי הקלות מהמדינה לא יתקבלו, בוודאי נוכח המשבר הכלכלי העולמי אשר משפיע גם על הנעשה בארץ. סגן הממונה על התקציבים באוצר כבר הבהיר כי בשנת 2009 לא יורדו דמי התמלוגים אותם משלמים הערוצים המסחריים. לעומת זאת, מועצת הרשות השנייה פועלת מזה תקופה לשנות את כללי הרגולציה והכללים לפיהם פועלים כיום הזכיינים, כך שהדבר יביא להקלות המוערכות במאות מיליוני שקלים לתעשיית הטלוויזיה המסחרית. בימים אלה כוונה זו נמצאת בשימוע ציבורי.

בנוסף, הוועדה שהקים שר התקשורת אריאל אטיאס לצורך בחינת המעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות צפויה לסיים את עבודתה בעוד תקופה קצרה ולהגיש את המלצותיה. זכייניות הערוצים המסחריים כבר הופיעו בפני הוועדה והביעו תמיכה במעבר לשיטת רישיונות. מהלך זה, אם יתממש, עתיד כבר בתקופה הקרובה לשנות את פני הטלוויזיה - וככל הנראה גם את מצבם של הערוצים המסחריים.

במקביל למהלכים אלה נודע לאחרונה כי מתנהלות שיחות למיזוג בין זכיינית ערוץ 2 רשת לבין ערוץ 10, זאת על אף שלא נראה שיש כל היגיון אמיתי במיזוג שכזה. לא מן הנמנע כי המטרה של רשת בשיחות היא להאיץ את המיזוג שלה עם קשת - דבר שנראה קשת כי ובעל המניות העיקרי בה, מוזי ורטהיים, מנסים להשהות בשלב זה.